Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skatteregler ifb. utleie

Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Noen som vet hvor mye en må skatte hvis en leier et rom i sin egen leilighet?

Hvis en f.eks. leier ut et soverom, og selv bor i stua, men der leietakerne har tilgang til stue og kjøkken, er det skattepliktig?

Hvis en leier ut hele leiligheten for over ca. 30 K, for så å leie kun ett rom, må en da skatte for alt sammen - inkludert rommet en leier ut også en bor der, eller trenger en bare å skatte av for 30 K?

Hva hvis en kjøper en selveierleilighet, kan sameiet nekte en å leie ut leiligheten for kortere opphold, f.eks. via Airbnb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A) Det er ikke skattepliktig utleie - tut å kjør!

B) Ja DA blir det skattepliktig utleie. Også "utleieverdien" for arealet du selv bebor skal det skattes av. OBS: Du kan kostnadsføre driftskostnader. Du må i tillegg beskatte for eventuelle verdistigninger på boligen (dersom du ikke har bebodd boligen selv minst 12 av de siste 24 måneder før salg). Tap ved salg kan du utgiftsføre. Om du leier ut mindre enn 50% av skatteåret så er det ikke skattbart.

C) Dette er det vedtektene til sameiet som regulerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ok.

Men hva om en eier en leilighet sammen med en annen, dvs. at en eier en halv borettslagsleilighet, og kjøper en annen borettslagsleilighet. Kan jeg leie ut et soverom i begge boligene, samtidig som jeg også selv bruker dem, f.eks. i forbindelse med pendling? Hvordan blir skatten da?

Lenke til kommentar

Ok.

Men hva om en eier en leilighet sammen med en annen, dvs. at en eier en halv borettslagsleilighet, og kjøper en annen borettslagsleilighet. Kan jeg leie ut et soverom i begge boligene, samtidig som jeg også selv bruker dem, f.eks. i forbindelse med pendling? Hvordan blir skatten da?

Trur det blir veldig vanskelig å omgå skattereglene på denne måten. Du kan jo umulig ha to bostedsadresser i folkeregistret.

Men hvorfor ikke bare kjøpe deg en sliten utleiebolig for så å pusse den opp og kostnadsføre maksimalt med kostnader på den? Når du en gang blir lei så kan du selge den å føre til fradrag eventuelle tap på salget. Om boligen har økt i verdi så kan du flytte inn å bebo boligen 12 mnd og så selge uten å måtte beskatte for verdiøkningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Yepp. Regner med å måtte skatte. Men av det jeg kan se så er det lov å leie ut f.eks. soverommet i en borettslagsleilighet. Men er det lov å gjøre det på flere borettslagsleiligheter hvis en selv bruker begge, f.eks. i forbindelse med at en bor i den ene borettslagsleiligheten, og har en annen som en bruker litt mindre, f.eks. på fritiden? Kan en da leie ut soverommene i begge borettslagsleilighetene, eller er det begrensninger mtp. bruker-/boprinsippet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...