Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som vil hjelpe med politikkrelatert stoff? Muntlig eksamen i politikk og menneskerettigheter vg3.

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg lurer på om det er flere som er kommet opp i politikk og menneskerettigheter muntlig eksamen?

Jeg har "tema": demokrati og forvaltning, kanaler for påvirkning. 

Problemstilling: "I Hardanger-aksjonen mot "monstermaster" (ca. 2011) og Alta-saken (1970-80-tallet) finner man eksempel på sivil ulydighet. Drøft hvordan slike aksjoner og annen bruk av aksjonskanalen påvirker demokratiet og det politiske systemet."

Er det noen som har lyst å hjelpe en litt forvirret eksamensforberedende?  :tease:

.....en annen oppgave som en venninne fikk lyder som følger;

Tema: Folkeretten, internasjonale aktører, makt og konflikt.

Problemstilling: "I 2014 inntok russiske og russisk-støttede styrker Krim-halvøyen i Ukraina, og siden har Russland støttet prorussiske opprørere i de østlige delene av Ukraina. Drøft hvordan konflikten i Ukraina påvirker forholdet mellom Russland og Vesten (Europa og Nord-Amerika)"

Hadde satt pris på hjelp, lite som mye! Takk på forhånd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Gratulerer, jeg ville gjort hva som helst for å få dette muntlig, men endte opp med politikk skriftlig....Heldig med oppgavene da :) 

Oppgave 1:

Viktig å få med befolkningens påvirkning og menneskerettigheter er alltid sentralt å diskutere på alle oppgaver. Her vil rettigheter som ytringsfrihet være viktig, men det er også viktig å problematisere dette, og se de negative sidene også. 

Oppgave 2:

Det er i hvert fall viktig å få med NATO sin rolle, men også FN og EU, og drøfte hvordan disse bidrar til skillet, og også trekke inn Norge og hvor vi blir stående i denne konflikten som naboland til Russland og NATO-medlem. 

Lykke til med eksamen til dere begge  :xmas:

Lenke til kommentar

Hei

Gratulerer, jeg ville gjort hva som helst for å få dette muntlig, men endte opp med politikk skriftlig....Heldig med oppgavene da :)

Oppgave 1:

Viktig å få med befolkningens påvirkning og menneskerettigheter er alltid sentralt å diskutere på alle oppgaver. Her vil rettigheter som ytringsfrihet være viktig, men det er også viktig å problematisere dette, og se de negative sidene også. 

Oppgave 2:

Det er i hvert fall viktig å få med NATO sin rolle, men også FN og EU, og drøfte hvordan disse bidrar til skillet, og også trekke inn Norge og hvor vi blir stående i denne konflikten som naboland til Russland og NATO-medlem. 

Lykke til med eksamen til dere begge  :xmas:

Tusen takk, du er virkelig en engel! 

Har drøftet litt, og kom fram til mye det samme som du. Jeg tenker også på oppgåve 1 at det kan være viktig å komme innpå hvordan/på hvilke måter sivil ulydighet kan være demokratisk/udemokratisk - og om det strider i mot demokratiet å ta i bruk slike middel....   :eek:     skriftlig eksamensoppgaven var grei, men veldig omfattende. Hvordan gikk det med deg der?   :wee:  Jeg skulle ønske jeg kom opp i skriftlig... blir så forferdelig nervøs på muntlig eksamener, og presentasjoner.   Hvordan skal dette gå, egentlig :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...