inka Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hei Jeg lurer på om det er flere som er kommet opp i politikk og menneskerettigheter muntlig eksamen?Jeg har "tema": demokrati og forvaltning, kanaler for påvirkning. Problemstilling: "I Hardanger-aksjonen mot "monstermaster" (ca. 2011) og Alta-saken (1970-80-tallet) finner man eksempel på sivil ulydighet. Drøft hvordan slike aksjoner og annen bruk av aksjonskanalen påvirker demokratiet og det politiske systemet." Er det noen som har lyst å hjelpe en litt forvirret eksamensforberedende? .....en annen oppgave som en venninne fikk lyder som følger;Tema: Folkeretten, internasjonale aktører, makt og konflikt.Problemstilling: "I 2014 inntok russiske og russisk-støttede styrker Krim-halvøyen i Ukraina, og siden har Russland støttet prorussiske opprørere i de østlige delene av Ukraina. Drøft hvordan konflikten i Ukraina påvirker forholdet mellom Russland og Vesten (Europa og Nord-Amerika)" Hadde satt pris på hjelp, lite som mye! Takk på forhånd... Lenke til kommentar
MedieHora666 Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hei Gratulerer, jeg ville gjort hva som helst for å få dette muntlig, men endte opp med politikk skriftlig....Heldig med oppgavene da Oppgave 1: Viktig å få med befolkningens påvirkning og menneskerettigheter er alltid sentralt å diskutere på alle oppgaver. Her vil rettigheter som ytringsfrihet være viktig, men det er også viktig å problematisere dette, og se de negative sidene også. Oppgave 2: Det er i hvert fall viktig å få med NATO sin rolle, men også FN og EU, og drøfte hvordan disse bidrar til skillet, og også trekke inn Norge og hvor vi blir stående i denne konflikten som naboland til Russland og NATO-medlem. Lykke til med eksamen til dere begge Lenke til kommentar
inka Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 Hei Gratulerer, jeg ville gjort hva som helst for å få dette muntlig, men endte opp med politikk skriftlig....Heldig med oppgavene da Oppgave 1: Viktig å få med befolkningens påvirkning og menneskerettigheter er alltid sentralt å diskutere på alle oppgaver. Her vil rettigheter som ytringsfrihet være viktig, men det er også viktig å problematisere dette, og se de negative sidene også. Oppgave 2: Det er i hvert fall viktig å få med NATO sin rolle, men også FN og EU, og drøfte hvordan disse bidrar til skillet, og også trekke inn Norge og hvor vi blir stående i denne konflikten som naboland til Russland og NATO-medlem. Lykke til med eksamen til dere begge Tusen takk, du er virkelig en engel! Har drøftet litt, og kom fram til mye det samme som du. Jeg tenker også på oppgåve 1 at det kan være viktig å komme innpå hvordan/på hvilke måter sivil ulydighet kan være demokratisk/udemokratisk - og om det strider i mot demokratiet å ta i bruk slike middel.... skriftlig eksamensoppgaven var grei, men veldig omfattende. Hvordan gikk det med deg der? Jeg skulle ønske jeg kom opp i skriftlig... blir så forferdelig nervøs på muntlig eksamener, og presentasjoner. Hvordan skal dette gå, egentlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå