Gå til innhold

Forberedelse til eksamen i Kokkefaget

Anbefalte innlegg

Hei. Skal lage en tre-retter til 5 personer. 1 av gjestene må ha laktoseredusert og cøliaki, så må ta hensyn til det. Til hovedrett tenkte jeg tacopai og panna cotta med bringebærkuli til dessert. Men så må jeg da ha en forrett da. Har dere noe forslag til hva jeg kan lage til forrett? Noe som passer? ev.t noe som passer bedre som dessert? ellers kan dere gjerne komme med andre relevante tips. takk for svar!

De ønsker også en apèritiff når gjestene kommer

Endret av Yob tvaya mat'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tacopai høres spennende ut. Har aldri sett det på menyen til noen restaurant før, og det kan det godt være en grunn for. Jeg ville nok valgt noe mer "elegant", om du vil, men det er litt avhengig av situasjonen og hva du ønsker å oppnå. 

Hvilket kjøtt vil du gå for? Er det egen oppskrift? 

Siden du har kjøtt som hovedrett, så kan det jo være fint med fisk til forrett. Hva med laksetartar? Laksemousse er også veldig godt, særlig på rugbrød. 

Panna cotta er stort sett en vinner. Et godt alternativ er Créme Brûlée, gjerne med et hint av mandarin, appelsin eller sitron. 

Lenke til kommentar

Dersom tacopai innebærer noe i nærheten av det grusomme pulveret som nordmenn hiver på kjøttdeigen hver fredag, som ikke smaker stort mer enn salt og spisskummen, ville jeg helt klart valgt noe annet.

Hva måles du på under eksamen? Panna cotta er en fin og enkel dessert, og et sikkert valg om du vil slippe mye styr med desserten. Det er imidlertid ikke særlig spennende, og i hvert fall ikke med bringebærcoulis – jeg har fått det servert så mange ganger at det er latterlig. Siden den krever så lite arbeid, og kan lages mer eller mindre serveringsklart på forhånd, velges panna cotta _veldig_ ofte i selskaper der det serveres 3-retters til mange personer. Jeg ser derfor på panna cotta som litt pysete når det serveres til få personer.

Angående crème brûlée, som ble nevnt over, så synes jeg det passer fint med en frisk sorbet til.

Lenke til kommentar

"Laktoseredusert" og "panna cotta" er to ting som ikke nødvendigvis går sammen. Tenk litt over hva panna cotta består av.

Vanilje-PC + bringebærsaus (og mynte/sitronmelisse-blad) er dørgende kjedelig i 2015, og det er en dessert man bruker som en hvilepute når arbeidsmengden er uoverkommelig eller man er tom for idéer. Jeg tenker på PC som iskremen/sorbeten til en dessert, altså én av flere andre komponenter. Jordbær, rabarbra og mynte er en dritgod kombinasjon, i sesong, og inneholder ikke noe laktose. Du kan f.eks. lage en panna cotta med kokosmelk som går til (+ noen kjeks-smuler), så imponerer du sensor. Noe kremet som matcher det syrlige, men ikke krem pga laktosetrynet? Bestått.

Tacopai er også litt.. ehh. Folk har spist taco hver fredag i et titalls år nå, så strekk deg kanskje litt lengre. Ingenting galt med en god pai, men se om du ikke klarer å finne noen bedre smaker å stappe i den. 

Lenke til kommentar

Mandelmelk kunne også kanskje vært interessant til en panna cotta? Har dog aldri prøvd det.

Skulle jeg lagd en pai ville det vært en klassisk lorraine evt med sommerens/vårens smaker; erter, spinat, squash, asparges etc.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...