Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importere veteranbil fra Tyskland

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å importere veteranbil fra Tyskland. Siden jeg ikke har peiling på bil, import og hverken har vært i Tyskland eller snakker tysk, har jeg noen spørsmål. 

Tidligere har det vel vært en fast engangsavgift på ca 4500kr, for veteranbiler, som nå nylig er fjernet? Slik at det nå bare er moms (25%) og vrakpant (2400kr) som må betales?

Dette gjør det vel til at det nå er blitt litt mer lønnsomt å importere litt billigere biler enn det som var vanlig før? Jeg er student og har ikke så romslig økonomi og ser derfor for meg en bil i prisklassen 20-30.000kr. 

Jeg har sett litt på mobile.de og da spesielt på merkene Audi, BMW og Mercedes, fra forhandler i nærheten av Berlin. Med disse merkene får man vel litt mer for pengene siden de er produsert i Tyskland, mer vanlige og holder litt høyere kvalitet enn andre bilmerker?

Hvis jeg bestemmer meg for å se på et par biler jeg har funnet på f. eks denne bilen og flyr til Berlin, prøvekjører og bestemmer meg for å kjøpe bilen.

Burde jeg prøve å prute hjemme på mail eller på stedet i Tyskland, kanskje nevne at det er mer aktuelt med en annen bil jeg prøvde tidligere på dagen om han ikke går ned i pris?

Hvilke papirer burde jeg få med meg? Holder det med vognkort? Jeg ser at det er noe som heter NÜV, er dette EU kontroll og må jeg uansett ha ny EU kontroll i Norge?

Hvordan gjør jeg det med betaling, burde jeg kunne forvente å betale med kort hos forhandler? Betaler man moms på bruktbiler hos forhandler og er det i så fall mulig å få dette tilbake selv om det står vat not reclaimable på mobile.de?

Jeg må vel ha prøveskilt når jeg kjører fra Tyskland, burde jeg forvente at forhandleren ordner dette sammen med meg? Dette holder også som forsikring til jeg får norske skilt i Norge?