Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importere veteranbil fra Tyskland

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å importere veteranbil fra Tyskland. Siden jeg ikke har peiling på bil, import og hverken har vært i Tyskland eller snakker tysk, har jeg noen spørsmål. 

Tidligere har det vel vært en fast engangsavgift på ca 4500kr, for veteranbiler, som nå nylig er fjernet? Slik at det nå bare er moms (25%) og vrakpant (2400kr) som må betales?

Dette gjør det vel til at det nå er blitt litt mer lønnsomt å importere litt billigere biler enn det som var vanlig før? Jeg er student og har ikke så romslig økonomi og ser derfor for meg en bil i prisklassen 20-30.000kr. 

Jeg har sett litt på mobile.de og da spesielt på merkene Audi, BMW og Mercedes, fra forhandler i nærheten av Berlin. Med disse merkene får man vel litt mer for pengene siden de er produsert i Tyskland, mer vanlige og holder litt høyere kvalitet enn andre bilmerker?

Hvis jeg bestemmer meg for å se på et par biler jeg har funnet på f. eks denne bilen og flyr til Berlin, prøvekjører og bestemmer meg for å kjøpe bilen.

Burde jeg prøve å prute hjemme på mail eller på stedet i Tyskland, kanskje nevne at det er mer aktuelt med en annen bil jeg prøvde tidligere på dagen om han ikke går ned i pris?

Hvilke papirer burde jeg få med meg? Holder det med vognkort? Jeg ser at det er noe som heter NÜV, er dette EU kontroll og må jeg uansett ha ny EU kontroll i Norge?

Hvordan gjør jeg det med betaling, burde jeg kunne forvente å betale med kort hos forhandler? Betaler man moms på bruktbiler hos forhandler og er det i så fall mulig å få dette tilbake selv om det står vat not reclaimable på mobile.de?

Jeg må vel ha prøveskilt når jeg kjører fra Tyskland, burde jeg forvente at forhandleren ordner dette sammen med meg? Dette holder også som forsikring til jeg får norske skilt i Norge?

Jeg har tenkte å kjøre gjennom Danmark og Sverige på tur hjem, kan jeg bare kjøre over grensene på grønt til jeg kommer til Norge? Kan jeg stoppe noe dager å overnatte så lenge prøveskiltene er gyldige?

Må jeg inn til noen kontroll i etter jeg har kommet til Norge? Er det noen tips på hvordan jeg på best mulig måte kan forsikre meg at jeg kommer meg gjennom denne kontrollen uten alt for mye problemer og utgifter?

Er det noe jeg ikke har tenkt på eller fallgruver jeg kan havne i?

Er det en god ide å importere veteranbil fra Tyskland rent økonomisk? Har ikke tenkt å gjøre dette for å tjene penger, men for å ha en grei bruksbil selv. Men det hadde jo vært veldig bra om jeg kunne sitte igjen med noen kroner når jeg en gang bestemmer meg for å selge bilen.

Noen som har noen tips, råd, erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dropper alle de spørsmålene unntatt ett: Er det fornuftig? Nei. Det er det ikke i din prisklasse. Da bortfaller alle spørsmålene ganske enkelt. Veteranbiler i Norge er like billige, eller billigere enn i Tyskland. 

Hvis du ikke har peiling på bil, og vil ha en bruksbil, i din prisklasse: Kjøp noe annet enn en veteranbil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...