Gå til innhold

Prisutvikling på Titan X etter 980 Ti


Helm

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at prisen på Nvidias toppkort holder seg like høy etter at de har sluppet et billigkort som er nesten like bra som toppkortet?

 

Jeg refererer her til Titan X og 980 Ti.

Titan X koster 10-11000 hos de fleste butikkene, og 980 Ti som koster ca 6800 er et billigkort i sammenligning. Med nesten samme ytelsen.

 

Hva forventer dere som har fulgt markedet i noen år og har sett lignende situasjoner tidligere? Blir Titan X billigere snart, eller 980 Ti dyrere? To nesten identiske kort burde ligget nærmere hverandre i pris.

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å driv 3stk. 2,5K, eller 4K skjermer, så er de plutselig ikke så like likevel. Det er den automatiske "boost" klokkingen som gjør at 980ti et godt stykke på vei tar igjen Titan X så lenge RAM'en ikke blir flaskehals. Mindre RAM gjør at kortet trekker mindre strøm i utgangspunktet, og færre kjerner det samme, og det igjen lar det kjøre kjøligere med samme kjøler. klokk for klokk er det vel beregnet at Titan X med sine ekstra Cuda cores skal være minst 8% raskere enn 980ti. Så kommer den ekstra RAM'en oppå der. Titan X med vannkjøling og litt ekstra strøm er et ganske annet dyr, enn det du har sett benchmarks av på stock sammenliknet med 980ti. :)

 

Når det gjelder pris har jeg inntrykk av at det er konkurransen som bestemmer. Og Nvidia har ikke for vane å konkurrere med sine egne produkter. Hvorfor skal de sette ned prisen på Titan X til 980ti nivå, når de i stedet kan lurer fattig-lus til å tro at de får Titan X ytelse for mye mindre. Det er jo Titan X som får 980ti til å virke billig. Ellers hadde de fleste vært enige om at 7000Kr for et skjermkort er galskap. :D

 

Om noe, så er det AMDs 390X, og Fury kort som kommer til å presse prisene. Men det ser ikke ut som de heller har tenkt å la kortene sine gå billig denne gangen...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Titan X med vannkjøling og litt ekstra strøm er et ganske annet dyr, enn det du har sett benchmarks av på stock sammenliknet med 980ti. :)

Jaha? Så de har lignende ytelse fordi Titan X ikke fikk nok kjøling? Jeg skal ha vannkjøling. Jeg hadde begynt å leke med tanken på tre stk 980 Ti istedet for to stk Titan X.

 

Jeg skal spille på 2560x1400, eller 4K. Valg av skjerm er vanskelig. Windows må jeg trolig kjøre i 2048x1152 (2K) på en 24" eller 27" pga redusert syn.

 

 

 

Når det gjelder pris har jeg inntrykk av at det er konkurransen som bestemmer. Og Nvidia har ikke for vane å konkurrere med sine egne produkter. Hvorfor skal de sette ned prisen på Titan X til 980ti nivå, når de i stedet kan lurer fattig-lus til å tro at de får Titan X ytelse for mye mindre. Det er jo Titan X som får 980ti til å virke billig. Ellers hadde de fleste vært enige om at 7000Kr for et skjermkort er galskap. :D

 

Om noe, så er det AMDs 390X, og Fury kort som kommer til å presse prisene. Men det ser ikke ut som de heller har tenkt å la kortene sine gå billig denne gangen...

Ingen forventer at Titan X skal komme på prisnivå med 980 Ti, det er heller snakk om en tilnærming.

 

Og ingen vet når AMD 390X kommer? Uansett, det er indikasjoner på at 390X i bunn og grunn blir en 290X.

AMD’s new Radeon R9 390X is accidentally confirmed as a re-brand

Da spørs det hvor mye den klarer å presse Nvidias priser.

Lenke til kommentar

Titan X har god nok kjøling til å kjøre på stock, og vel så det. Men den har samme tdp som 980ti til tross for at den har flere Cuda cores og mer ram. 6GB gddr5 på den hastigheten trekker nok 20-30 Watt bare det. Det man så på benchmarks var at 980ti oppnådde høyere boost clock enn Titan X, og det må nesten nødvendigvis være forklaringen på hvorfor forskjellen mellom dem ikke var større. Som sagt vil nok de ekstra GB'ene til Titan X komme til sin rett i 3 skjerms oppsett med høy oppløsning. Og det vil ikke 980ti kunne kompensere for med boost klokking. Men til din bruk vil jo ikke 12GB RAM være nødvendig. Og med mer strøm tilgjengelig er det sjanse for bedre overklokking med 980ti enn Titan X. Men det er alltid et sjansespill. Jeg tror uansett du allerede har den riktige planen klar for din bruk.

 

 

Når det gjelder spekulasjoner om 390X, så henger mye fremdeles i lufta. Men av hva jeg har sett av rykter som foreløpig ser ut til å stemme. Så har AMD klart et kort til å konkurrere i alle segmenter. I Farcry 4 og Shadow of Mordor har jeg sett benchmarks der et vanlig 290X er like bra som et GTX980. Så det kan tenkes at et oppdatert 390X med 8GB RAM er ment å skulle konkurrere med GTX980. Den foreløpige lekkede prisen tyder ihvertfall på det.

 

Da gjenstår Fury kortene til å konkurrere med 980ti og Titan X. Her er alt åpent enda, spesielt siden Fiji er helt nytt. Mitt tips er at siden HBM bare kommer i 4GB så må AMD lansere sin etterkommer til 295x2 for å få et toppkort som "slår" 6GB med RAM. Ryktet om Fiji VR ble lekket for flere måneder siden. Siste på ryktebørsen er at AMD skal lansere 3 Fury kort den 16de. Hvorav et heter Fury nano, muligens det vannkjølte mini kortet som det er lekket et par bilder av. Det kan jo tenkes at det kortet kommer i en vanlig luftkjøler versjon også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...