Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er opbygging av tann med kompositoriske smertefullt?

Anbefalte innlegg

Tenker da på dette hvor man bruker "fyllmateriale" til oppbygging? Har en tann med et sjenerende hakk jeg gjerne skulle hatt bort, men er ikke så begeistret for evt. smertefull bearbeiding av tenner :o Ingen tannleger her som driver med slikt, så ikke bare å bestille en konsultasjon hellet,

Anonymous poster hash: 675cd...e73

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper han må pusse ned området litt først og anhengig av hvor dypt hakket er som avgjør om det vil være vondt eller ikke..... hvis han må slipe ned til nerven vil det være vondt.... hvis det er et lite hakk vil det ikke være vondt.... uansett er det over på kort tid... 

Lenke til kommentar

hvis han må slipe ned til nerven vil det være vondt

Å slipe ned til nerva (pulpa) er skrekkelig vondt, men det er garantert ikke aktuelt her.

neida, det er ikke så vondt.... aldri borret med bedøvelse jeg... borret kanskje 4 ganger... det varer nå maks 10 sekunder så er det over tenker jeg... 

Lenke til kommentar

Å slipe ned til nerva (pulpa) er skrekkelig vondt, men det er garantert ikke aktuelt her.

neida, det er ikke så vondt.... aldri borret med bedøvelse jeg... borret kanskje 4 ganger... det varer nå maks 10 sekunder så er det over tenker jeg... 

Du har åpenbart aldri opplevd åt det ble boret i nerven, bare i tannbeinet (Det vil normalt medføre at tanna må rotfylles).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har åpenbart aldri opplevd åt det ble boret i nerven, bare i tannbeinet (Det vil normalt medføre at tanna må rotfylles).

jooda det har jeg... det er jo vondt, men altså... smerte kan man tåle utrolig mye av... man bare fokuserer på at det snart er over og holder ut.... husk, før i tiden borret alle uten bedøvelse, det var ikke alle som gruet seg til å gå til tannlegen da heller...

Lenke til kommentar

jooda det har jeg... det er jo vondt, men altså... smerte kan man tåle utrolig mye av... man bare fokuserer på at det snart er over og holder ut.... husk, før i tiden borret alle uten bedøvelse, det var ikke alle som gruet seg til å gå til tannlegen da heller...

Det er en fordel å lese det man svarer på, heller ikke så dumt med litt kunnskap. Du skriver om å bore uten bedøvelse, Som sagt har det ingenting med saken å gjøre. Slike tenner må som regel rotfylles, som nevnt. Hvor mange av dine tenner er rotfylte?

Lenke til kommentar

Det er en fordel å lese det man svarer på, heller ikke så dumt med litt kunnskap. Du skriver om å bore uten bedøvelse, Som sagt har det ingenting med saken å gjøre. Slike tenner må som regel rotfylles, som nevnt. Hvor mange av dine tenner er rotfylte?

ett stykk! uten bedøvelse

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke alt utfyllende om det.

Men, tannen under emaljen har noen veldig tynne væskefylte kanaler, som fyller tannen over pulpa. 

efectos-sobre-la-pulpa-despues-de-un-bla

Disse kanalene er vesentlige for smerteopplevelsen.

De er som nevnt væskefylte, og når du kommer borti disse med boret, så utøver du et trykk på væsken, som leder inn til nerven. Du kjenner da smerte, selv om du ikke er borti nerven. Naturen har vel skapt det slik, sånn at man skal beskytte seg mot å bare tygge i vei. Kun en antakelse.

Utrolig er det uansett, hva naturen har skapt i stand. Om du går tilbake til faraos tid, så var de kommet ganske langt i tannbehandling. Man finner flere faraoer som har en rekke gullinnlegg. Så helt moderne er "tannlegeyrket" heller ikke.

At vi i mellomtiden "middelalder og mere" ikke har hatt skikkelige tannleger, er også et faktum.

Om du går noen tiår tilbake før turbinmotoren ble tatt i bruk i tannlegeyrket, så roterte boret betydelig saktere.

Rotasjonshastigheten har en stor betydning for opplevelsen av smerte. Så de som levde da tråboret var det beste man kunne oppdrive må ha lidd unødvendig mye sammenliknet med hvordan vi har det i dag.

https://www.google.no/search?q=pedal+dentist+drill&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIoo-e8_SExgIVy7IUCh0zagDB&biw=1440&bih=799

I dag roterer boret opptil 400.000 rotasjoner per minutt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dental_drill

Denne hastigheten hjelper så betydelig mye på smerteopplevelsen, at man ofte på mindre inngrep kan klare seg helt uten bedøvelse. I enkelte situasjoner så kan bedøvelsen være mer smertefull enn boring.

Bedøvelse nummer ikke helt ut nerven heller. Så du vil kjenne ilende smerte ofte selv om du er bedøvd.  :wee:

EDIT:

Til trådstarter. Du har en rekke valg foran deg.

1. Du kan la det stå til. Hoppe i det og få det gjort. Det er fort over.

2. Du kan fortelle tannlegen om å ta det forsiktig og i ditt tempo. Si du har en viss tannlegeskrekk. Om tannlegen mangler forståelse for dette, så bytt tannlege.

3. Du kan oppsøke en tannlege som kan levere lystgass, slik at du blir slått ut av den. Alltid en hvis (ørliten) fare for kvelning med slikt opplegg.

4. Ellers kan enkle ting som distraksjoner være nok til at du ikke kjenner smerte. Utrolig nok. Men, dette er vel ikke utviklet til en egen smertebehandlingsteknikk. Men, om du sitter der full av tannlegeskrekk, og er helt anspent (noe mange nok også er/opplever), så blir det nødvendigvis ikke noen bedre opplevelse for deg. Snarere tverrt i mot. Så tannlegens dyktighet på det å roe pasienter ned, og som kan skape en trygg og bedre atmosfære omkring er alfa-omega.

Endret av G
Lenke til kommentar

ett stykk! uten bedøvelse

Kanskje verdt å spørre seg, hvor råtten var roten på den tanna før inngrepet skjedde? Kanskje den var ganske frisk og fin (pulpa), og da er du nok en hardhaus i så tilfelle. Det er ikke uten smerte, men så snart tannlegen har fått bort pulpa og røttene med rotfyllingsfilene, så er det ganske lite smerte å kjenne lengre. Men inngrepet tar nå en viss tid da.

Var tanna veldig råtten, så ville nok ekstrahering vært det mest aktuelle inngrepet. Da det kan være betydelige kostnader forbundet med å pleie en svært råtten tann. Å få orden på en abscess tar tid, men det kan la seg gjøre. Ingen garantier for suksess, og jo mere tid tannlegen må bruke, jo mere peng koster det. Beste er å forebygge, slik at du aldri opplever dette. Man, kan heller aldri si aldri. Medisinbruk kan gi munntørrhet, og det kan gi problemer, uansett hvor flink du er til å vedlikeholde tennene dine:

rootcanaldecay.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

man kan med litt sterk vilje klare seg uten bedøvelse

Ja, men det gjelder vanlig boring i tann(beinet). En frisk pulpa (nerve) er ekstremt følsom, og en er nødt til å ha bedøvelse. Men, og det er viktig for trådstarter, det er helt uaktuelt å bore til nerva i hans tilfelle. Enten trengs ikke boring i det hele tatt. eller så bare litt. Lite å grue for, egentlig

Lenke til kommentar

Tipper at du har mest rett, og at Henrik2k enten hadde pillråtten pulpa, eller at han overdriver. Noen faktorer får meg til å føle at det er snakk om overdrivelse, men jeg kan likevel ikke være helt sikker. Henrik2k har gitt oss lite å gå på av informasjon.

En ting vi har glemt litt her. At dersom tannlegen har god tid, så kan han/hun ha bedøvelse ned i pulpa. Hvor godt det egentlig vil virke er jeg ikke skråsikker på, siden jeg selv ikke er tannlege.

Bedøvelse kan også settes under hele tannen, selv om man da er nødt å presse seg inn å gjøre litt skade på benstrukturene (et nettverk av ben, svampstruktur). Det vanligste er å bedøve av hele rekken av tenner, ved å nå den større tilførselsnerven:

Endret av G
Lenke til kommentar

Tipper at du har mest rett, og at Henrik2k enten hadde pillråtten pulpa, eller at han overdriver. Noen faktorer får meg til å føle at det er snakk om overdrivelse, men jeg kan likevel ikke være helt sikker. Henrik2k har gitt oss lite å gå på av informasjon.

En ting vi har glemt litt her. At dersom tannlegen har god tid, så kan han/hun ha hatt bedøvelse ned i pulpa. Hvor godt det egentlig vil virke er jeg ikke skråsikker på, siden jeg selv ikke er tannlege.

Bedøvelse kan også settes under hele tannen, selv om man da er nødt å presse seg inn å gjøre litt skade på benstrukturene (et nettverk av ben, svampstruktur). Det vanligste er å bedøve av hele rekken av tenner, ved å nå den større tilførselsnerven:

Ikke vet jeg om hvordan pulpaen min er men fått skryt for tennene mine i mange år.... harde med fluor osv... men når det er sagt, de 4 gangene jeg har borret har jeg alltid blitt spurt om bedøvelse og alltid takket nei. det har vært smerte i 10 minutter og så er det over.... ja, det er veldig vondt... men smerte kan beherskes... det værste er faktisk når dem blåser rent etter borringen.... hvorfor sier jeg nei til bedøvelse? fordi det koster ekstra og fordi at helt ærlig så går det helt fint med meg i stolen..... etterpå er jeg frisk og rask og ikke bedøvet ;)

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Ikke vet jeg om hvordan pulpaen min er men fått skryt for tennene mine..

Du er virkelig et unntak fra mengden, antar jeg. Interessant å høre du nevne det med blåsing etterpå i ubedøvet tilstand. Høres litt jævlig ut ja.

Riktigere å si, hvordan pulpaen din var. For den er vel borte nå? Ellers er jo ikke tannen rotfylt. Og med nerver igjen, så er det vel garantert at tanna di råtner bort (på den råtne tanna vel og merke). Tviler sterkt på at en eneste tannlege tør å la en av rotkanalene stå igjen urørt. Det leder sannsynligvis til fremtidig tannlegebesøk igjen. (selv om det også sikkert kan gå godt, så praktiseres det ikke, fordi det er lite vits)

Sakset fra en tannleges webside (ingen jeg kjenner):

Rotfylling (Endodonti)

Når vi må rotfylle tenner har vi et hovedskille i behandlingen mellom

• Tenner med levende/vitale nerver (pulpa).
  • Rotbehandling ved død/nekrotisk nerve (pulpa).

Tenner med levende/vitale nerver

For tenner med levende pulpa er det ofte sterke smerter som gjør at pasienten tar kontakt. Hovedårsak er ofte hull (karies) og frakturer (brekt tann) Smertene intensiveres ofte hvis en beveger seg, eller får en varmepåvirkning av tanna. Dette kan være svært smertefullt.

Behandling:

Vi må først skaffe oss adkomst inn til nerven i tannen. Deretter lokaliserer vi hvor mange rotkanaler som finnes i tannen, og lengden av disse. Videre fjerner vi alt vevet som finnes i rotkanalene. For å fjerne dette vevet bruker vi standardiserte instrumenter, sammen med skyllevæsker, for å gjøre jobben så effektivt og godt som mulig.

Rotkanalene kan ofte fylles permanent ved første besøk. Dette gjøres for å få en bakterietett forsegling av rotkanalen(e). Forseglingen består av et plastmateriale (guttaperka) og en sement/lim som binder dette til veggen i rotkanalen.

Rotbehandling ved nekrotisk /død nerve (pulpa)

Dette oppdages ofte ved:

Røntgen (uten at pasienten har smerter)

Smerter/ symptomer

Røntgenologisk kan dette oppdages ved at det viser forandringer i benet rundt rotspissen av tannen eller langs med tannen. Man kan også se at tannens rotkanaler kan være sterkt forkalkede. Alt dette kan forekomme uten at pasienten har noen form for symptomer, men behandling er påkrevet.

Smerter/Symptomer

• Murrende/bankende smerter
  • Meget tyggeøm tann
  • Tanna føles for høy
  • Tanna har løsnet
  • Hevelser

I disse tilfeller må en regne med å finne bakterier i rotkanalen(e). Behandlingen er teknisk sett den samme som ved levende nerve, men bakteriene i rotkanalene må elimineres. Dette gjøres ved at vi pakker et bakteriedrepende medikament ned i rotkanalen(e) og pasienten avventer så 1-3 uker for rotkanalen(e) forsegles på samme måte som tidligere beskrevet. Av og til kan det være nødvendig med flere besøk for å eliminere bakteriene. I noen tilfeller må det annen behandling til for å komme i mål:

• Antibiotikabehandling i tillegg til mekanisk utrensing
  • Kirurgisk inngrep, ved å fjerne rotspissen av tannen for å eliminere vanskelig tilgjengelige bakterier.

Verdt å vite ved rotfylling

• Etter første behandling er det helt vanlig å kjenne ømhet/smerter i området, noe som avtar etter 1-2 døgn.
  • Prognosen for rotfylling av tenner med levende nerve er bedre enn prognosen for rotbehandling ved nekrotisk (død) nerve.
  • Rotfylte tenner har ofte behov for omfattende restaurering. Valg av restaurering er også avgjørende for fremtidsprognose. Kronebehandling gir en bedre prognose enn store fyllinger.
  • Rotfylling kan være teknisk krevende og tidkrevende. Tannhelse Melhus har i tillegg til standardisert utstyr også et mikroskop til disposisjon for de virkelig vanskelige kasus. Med mikroskopet kan vi lokalisere rotkanaler som ellers er bortimot umulig å oppdage.

Endret av G
Lenke til kommentar

En ting vi har glemt litt her. At dersom tannlegen har god tid, så kan han/hun ha hatt bedøvelse ned i pulpa. Hvor godt det egentlig vil virke er jeg ikke skråsikker på, siden jeg selv ikke er tannlege.

Å sette bedøvelse rett inn i pulpa blir av og til gjort som siste utveg, men er  både vondt og virker dårlig. Det vanligste er å sette bedøvelse i slimhinna ut for rotspissen på tanna (ikke inn i beinet, som du skriver). Væska diffunderer så inn i beinet. Ut for jekslene i underkjeven er beinvevet så kompakt at den metoden ikke virker, så der bedøver en tilførselsnerva til halve underkjeven. Enda en metode er å presse bedøvelsesvæske ned langs rothinna så den kommer ned til rotspissen, der nerva går inn i tanna. En av disse metodene er som regel tilstrekkelig for å bore og rotfylle. Skal tanna trekkes, må tannlegen ofte sette bedøvelse på innsida av tanna i tillegg.

Lenke til kommentar

Dette har jeg litt for lite greie på. Tannlegen fortalte meg det med den porøse beinstrukturen. Hvilken vinkel nålen settes for å nå rotspissen på tanna vet jeg ingenting om. Bare at det er en alternativ måte. Man ødelegger litt av den porøse beinstrukturen. Noe av den gjenoppbygges nok, men om den blir like god som før, det må gudene vite.

Men, om tannlegen tar seg 10 - 20 minutter ekstra tid da, og sakte men sikkert bedøver pulpa. Er det like jævlig da? Først sprøyte bedøvelsesvæske som et bad ovenpå pulpa. Vente. Stikke litt inn i pulpa, injisere, vente.. Så fortsette å injisere dypere og dypere i pulpa med tilstrekkelig ventetid imellom øktene. Kanskje man til og med nesten ikke kjenner særlig smerte, bare man tar tiden til hjelp. Muligens værre når man når de tynne rotkanalene, å komme til.

Men tiden er mot en. Tannlegen har satt av begrensede mengder av det. Det koster noen hundrelapper mer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...