Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW-tråden [les førstepost]


Anbefalte innlegg

2000px-BMW.svg.png


Dette er en tråd der du kan bli kjent med bilmerket, diskutere nyheter, ditt siste kjøp, eller annet generelt rundt BMW

* Hold en hyggelig og saklig diskusjon
* Diskusjon skal i hovedsak dreie seg om BMW
* Respekter andre sine meninger, man trenger ikke alltid å være enige
* Trenger du hjelp til å feilsøke eller fikse bilen din så kan du bruke teknisk-forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=134
* Ellers så gjelder forumets Retningslinjer her også. :)

Mangler det en tråd om ditt favoritt-merke, så kan du sende PM til Gavekort, eller lage din egen tråd og kopiere denne førsteposten. Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går i familien her også.

Det begynte med en E34 rundt da jeg ble født, så var det E39 og E46 til min far og mor, og etter min mor overtok E39 (som vi hadde i godt over 15 år) så kjøpte de en E60 facelift som de fortsatt eier.

 

Nå står den enda en E39 i gårdsrommet (min), og min bror har nylig kjøpt seg en E90. Man kan vel nesten undre seg over hva min søster vil kjøpe seg.

 

Det var også et kort eierskap av en E31 850Ci, manuell, som er meget sjeldent. Men det var en kort affære.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skal ha en S13, men det trenger vi ikke å ta her. Men jeg har en liten drøm om en 5-serie som en bil nummer to. Mulig dette ikke skjer med en gang. Har noen spørsmål om BMW. Liker E28 best, men det utgår nok da det er dumt å bruke opp slikt på vinteren. E34 er utrolig tøff, men den utgår nok på grunn av alder. Så da er det vel stort sett E39 igjen. 520 diesel eller bensin med automat er nok mest aktuelt. 

Har inntrykk av at det er generelt mye vedlikehold på E39 og høyt bensinforbruk. Stemmer dette? 

Lenke til kommentar

Ikke relativt til de andre modellene du lister nei. Men det er en tung bil som aldri var ment til å spare drivstoff.

 

Om du skal vente noen år så kan du nesten begynne å ta E60 i betraktning også. De er litt kunstig priset for øyeblikket, men det tror jeg vil forsvinne etterhvert. Ikke at jeg hverken anbefaler eller fraråder E60.

Lenke til kommentar

Ting stopper litt opp for meg etter E39/E46. Jeg er stor fan av alt før, men synes BMW har tapt seg litt i senere tider. Men jeg har ikke mye vondt å si om nyere modeller, sett bort fra traversal motorer, flørting med fjerning av manuell og at rekkesekserne begynner å forsvinne. Jeg liker gromt design og harde linjer. Alt annet rundt BMW stiller jeg på lik linje med Audi.

 

På den lyse siden så er BMW ihvertfall ikke VAG. :green:

 

Den nye 7-serien forresten:

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nærmer seg fort tiden for ny bil for meg, og etter fire år med en sliten gammel passat er det såklart BMW som er neste.

 

Er da en E60 eller E61 som jeg har sikla på lenge. Ser at for å treffe i prisklassen min har de fort gått mellom 100-200k, litt avhengig av drivstoff og girkasse. 

Hvordan er disse når de begynner å få litt km bak seg? 

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som vet hvilken type plugg som går til tempføleren ute? Føleren er naturligvis røsket av, og da forsvant kontakten med føleren.

 

Angående E60/E61 så er det solide biler, gitt at man styrer bort fra N47-motoren i tidligere modeller.

Lenke til kommentar

Om det er en ungdomskjørt bil med litt motor og manuell girkasse (525-530 i/d) ville jeg sjekket at ikke clutchen er slitt ut.  

Ellers kan det vel anbefales å se etter en facelift model med original xenon. Å bygge om til xenon i ettertid er ikke billig, værtfall ikke om man bruker originale deler.

 

Et alternativ til original xenon er Morimoto sine bixenonlinser. God kvalitet, og tilnærmet likt lysbilde som originale xenonlys men krever at du modifiserer originallyktene. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som har litt peiling på E46 motorer? 

 

Har fått en liten jobb med å bytte cam sensoren for innsugsiden på en E46 323Ci, men klarer ikke helt å finne ut hvor den befinner seg. Har funnet 2 sensorer der den ene er rett under vanosen mot fronten av motoren, og en er på venstre side under innsuget.

Motorkode M52TUB25

Lenke til kommentar

Har du funnet to CPS-er eller har du funnet to sensorer som du tror en av kan være en CPS? Etter det jeg ser så skal M52 CPS være den som sitter litt gjemt under VANOS.

 

Når det er sagt så har ikke jeg vært borti denne sensoren selv, sett bort fra å ha lest om andre som har byttet den.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...