Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda-tråden [les førstepost]

Sammenslåing  

6 stemmer

1. 1. Vil du at Skoda, VW, Audi m.m skal slås sammen til én VAG-tråd?

• Ja
      4
    • Nei
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører min første Skoda og så langt må jeg si meg meget fornøyd, har en Skoda Superb Style 1,8/180hk DSG 7 2016 (med en del ekstra utstyr og utstyrspakker)  :)

Noe kunne likevel Skoda gjort for å gjøre den enda mer optimal etter min mening,

• synes Skoda har valgt en feil DSG kasse til denne motoren, dreiemomentet på motoren er justert ned fordi DSG kassa ikke tåler hva motoren opprinnelig yter. Fornuften tilsier vel at en heller velger en DSG kasse som tåler hva motoren yter, fremfor å tune ned motoren........
  • valgt andre sommerdekk enn bilen leveres med fra fabrikk, dekka gjør det riktignok meget bra i tester, men jeg synes de støyer vel mye i forhold til de beste merkene på støy
  • ryggekameraet burde hatt VW sin løsning for plassering, for nå er det umulig å se noe som helst gjennom det etter kun noen meters kjøring pga søle, skitt og vann/snø som legger seg utenpå kameraet
Lenke til kommentar

Kjører min første Skoda og så langt må jeg si meg meget fornøyd, har en Skoda Superb Style 1,8/180hk DSG 7 2016 (med en del ekstra utstyr og utstyrspakker)  :)

Noe kunne likevel Skoda gjort for å gjøre den enda mer optimal etter min mening,

• synes Skoda har valgt en feil DSG kasse til denne motoren, dreiemomentet på motoren er justert ned fordi DSG kassa ikke tåler hva motoren opprinnelig yter. Fornuften tilsier vel at en heller velger en DSG kasse som tåler hva motoren yter, fremfor å tune ned motoren........
  • valgt andre sommerdekk enn bilen leveres med fra fabrikk, dekka gjør det riktignok meget bra i tester, men jeg synes de støyer vel mye i forhold til de beste merkene på støy
  • ryggekameraet burde hatt VW sin løsning for plassering, for nå er det umulig å se noe som helst gjennom det etter kun noen meters kjøring pga søle, skitt og vann/snø som legger seg utenpå kameraet

Angående DSG kasse, så har jeg 2014 modellen av samme motor og jeg har 6 trinns DSG som tåler høyere dreiemoment. Jeg husker at når de lanserte den, så fikk de kritikk for at de ikke hadde valgt 7 trinns versjonen. Så er nok ikke så enkelt :p

Lenke til kommentar

Angående DSG kasse, så har jeg 2014 modellen av samme motor og jeg har 6 trinns DSG som tåler høyere dreiemoment. Jeg husker at når de lanserte den, så fikk de kritikk for at de ikke hadde valgt 7 trinns versjonen. Så er nok ikke så enkelt :p

Det leste jeg også, men det kommer nok litt an på hvor opplyste journalistene er også, for det er det som tidligere skilte DSG 6 og DSG 7 kassene. Den ene er oljefylt og tåler mer, og den andre er tørr og tåler et lavere dreiemoment.

I en av de siste testene jeg har lest om Superb for noen få dager siden, så står det oppgitt 1,8/180hk - 320nm i specs for den motoren. Men det er med manuell girkasse, som ikke leveres i Norge i det hele tatt. Står i Superb brosjyra at med DSG 7 kassa så er det 250nm, så det er ikke alt journalistene er klar over og skriver korrekt........

Så helt enig med deg, det er ikke lett å tilfredstille alle  :)

Det blir det forhåpentligvis en forandring på fremover, for den nye Kodiaq kommer jo med en ny (oljefylt) DSG 7 kasse som tåler et høyere dreiemoment, så er det jo lov å håpe at den DSG kasa også finner veien til de andre Skoda modellene på sikt  :)

Lenke til kommentar

@fotonisse

Hvilket merke er det på dekkene den ble levvert med?

Pirelli Cinturato P7

Har også prøvet bilen med GoodYear og Michelin dekk, og det var et merkbart lavere støynivå (støybilde) fra de merkene, enn det er med Pirelli dekka jeg har.

EDIT:

Som nevnt tidligere så gjør jo Pirelli Cinturato P7 det meget bra i flere dekktester, og det har de gjort i flere år på rad. De har meget gode egenskaper ellers, så der er jeg veldig fornøyd med dem, men akkurat med tanke på dekkstøy er ikke det en av de gode egenskapene dem etter min mening. De er også meget følsomme for hvilket underlag en kjører på med tanke på støy.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...