Samaritanen Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Skal kjøpe min aller første stasjonære PC nå i sommer, og kan dessverre ikke så mye i forhold til laptop. En kompis skal selge sin PC, som har en tidligere eier. Lagringsplass: 1 TB + 120 gb SSD GPU: ASUS Geforce GTX 760 2 GB PhysX CUDA Linksys Wifi-adapter CPU: Intel i5-2500k 3,3 Ghz Asus Motherboard RAM: 8 GB Samsung CD-rom Får vite hovedkortet og PSUen senere. Han har gitt meg prisoverslag på ca 4000 kr. Hva synes dere? Er redd for at noe skal ryke etter 1-2 år, og pga mangelen på kunnskap ang PC, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre hvis det skjer. Tenker kanskje å kjøpe en helt ny en fra komplett der jeg konfigurerer selv. Blir selvfølgelig dyrere, men holdbarheten blir da lengre. Noen tips og råd? -Samaritanen Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Jeg synes prisen var helt grei, egentlig. Jeg har dog ikke satt meg inn i bruktpriser. Personlig foretrekker jeg å kjøpe alt nytt. Da vet jeg at det kommer tili å holde en stund, pluss at jeg har garanti. Det er viktig for meg personlig. Hvis du sier hva du skal bruke PC-en til, og gir et budsjett vil du få bra med hjelp til å velge det som gir mest for pengene til ditt bruk. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Skal kjøpe min aller første stasjonære PC nå i sommer, og kan dessverre ikke så mye i forhold til laptop. En kompis skal selge sin PC, som har en tidligere eier. Lagringsplass: 1 TB + 120 gb SSD GPU: ASUS Geforce GTX 760 2 GB PhysX CUDA Linksys Wifi-adapter CPU: Intel i5-2500k 3,3 Ghz Asus Motherboard RAM: 8 GB Samsung CD-rom Får vite hovedkortet og PSUen senere. Han har gitt meg prisoverslag på ca 4000 kr. Hva synes dere? Er redd for at noe skal ryke etter 1-2 år, og pga mangelen på kunnskap ang PC, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre hvis det skjer. Tenker kanskje å kjøpe en helt ny en fra komplett der jeg konfigurerer selv. Blir selvfølgelig dyrere, men holdbarheten blir da lengre. Noen tips og råd? -Samaritanen pcr holder veldig lenge. ikke uvanlig at komponenter varer i 10 år. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) 4k for den der, tut og kjør sier jeg. edit: er ikke sikker på om "tut og kjør" fungerer her, men det virker som en grei pris. Endret 8. juni 2015 av Sampson Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Det beste for en som ikke har så mye kunnskap om PC er å la forumbrukere sette opp et forslag på deler, og så bygge PC-en selv. Å bygge selv er ikke vanskelig, og det finnes MANGE Youtube videoer som viser i detalj hva man skal gjøre. Disse videoene er til og med korte og lette å forstå for en nybegynner. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Jeg ville faktisk styrt unna denne PC-pakken, på det grunlag at du har ikke mulighet til å finne noen gode oppgraderingsmuligheter, da Socket-1155 er utdatert og du har få oppgraderingsmuligheter på hovedkortet i valg av prosessor.. Men prisen er rimelig og fornuftig om du ikke har tenkt på å oppgradere den senere.. Men jeg ville heller valgt å legge noen ekstra kroner inn ett nyere hovedkort som gir kanskje litt mer valg i flere år fremover.. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 4 K uten skjerm for denne pcen? Høres litt mye ut for en ut datert og gammel pc. Noen komponenter varer ikke så veldig lenge på en pc om de er av "billig" kvalitet (altså dårlige komponenter som i en strømforsyning med jalla Caps) , så her kan man fort gjøre feil. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Det beste for en som ikke har så mye kunnskap om PC er å la forumbrukere sette opp et forslag på deler, og så bygge PC-en selv. Å bygge selv er ikke vanskelig, og det finnes MANGE Youtube videoer som viser i detalj hva man skal gjøre. Disse videoene er til og med korte og lette å forstå for en nybegynner. På den annen side så tror jeg det blir vanskelig å bygge en like kraftig pc for 4000kr dersom windows er inkludert. Jeg hadde spurt ham om han kan gå med på 3500kr. Da har du en rettferdig pris og en helt grei maskin. Dersom den ryker etter to år så har du hatt en helt grei pc i to år... Dersom den varer i seks år så er den uansett utdatert etter to år... så... Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) Det beste for en som ikke har så mye kunnskap om PC er å la forumbrukere sette opp et forslag på deler, og så bygge PC-en selv. Å bygge selv er ikke vanskelig, og det finnes MANGE Youtube videoer som viser i detalj hva man skal gjøre. Disse videoene er til og med korte og lette å forstå for en nybegynner. På den annen side så tror jeg det blir vanskelig å bygge en like kraftig pc for 4000kr dersom windows er inkludert. Jeg hadde spurt ham om han kan gå med på 3500kr. Da har du en rettferdig pris og en helt grei maskin. Dersom den ryker etter to år så har du hatt en helt grei pc i to år... Dersom den varer i seks år så er den uansett utdatert etter to år... så... Helt klart, men han sier han er villig til å betale mer for en ny. Jeg har sett over bruktmarkedet litt, og jeg kan se ikke noen bedre PC til den prisen, men litt dyrere så begynner det å løsne. Jeg ville kanskje heller gått for denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60284526&searchclickthrough=true Endret 9. juni 2015 av RRhoads Lenke til kommentar
Samaritanen Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Jeg synes prisen var helt grei, egentlig. Jeg har dog ikke satt meg inn i bruktpriser. Personlig foretrekker jeg å kjøpe alt nytt. Da vet jeg at det kommer tili å holde en stund, pluss at jeg har garanti. Det er viktig for meg personlig. Hvis du sier hva du skal bruke PC-en til, og gir et budsjett vil du få bra med hjelp til å velge det som gir mest for pengene til ditt bruk. Er villig til å bla opp 8000,- uten tilbehør (skjerm, tastatur etc). Tenker å ha PCen i minst 5 år, og kommer til å gjøre alt mulig på den; spille, skolearbeid etc. Liker ikke brukte ting selv, derfor jeg vurderer å kjøpe helt nytt - garanti er gull. Har ikke så veldig lyst til å bygge PC-en selv heller. Edit: har sett på innlegget til Agentspoon, men er helt nybegynner og vet ikke om jeg har lyst å bygge min første stasjonær og overclocke etc.. Endret 9. juni 2015 av Samaritanen Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Jeg synes prisen var helt grei, egentlig. Jeg har dog ikke satt meg inn i bruktpriser. Personlig foretrekker jeg å kjøpe alt nytt. Da vet jeg at det kommer tili å holde en stund, pluss at jeg har garanti. Det er viktig for meg personlig. Hvis du sier hva du skal bruke PC-en til, og gir et budsjett vil du få bra med hjelp til å velge det som gir mest for pengene til ditt bruk. Er villig til å bla opp 8000,- uten tilbehør (skjerm, tastatur etc). Tenker å ha PCen i minst 5 år, og kommer til å gjøre alt mulig på den; spille, skolearbeid etc. Liker ikke brukte ting selv, derfor jeg vurderer å kjøpe helt nytt - garanti er gull. Har ikke så veldig lyst til å bygge PC-en selv heller. https://www.komplett.no/saml-selv-core-i5-4690k-gtx960/793073 Må dog bygge selv da, men her er det en som er ferdig: https://www.komplett.no/komplett-gamer-pack-intel-edition/10825 Jeg ville nok helt klart valgt å bygge selv. Jeg vet det kan være skummelt første gangen, men det er mye enklere enn det høres ut. Lenke til kommentar
Samaritanen Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Jeg synes prisen var helt grei, egentlig. Jeg har dog ikke satt meg inn i bruktpriser. Personlig foretrekker jeg å kjøpe alt nytt. Da vet jeg at det kommer tili å holde en stund, pluss at jeg har garanti. Det er viktig for meg personlig. Hvis du sier hva du skal bruke PC-en til, og gir et budsjett vil du få bra med hjelp til å velge det som gir mest for pengene til ditt bruk. Er villig til å bla opp 8000,- uten tilbehør (skjerm, tastatur etc). Tenker å ha PCen i minst 5 år, og kommer til å gjøre alt mulig på den; spille, skolearbeid etc. Liker ikke brukte ting selv, derfor jeg vurderer å kjøpe helt nytt - garanti er gull. Har ikke så veldig lyst til å bygge PC-en selv heller. https://www.komplett.no/saml-selv-core-i5-4690k-gtx960/793073 Må dog bygge selv da, men her er det en som er ferdig: https://www.komplett.no/komplett-gamer-pack-intel-edition/10825 Jeg ville nok helt klart valgt å bygge selv. Jeg vet det kan være skummelt første gangen, men det er mye enklere enn det høres ut. Ser ikke bort i fra at jeg kan bygge den selv, holder på å spørre venner om de har kunnskap ang dette. Har nok noen venner som kan dette. Pros & cons mellom selvbygging vs ferdigbygget? Sier seg selv at prisen er lavere, og man kan velge specs selv (kan ikke noe om dette nesten, så vet ikke om det er en fordel). Uansett, takk for fort svar og interesse for å hjelpe! Edit: Budsjett på 8k, men hvis det blir store forskjeller mellom 10k og 8k-PC, er jeg villig til å strekke meg dit. Endret 9. juni 2015 av Samaritanen Lenke til kommentar
skycharizards Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) En kompis kjøpte nettopp denne brukt til 3500 kr. Vet ikke om dette er et kupp, og dermed ikke sammenlignbart, men den vil vel gi mer valuta for pengene enn den du har fått tilbud om?For de late, dette inneholdt kjøpet:Skjerm: Dell U2312HM (23" full HD)Tastatur: Microsoft Sidewinder X4Mus: Steelseries Sensei Raw RubberMusematte: Steelseries QCKHeadset: Steelseries Siberia v2Kabinett: Fractal Design Miditower Define R3Hovedkort: Asus P8Z77-V Z77 S-1155 ATX IVYSkjermkort: ASUS GTX 670 2 GBProsessor: Intel Core i5 3570K 3.4 GHZRam: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHZStrømforsyning: XFX Core Edition 650 WSSD: Intel 330 120 GBHDD: Seagate Barracuda 1 TBDVD-rom: Sony AD-7280S-0B 24X Sata BlackKjøpte også selv en brukt pc for et halvår siden. Den hadde GTX 680, z77 pro4m-hovedkort, 16 gb 1600 mhz, ssd, i5-2600k og en h60i-kjøler til 3500 kr. Begge funnet tilfeldig på Finn.Nå er det ikke mye hjelp i å snakke om solgte pcer, men heller tanken om at bedre bruktkjøp er tilgjengelig i prisklassen. Endret 9. juni 2015 av skycharizards Lenke til kommentar
Samaritanen Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 En kompis kjøpte nettopp denne brukt til 3500 kr. Vet ikke om dette er et kupp, og dermed ikke sammenlignbart, men den vil vel gi mer valuta for pengene enn den du har fått tilbud om? For de late, dette inneholdt kjøpet: Skjerm: Dell U2312HM (23" full HD) Tastatur: Microsoft Sidewinder X4 Mus: Steelseries Sensei Raw Rubber Musematte: Steelseries QCK Headset: Steelseries Siberia v2 Kabinett: Fractal Design Miditower Define R3 Hovedkort: Asus P8Z77-V Z77 S-1155 ATX IVY Skjermkort: ASUS GTX 670 2 GB Prosessor: Intel Core i5 3570K 3.4 GHZ Ram: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHZ Strømforsyning: XFX Core Edition 650 W SSD: Intel 330 120 GB HDD: Seagate Barracuda 1 TB DVD-rom: Sony AD-7280S-0B 24X Sata Black Kjøpte også selv en brukt pc for et halvår siden. Den hadde GTX 680, z77 pro4m-hovedkort, 16 gb 1600 mhz, ssd, i5-2600k og en h60i-kjøler til 3500 kr. Begge funnet tilfeldig på Finn. Nå er det ikke mye hjelp i å snakke om solgte pcer, men heller tanken om at bedre bruktkjøp er tilgjengelig i prisklassen. Ser ut som et godt kjøp! Men har bestemt meg for å mest sannsynlig bygge (fant ut at en god kompis er faktisk sykt god på dette). Liker å ha garanti og altfor usikker på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Den for 8000 er en bra pc Hvis du går opp til 10000 så får du denne eller denne.Du får bedre skjermkort, bedre strømforsyning og mer lagringsplass på den til 10 000 (den ene med 250GB SSD, og den andre med 120GB ssd og 2tb harddisk). Skjermkortet på den til 10000 er vel nesten dobbelt så kraftig som den til 8000.Om du er villig til å betale det ekstra, er helt opp til deg. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 her har du en handlekurv som gir mye guffe, lager lite lyd. https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/71572 Lenke til kommentar
Samaritanen Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 Den for 8000 er en bra pc Hvis du går opp til 10000 så får du denne eller denne. Du får bedre skjermkort, bedre strømforsyning og mer lagringsplass på den til 10 000 (den ene med 250GB SSD, og den andre med 120GB ssd og 2tb harddisk). Skjermkortet på den til 10000 er vel nesten dobbelt så kraftig som den til 8000. Om du er villig til å betale det ekstra, er helt opp til deg. Den siste så faktisk veldig bra ut. Kan ikke så mye, men 750W PSU høres veldig bra ut. Er det bra motherboard, og kan den kjøre SLI? (kompis som sier jeg skal spørre om dette) Har den trådløs nett, eller må jeg kjøpe i tillegg? Lenke til kommentar
Samaritanen Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 her har du en handlekurv som gir mye guffe, lager lite lyd. https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/71572 Til den prisen så ser det veldig lysende ut Ser gjenganger på prosessor og skjermkort. Er 500W PSU nok? Er motherboardet bra - kan den kjøre SLI? Forresten, hva er forskjellen på hovedkort og motherboard? Prøver å lære Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Den har ikke trådløst nett, kabel er mye bedre hvis du har mulighet til det. Hovedkortet støtter sli, og 750W psu er nok til 970 i sli også Motherboard er hovedkort, bare på engelsk Ville ikke gått for 960 sli, bedre å kjøpe 970 da først. Endret 9. juni 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 her har du en handlekurv som gir mye guffe, lager lite lyd. https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/71572 Til den prisen så ser det veldig lysende ut Ser gjenganger på prosessor og skjermkort. Er 500W PSU nok? Er motherboardet bra - kan den kjøre SLI? Forresten, hva er forskjellen på hovedkort og motherboard? Prøver å lære Hovedkort kan kjøre SLI PSU-en klarer det ikke, må nok ha en 650w for det. Så da må du nok spytte inn bitte litt mer kroner nå, så du får en pakke som er god nok for en billig oppgradering i form av SLI når det trengs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå