Gå til innhold

Hvordan bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet som student?

Anbefalte innlegg

Hei, mann 21 som studerer økonomi i Oslo. De siste 3 mnd, har jeg aktivt vært på jakt etter deltidsjobb/sommerjobb. Jeg har dessverre ikke fått noe napp enda. Jeg har ok karakterer (Snitt:B) og har gode referanser fra forrige jobben min. Et av problemene er at jeg er kresen. Pga en tarmsykdom, har jeg lite lyst på butikkjobb. Forrige jobben min var det, og det var ikke noe gøy og plutselig måtte løpe ut av butikken med kunder fordi jeg måtte på do. Har derfor kun søkt på typiske kontorjobber.

Jeg har sikkert søkt på 8 jobber, og vært på to intervjuer. Ene var som kunderådgiver hos en stor bank (var på assesment center, men gikk dessverre ikke videre). Den andre var på en forskningsassistent stilling. Der var jeg på intervju forrige uke og synes dette intervjuet gikk veldig bra. Skulle fått tilbakemelding på fredag, men i og med at jeg ikke har hørt noe enda, og de heller ikke har ringt referansen min, så fikk nok ikke denne heller. Var også på gruppeintervju på høyskolen min for veilederstilling, dette gikk veldig bra, men fikk ikke denne heller. (110 var innkalt og var ca 20-25 stillinger). Begynner å bli utrolig frustrert nå. Orker ikke å sitte hjemme hele ferien og bare surre rundt. Klarer meg ok økonomisk, og et mest for arbeidserfaring og sparing at jeg ser etter jobb.

Hva burde jeg gjøre for å bli mer attraktiv? Skal prøve og bli aktiv i en studentforening til høsten, men disse er visstnok ganske eksklusive på skolen min, så får se om jeg får noe napp der. Vurderer og begynne med noe frivillig arbeid, f.eks Røde kors eller noe, kan dette være lurt? Jeg har inntrykk av at søknadene jeg skriver, er reltivt gode. Dette er cv min også. Så er ikke helt det store forberedningspotensialet det.

Trenger virkelig noen gode råd, begynner å bli veldig umotivert nå.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare å søke, 8 jobber er langt ifra mange, og det er stor konkurranse om jobbene i Oslo-området. Etterhvert som du har vært på en del intervjuer vil du utvikle ferdighetene dine her også, for det å gjøre et godt intervju er virkelig en egenskap som kommer med erfaring. 

Erfaring er det som helt klart veier tyngst, jeg vet ikke hva slags jobber du har hatt tidligere, men det vil være mer relevant enn snittet ditt per dags dato. 

Studentforeninger kan være veldig lurt, spesielt relevante, og hvis du får noen ansvarsområder innenfor disse; det kan hjelpe til med å veie opp litt for manglende erfaring på arbeidsfronten. 

Som sagt; det er bare å fortsette å søke; vet om flere som har måtte søke på 30-40 jobber før de treffer blink, men heldigvis så er det nok av jobber å søke på i Oslo og omegn. 

Lenke til kommentar

I Oslo er det som oftest flust av deltidsstillinger, men naturlig at det er litt større konkurranse om plassene rundt slutten av sommeren/tidlig høst, da det flytter mange studenter til byen fra rundt om i landet som alle ønsker en jobb ved siden av skolen. 

Lenke til kommentar

Dæven, der fikk jeg faktisk en jobb. Var på intervju hos en internasjonal bedrift som produserer legemiddler og ble tilbudt stillingen på intervjuet. Starter neste uke! Er bare 1-2 dager i uken, men er jo noe. Skulle få mer info om timelønn til uken, da han ikke var sikker på hva han kunne tilby. Hva burde jeg regne med? Hadde 120 i min tidligere jobb, noe jeg sa var alt for lite, og det var han enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...