Gjest Slettet-P8zKbRH56D Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) Tror alle retningene innenfor kristendommen at kropp og sjel gjennoppstår på dommedag? og at man oppnår frelse på samme vis? Endret 8. juni 2015 av Slettet-P8zKbRH56D Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) Det er vel fint lite man kan sette på slutten av en sådan setning. Det som kan sies er i hvert fall at det er en vanlig oppfatning innen kristendom og flere andre religioner at ens sjel (uten at det defineres helt eksakt) overlever ens kroppslige død, og det som skjer med denne sjelen avhenger av hva man har gjort i det kroppslige liv. Slik jeg ser det så peker jo alt av bevis på at det som gjør meg til meg foregår og er avhengig av min fysiske hjerne. Ergo, når min fysiske hjerne slutter å virke (hjernedød=død) så har jeg ingen god grunn til å akseptere at det er noe ved mitt "jeg" som overlever den hendelsen. Men nå er det vel derfor at ordet "sjel" har en såpass diffus mening ved seg, da man henviser til et "jeg" som opererer uavhengig av det fysiske. Nå skal det vel også sies at jeg ikke er religiøs, og at jeg er en metodisk naturalist. Med andre ord så mener jeg det er godt mulig at noe eksisterer utenfor det naturlige, men det naturlige er det eneste vi kan påvise og si noe håndfast om. Så det å spekulere om noe som faller utenfor det naturliges domene er i mine øyne nettopp det: spekulasjon. Edit: skrivefeil. Endret 8. juni 2015 av El-Ateisten 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Er det ikke rundt 40000 retninger innenfor kristendommen? (Hør på Ekko på NRK P2 mandag 08.06.2015 for å høre hvordan det lett skjer splittelser.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Er det ikke rundt 40000 retninger innenfor kristendommen? (Hør på Ekko på NRK P2 mandag 08.06.2015 for å høre hvordan det lett skjer splittelser.) åja såppas... men hovedretningene da, de største... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Er det ikke rundt 40000 retninger innenfor kristendommen? (Hør på Ekko på NRK P2 mandag 08.06.2015 for å høre hvordan det lett skjer splittelser.) åja såppas... men hovedretningene da, de største... Det eneste alle disse kultene, menighetene, sektene som kaller seg kristne har felles er jesus etter hva jeg har forstått... Det er ikke alle som tror på helvette, og resten krangler de så busta fyker over og det er litt komiskt, for det ville blitt like dumt som at jeg kranglet med noen om hvor mange steiner det var på den planeten som ligger lengst vekk fra oss i universet, for vi vet det jo ikke... Allikevel holder de på som om de liksom skulle hatt fasiten, alle sammen... Lenke til kommentar
Jedi Jordal Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Join the Jedi Order! The Force leads you to the true meaning of life! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 may the fourth (4 mai...) be with you Lenke til kommentar
IHS Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Tror alle retningene innenfor kristendommen at kropp og sjel gjennoppstår på dommedag? og at man oppnår frelse på samme vis? Sjelen blir gjort levende nå i åndsdåpen, kroppens oppstandelse kommer senere. Akkurat som Adam ble en levende sjel, ved at Gud blåst sin ånd i ham, blir du i dag en levende ved å ta imot Guds ånd. Joh 20:20 "Disiplene ble glade da de så Herren. Igjen sa Jesus til dem: «Fred være med dere! Som Far har sendt meg, sender jeg dere.» Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd." Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Pass that joint! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Pass that joint! Matt 3:11 "På den tiden sto døperen Johannes fram i ødemarken i Judea og forkynte:...... Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å ta av ham sandalene. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild." Apg 2:1 "Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted. Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt av Den hellige ånd" Endret 12. juni 2015 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Pass that joint! Good shit man!!! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Pass that joint! Matt 3:11 "På den tiden sto døperen Johannes fram i ødemarken i Judea og forkynte:...... Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å ta av ham sandalene. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild." Apg 2:1 "Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted. Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt av Den hellige ånd" De røkte noe heavy shit på den tiden også tydeligvis.... Har bare sett trynet til en kompis forvandle seg til plutselig å få fullt av små ekle tentakler etter at vi hadde stått og lakkert gulvet i et lukket rom for noen år siden... Var temmelig heavy det også... Og kanskje det er alt hva slike religiøse opplevelser i slike skrifter er? Noen hadde inntatt litt for mye av psykadilliske stoffer og faktisk trodde at dette de "så" og opplevde skyltes guder og slikt? Syntes jeg liksom hører jesus dop langer si ; "Denne må dere prøve karer, skikkelig drit bra stoff, dere kommer til å tro jeg er gud etterpå...!" Lenke til kommentar
IHS Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Guds ånd er ikke et rusmiddel Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Guds ånd er ikke et rusmiddel Bildet du valgte hjelper ikke akkurat poenget du ville fremme. 3 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 (endret) Guds ånd er ikke et rusmiddel Kanskje ikke, men den kristne tro er det. Har dere sett øynene på folk på et vekkelsesmøte? For ikke å snakke om ved håndspålegging eller tungetale. Endret 22. juni 2015 av Thonord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå