Gå til innhold

Hvor mange syriske flyktninger kan vi ta i mot?

Gjest Slettet-aj7hPT

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aj7hPT

Det eksisterer allerede en lignende tråd om dette temaet, men det jeg ønsker er å se på hvor mye av befolkningen som har flyktet fra Syria til Norge og andre vestlige land.

I følge wikipedia er det ca 3,988,857 personer som har forlatt Syria i siden krigens start. Det er nå c17,951,639 millioner mennesker igjen i Syria av rundt 20-24 millioner.

• Hvor mange er det vi egentlig kan ta i mot? 
  • Hvor lenge skal Norge og Sverige ta i mot flyktningene? 
  • Hva om krigen fortsetter i flere år?
  • Hvordan er det Norge kan bidra uten å måtte ta inn 10 000?
  • Kan vestlige ledere sende soldater og bekjempe terroristene i daesh? 

Tråden kan være dårlig formulert, jeg håper på best mulig svar.

Refugees of the Syrian Civil War, widely referred as the Syrian refugees,[29] are Syrian nationals, who have fled Syria with the escalation of the Syrian Civil War.[30] To escape the violence, more than three and a half million Syrian refugees have fled the country to neighboring Turkey,[31][32] LebanonJordan,[33] and Iraq [34] while thousands also ended up in more distant countries of the Caucasus, the Persian Gulfand North Africa. As of February 2015, Turkey has become the world's biggest refugee hosting country with 1.7 million Syrian refugees and had spent more than US$6 billion on direct assistance to refugees.[35][36]

In August 2012, the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) reported that the number of registered Syrian refugees had reached over 200,000, exceeding the UNHCR estimate of 185,000 for the entire year.[37] Also according to the United Nations, by 2012, 6 million people inside Syrian needed help and about 4 million Syrians were internally displaced because of the Syrian Civil War.[37][38] By 21 November 2014, at least 7.6 million people had been internally displaced.[39]

In September 2013, Swedish migration authorities ruled that all Syrian asylum seekers will be granted permanent residency and the right to bring their families as well. Sweden is the first EU-country to make this offer.[143] The number of Syrian nationals settling in Sweden under refugee status was 2,943 in 2012,[144] 9,755 in 2013,[145] and 18,827 in 2014,[146][147] summing up to a total increase of 31,525 refugees during this period. Additionally, another 9,028 Syrian nationals settled in Sweden on grounds of family reunification. Moreover, during this period, Sweden has received over 10,000 stateless persons, many of whom are refugees that previously resided in Syria.[148][149][150][151]

http://en.wikipedia.org/wiki/Syria

http://en.wikipedia.org/wiki/Refugees_of_the_Syrian_Civil_War

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Jeg mener at vi ikke burde ta imot en eneste flyktning her til lands med mindre det faktisk finnes en sjanse for at disse faktisk på sikt kan bli skattebetalere fremfor trygdede. Vi har nok av problemer med afrikanske flyktninger her til lands uten at vi trenger å "importere" flere. Før vi henter flere krigsofre burde vi heller hjelpe de som allerede har opphold. Et kjempeproblem med krigsofre er midlene de tar fra den kommunale felleskassen, ja, kommunene får ekstra bidrag i forbindelse med flyktninger, men disse varer kun 5 år, etter det så må kommunene selv drifte disse utgiftene, noe som går på bekostning av andre offentlige ordninger. 

Hva det internasjonale samfunnet heller burde gjøre er å etablere trygge flyktningsleire med mat, utdanning og medisinske fasiliterer ved hjelp av enten FN eller en koalisjon av nasjoner for beskyttelse. Det 10k flyktninger vil koste Norge over en 5 års periode vil hjelpe atskillig flere der de allerede er! Slik at man den dagen hvor den siste taperen står faktisk har en forholdsvis frisk og utdannet befolkning til å gjenoppbygge landet igjen.

Og til slutt må det vestlige samfunnet lære seg at vestlig demokrati ikke passer for alle nasjoner i verden, i enkelte land har befolkningen det faktisk bedre under diktatur enn som et fritt demokratisk samfunn. Vi trenger ikke å se lengre enn til grensen i nord, har den jevne russer fått det bedre etter at det ble innført "kapitalisme"? Når det er sagt, jeg griner ikke over menneskeliv jeg ikke kjenner, og er av den mening at jorden er overbefolket som det, vi trenger ikke å redde alle.

Lenke til kommentar

Vi bør ta imot flest mulig flyktninger, slik at vi hjelper de som trenger hjelp. Jeg vil heller gitt oppholdstillatelse til 10.000 syriske flyktninger og bygget moskér til de, ennå hjelpe 250.000 i Syria for de samme pengene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Vi bør ta imot flest mulig flyktninger, slik at vi hjelper de som trenger hjelp. Jeg vil heller gitt oppholdstillatelse til 10.000 syriske flyktninger og bygget moskér til de, ennå hjelpe 250.000 i Syria for de samme pengene. 

Men hva med økonomien til Norge? Mener du at det er bra å ta inn flyktninger selv om at Norge måtte få en inflasjon eller at økonomien går under? Er det ikke 10 ganger bedre å hjelpe de i nærområdene med mat, husly, strøm, og andre livsnødvendigheter en at 10 000 vinner en lottokupong til Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Økonomien vil selvsagt ikke gå under, og jeg ser ikke sammenhengen mellom innvandring og inflasjon.

Var heller ikke meningen å dra sammenligninger mellom innvandring og mulig inflasjon, det som jeg påpekte var at om det ville vært 10 ganger bedre å hjelpe disse 250 000 personene han snakker om i Syria med livsnødvendigheter en at 10 000 vinner en lottokupong til Norge under inflasjon eller at økonomien har gått under.

Lenke til kommentar

Bygge moskeer slik at de kan segregeres fra samfunnet og fortsette å utøve sin steinalderideologi? 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men hva med økonomien til Norge? Mener du at det er bra å ta inn flyktninger selv om at Norge måtte få en inflasjon eller at økonomien går under? Er det ikke 10 ganger bedre å hjelpe de i nærområdene med mat, husly, strøm, og andre livsnødvendigheter en at 10 000 vinner en lottokupong til Norge?

Jeg vil heller dele ut 10.000 lottokuponger til syriske flyktninger istedet for å hjelpe 10 ganger flere i nærområdet. Dersom vi hjelper 10.000 så vil flere av dem bli norske skattebetalere i framtiden. Deres norske født barn vil være med på å bidra til det norske samfunnet ved ta en høy nok utdanning.

Ja takk til 10.000 syriske flyktninger, men så er de muslimer. Muslimske flyktninger er ikke like godt integrert i Norge som andre flyktninger mener jeg. Dette er fordi de har sterkt fokus på religion.  

Lenke til kommentar

Bygge moskeer slik at de kan segregeres fra samfunnet og fortsette å utøve sin steinalderideologi? 

Ja. De vil som regel være segregert fra samfunnet om vi bygger moske eller ikke. 

Lenke til kommentar

Siden et stort flertall av kommunene sier nei til flere flyktninger, så må Norge gjøre som Sverige, nemlig tvinge kommunene til å ta i mot flere. Det sitter allerede flere tusen på asylmottak i Norge som venter på en kommune å bo i. Jeg støtter regjeringen sitt forslag om å hjelpe mange flere der nede for den samme kostnaden.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden et stort flertall av kommunene sier nei til flere flyktninger, så må Norge gjøre som Sverige, nemlig tvinge kommunene til å ta i mot flere. Det sitter allerede flere tusen på asylmottak i Norge som venter på en kommune å bo i. Jeg støtter regjeringen sitt forslag om å hjelpe mange flere der nede for den samme kostnaden.  

Jeg støtter ikke, fordi jeg vil heller at vi skal ta imot 10.000 istedet for å hjelpe flere i nærområde. 

Lenke til kommentar

I følge denne kilden har nesten samtlige fylker (unntakene er Nord-Trøndelag og Finnmark) vedtatt å ta i mot flere flyktninger i 2015 enn i 2014. Jeg gidder ikke sjekke på kommunenivå, men gitt den generelle økningen er mitt tips at et stort flertall av kommunene ikke har sagt nei til flere flyktninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg støtter ikke, fordi jeg vil heller at vi skal ta imot 10.000 istedet for å hjelpe flere i nærområde. 

Hvorfor ta imot noen få her hjemme når vi kan hjelpe mange der de er? Hjelp de, få de på beina, få gjenoppbygd landet deres og på sikt så man faktisk hjulpet mange flere enn de 10k man tok inn i landet, og kanskje man er et skritt på vei til å stabilisere en region som faktisk ikke har vært så stabil de siste tiårene. Vi vil kanskje ikke få et vestlig demokrati til, men kanskje et demokrati som fungerer, for den vestlige utgaven gjør ikke det!

Lenke til kommentar

Ja. De vil som regel være segregert fra samfunnet om vi bygger moske eller ikke. 

På skattebetalernes regning regner jeg med? Det er jo nettopp en av de tingene som skaper segregering og ikke integrering  Om Norge tar i mot 10.000 flyktninger bør ikke akkurat bygging av moskeer være første prioritet, burde ikke være en prioritering i det hele tatt spør du meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det går ikke an å bygge opp Syria når de er midt i en ekstremt brutal borgerkrig. Det er umulig.

Leser du orginalposten min ser du hva jeg sikter til og hvorfor! Ingen er tjent med å bygge opp Syria nå, men vent til taperen som står igjen og ta det derfra. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Og igjen referer jeg til min orginalpost, men for å gjøre det enkelt skal jeg sitere hva jeg mener er riktig og hvordan!

Hva det internasjonale samfunnet heller burde gjøre er å etablere trygge flyktningsleire med mat, utdanning og medisinske fasiliterer ved hjelp av enten FN eller en koalisjon av nasjoner for beskyttelse. Det 10k flyktninger vil koste Norge over en 5 års periode vil hjelpe atskillig flere der de allerede er! Slik at man den dagen hvor den siste taperen står faktisk har en forholdsvis frisk og utdannet befolkning til å gjenoppbygge landet igjen.           

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Den norske nasjonen kan ikke være egoistiske. Så Norge må hjelpe dem :)

Nå håper jeg at alle på dette forumet som støtter dette forslaget. Leier ut sine boliger til NAV slik at disse folka kan få et plass å bo :Dhttp://www.nrk.no/norge/har-hjerterom_-men-mangler-husrom-for-syriaflyktningene-1.12399196

Jeg personlig er imot flere flyktninger, men kan ikke tale imot majoritets tyranni. Jeg bare lurer på hvor de skal bo? I gaten? Hospits? Staten har jo ikke nok sosial boliger :(

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...