Gå til innhold

Er helvete. "Tortur, ilden" bare en oppfinnelse fra katolske kirken før i tiden?

Anbefalte innlegg

Vel kristendommen slår to veier, den setter de kristne fri fra frykt, uro og skyld, men får ikke-kristne til å føle frykt, uro og skyld.

Tror du har misforstått. Jeg som ikke-kristen føler ikke frykt, uro eller skyld - nettopp fordi jeg ikke tror det finnes en himmelsk diktator som dømmer meg for tankekriminalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristendommen hjelper ikke kristne fra å føle frykt, tvil og uro. Dette er noe kristne føler hver eneste dag.

Kristendommen får ikke-kristne til å føle frykt og uro like mye som Hinduisme får kristne til å føle frykt og uro.

Får Hinduisme deg til å føle frykt og uro?

Lenke til kommentar

Ein kristen kan sjølvsagt føle frykt, uro, skuld. Vi lever alle i den same verda, vi er alle bundne til den same lekamen, vi har alle timelege utfordringar medan vi lever her. Like fullt er det ein vesentleg skilnad. Ein kristen har alltid det beste å sjå fram til.

Nokre seier at for å vere lukkeleg, treng ein tre ting. 1. Eit mål å sjå fram til. 2. Ei meining med vandringa. 3. Nokon å elske.

Jesus kan dekkje desse tre behova og mange andre. 1. Vi får sjå fram til eit himmelsk paradis saman med Jesus. Gater av gull, herlegdomslekam, bryllaup i himmelen der vi er Kristi brud. 2. Jesus er vegen, sanninga og livet. Han har ein plan for kvar einskild av oss. Uavhengig av utgangspunktet vårt, vil Jesus skape ny glede i hjartet. Vi har også eit meiningsfullt oppdrag, å vinne sjeler til rettferd. Misjonsoppdraget er djupast sett einaste grunnen til at kristne ikkje allereie no vert opprykka til himmelen. Vi har løfte i Daniel 12:3 om at dei som vinn mange sjeler til rettferd skal skine som stjerner i all æve. 3. Gud er kjærleik, vi får elske fordi han elska oss fyrst. Fiende som ven, fattig som rik. Utstøytte, syndarar, alle fortener Guds kjærleik. Berre Jesus gir kraft til å elske ubetinga utan å tenkje på vår egoisme.

Uavhengig av våre timelege utfordringar er Jesus-livet alltid det beste!

Lenke til kommentar

Vi får vel vite det når dagen kommer, og vi står der og skal ta heisen opp - eller ned. 

Mest sannsynlig kommer det ingen heis... Men det vet vi ikke, fordi vår bevissthet har sluttet å fungere... Det fine med døden er at man aldri møter den, for døden kan ikke være når du er og omvendt :) Er mer redd for smertene som eventuelt kommer i forkant enn døden der gitt....

Lenke til kommentar

Vi får vel vite det når dagen kommer, og vi står der og skal ta heisen opp - eller ned. 

Mest sannsynlig kommer det ingen heis... Men det vet vi ikke, fordi vår bevissthet har sluttet å fungere... Det fine med døden er at man aldri møter den, for døden kan ikke være når du er og omvendt :) Er mer redd for smertene som eventuelt kommer i forkant enn døden der gitt....

Bevissthet utenfor kroppen, RWS :)

fra 29:30 i denne videoen https://vimeo.com/83831499

Lenke til kommentar

Nå tror jeg mer på seriøs forskning enn tilfeldige video klipp jeg da og seriøs forskning så langt har konkludert med at disse såkalte utenfor kroppen bevissthet er fantasi... Det har ihvertfall ikke kommer noe entydig ut av det...

Hopper ikke til konklusjoner bare fordi jeg ikke bestitter et svar, så jeg legger det heller på hylla merket "I påvente av bedre bevis" jeg og stiller meg åpen til spørsmålet... Å hoppe til konklusjoner overlater jeg til religiøse og alternativ bevegelsen å gjøre, de som gjerne vil tro at det de tror understøttes av det de tror...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tror jeg mer på seriøs forskning enn tilfeldige video klipp jeg da .... 

video klipp ?

"Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. I Sverige står KI för drygt 40 procent av den medicinska akademiska forskningen och har det största utbudet av medicinska utbildningar."

Lenke til kommentar

Å se en livestream av ditt eget bakhode beviser vel ikke bevissthet utenfor kroppen?

Det beviser kun at teknologien er kommet dit at vi kan se oss selv live fra et annet perspektiv. 

Det er helt tydelig at forsøkspersonen befinner seg utenfor kroppen og straks vender tilbake til kroppen, ved slutten av eksprimentet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Håper ikke tortur&ild bare en en oppfinnelse fra dkk! (ref. alle som liker å bruke dette som argument mot kristen tro)

Nei, det står jo i bibelen og selv jesus truer noen med helvette (som om en gud hadde hatt et behov for det liksom... :)  )

Så dette med helvette har DKK fra bibelen... De har spunnet en del myter på "si" for å tjene mer penger (det er jo hva dette egentlig handler om, makt, penger, følge et system som får deg til å hykle deg inn i en tro på at du er best...) og de har lykkes med det...

Men selve helvettes tanken, evig tortur, står det jo ganske mye om i bibelen... Så kan man velge om man vil tro at den allmektige, allvitende og kjærlighets hungrende guden faktisk ville vært stupid nok til å sende folk til evig tortur for å ikke tro på ham på det syntynne grunnlaget som er å finne om denne guden... Jehovas vitner tror ikke på helvette... (Det vil si, egentlig gjør de det, for det glipper ofte ut i samtaler med dem (spør dem om hvem som skal stå for torturen når gud har tatt hånd om djevelen...), men det er den offesielle linja deres da...)

Og mange kristne har funnet og finner glede i å tenke på den torturen som skal ramme alle andre men ikke dem selv.... Skadefryd er vel de religiøses eneste sanne glede, samt å hykle om hvor utrolig snille og gode de er da... Spesielt i DKK er dette utbredt, der de gladelig hykler folk til å tro at pedofile prester hadde de edleste hensikter når de brakte "jesus" inn i barna de voldtok...

Lenke til kommentar

Og hvorfor i all verden bruker gud så lang tid på å bekjempe satan? Hvorfor er all den lidelsen og all den døden nødvendig for denne guden for noe han bare kunne knipset for å fikse?

Er jo ingenting som tyder på at denne historien er det minste bitte lite sant jo... Så hvorfor i all verden tro på dette sludderet da?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Results of world's largest Near Death Experiences study published

http://www.southampton.ac.uk/news/2014/10/07-worlds-largest-near-death-experiences-study.page

Et utdrag:

"One case was validated and timed using auditory stimuli during cardiac arrest. Dr Parnia concluded: “This is significant, since it has often been assumed that experiences in relation to death are likely hallucinations or illusions, occurring either before the heart stops or after the heart has been successfully restarted, but not an experience corresponding with ‘real’ events when the heart isn’t beating. In this case, consciousness and awareness appeared to occur during a three-minute period when there was no heartbeat. This is paradoxical, since the brain typically ceases functioning within 20-30 seconds of the heart stopping and doesn’t resume again until the heart has been restarted. Furthermore, the detailed recollections of visual awareness in this case were consistent with verified events. 

“Thus, while it was not possible to absolutely prove the reality or meaning of patients’ experiences and claims of awareness, (due to the very low incidence (2 per cent) of explicit recall of visual awareness or so called OBE’s), it was impossible to disclaim them either and more work is needed in this area. Clearly, the recalled experience surrounding death now merits further genuine investigation without prejudice.”

Further studies are also needed to explore whether awareness (explicit or implicit) may lead to long term adverse psychological outcomes including post-traumatic stress disorder. 

Dr Jerry Nolan, Editor-in-Chief of Resuscitation, stated: “The AWARE study researchers are to be congratulated on the completion of a fascinating study that will open the door to more extensive research into what happens when we die.”"

Forskningen på NDE og OBE er omfattende, og økende. Det vil være løgn, eller i beste fall å komme med usannheter pga ens egen uvitenhet, å påstå at det er ingenting som tyder på at kroppslig død er en absolutt død. Her er det mange som må lese seg opp på relevant og moderne forskning!

Lenke til kommentar

Forskningen på NDE og OBE er omfattende, og økende. Det vil være løgn, eller i beste fall å komme med usannheter pga ens egen uvitenhet, å påstå at det er ingenting som tyder på at kroppslig død er en absolutt død. Her er det mange som må lese seg opp på relevant og moderne forskning!

Ja, fulgte litt med på Sam Parnia og Peter Fenwick. Spennende og interessant. Fenwick uttalte vel selv at han på forhånd visste at dette bare var tull, men sa senere at han ikke kunne ha tatt mer feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...