Gå til innhold

Er helvete. "Tortur, ilden" bare en oppfinnelse fra katolske kirken før i tiden?

Anbefalte innlegg

Jeg søkte det opp. Og tydeligvis er det ikke helvete som blir brukt, i den arameiske bibelen blir det heller ikke brukt. Dette er noe den katolske kirken brukte bare for å skremme følgere til å holde seg til troen. Ikke rart at folk på en måte blir mental ustabil med et slikt skremselspropaganda.

Opprinnelig var dødsriket de som ikke trodde bare de som avholdt seg fra gud. Altså, mørkt, tomt på en måte.

I det gamle og nye testamentet er "Sheol" brukt på hebraisk. På gresk er det "Hades". Så hvorfor følte de for å skremme folk at de vil bli brent og torturert når det ikke står noe om det i de tidligere manuskriftene og oversettelsene?

http://no.wikipedia.org/wiki/Sheol

http://www.vision.org/visionmedia/origin-of-hell/41044.aspx

https://www.youtube.com/watch?v=LkaH3hEmV3M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få makt og rikdom.

Og det fikk de..... og en vakker dag må de betale tilbake for all den plyndringen og voldtektene av annen kultur de har begått... Da kommer det til å stå en ribbet høne på peters plassen...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvem er det som snakker mest om helvete i dag? 

Kanskje dere skal slutte å re-male fanden på veggen!?

Men bortsett fra det så synes jeg at helvete er noe som skapes av deg selv, og det gjøres helvetes mange ganger i løpet av livet ..

Når skal du bli lei av dine egen vaner?

Lenke til kommentar

Hvem er det som snakker mest om helvete i dag? 

Religiøse...

Kanskje dere skal slutte å re-male fanden på veggen!?

Hæ?

Men bortsett fra det så synes jeg at helvete er noe som skapes av deg selv, og det gjøres helvetes mange ganger i løpet av livet ..

Hvordan kan dette skapes av deg selv? De som aldri har hørt om et religiøst helvette vet jo ikke hva dette er...

Når skal du bli lei av dine egen vaner?

Hvem er det du snakker til?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg hører mest så kalte kritikere snakke om helvete, og kan ikke huske sist gang jeg traff en så kalt religiøs som snakket om den saken.

Ja, å lenge kritikerne holder helvete varmt ved å snakke om det, vil jeg si at det eksisterer, og da i din egen fantasi

Når du føler deg som dårligst (og tror på det) er du i ditt eget skapte helvete, og når du føler deg som best (og tror på det), befinner du deg i ditt eget skapte paradis

Vaner er det du gjør hele tiden, og snakker du om helvete hele tiden, har du en lei uvane ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det tradisjonelle helvete ble oppfunnet av forfatterne av den kristen bibelen.

Noen eksempler:

43 Om hånden din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå lemlestet inn til livet enn å ha begge hender og komme til helvete, til ilden som aldri slukner, 44 *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner.• 

-- Markus 9:43-44

41 Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. 42 Så skal de kaste dem i ildovnen, der de gråter og skjærer tenner.

-- Matteus 13:41-42

41 Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. 42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; 43 jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ 44 Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ 45 Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ 46 Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.

-- Matteus 25:41-46

23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 ‘Far Abraham’, ropte han, ‘ha barmhjertighet med meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.’ 25 Men Abraham svarte: ‘Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine.

-- Lukas 16:23-25

10 Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet.

-- Johannes’ åpenbaring 20:10

8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.»

-- Johannes’ åpenbaring 21:8

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var litt oppklarende! En nyttig post!

Jeg hørte en gang en anekdote om at det ble problematisk å oversette Bibelen til "eskimosik" da ild og flammer ikke var noe negativt for dem, mens kulde var det. Derfor ble helvete i den oversettelsen til et iskaldt sted. 

Jeg tviler på at denne historien er sann, men synes den har et eller annet poeng der uansett. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg hører mest så kalte kritikere snakke om helvete, og kan ikke huske sist gang jeg traff en så kalt religiøs som snakket om den saken.

Ja, å lenge kritikerne holder helvete varmt ved å snakke om det, vil jeg si at det eksisterer, og da i din egen fantasi

Når du føler deg som dårligst (og tror på det) er du i ditt eget skapte helvete, og når du føler deg som best (og tror på det), befinner du deg i ditt eget skapte paradis

Vaner er det du gjør hele tiden, og snakker du om helvete hele tiden, har du en lei uvane ..

Nå tuller du fælt :) Har faktisk møtt et par kristne som lovte meg helvette... Og fantasier har jeg meg ikke med, ihvertfall ikke fantasier som sier noe om hva som er sannhet og ikke...  Så hva du tror er mitt paradis kan du ta renna fart og drite i, det vet du null og niks og nada om herr bedreviter....

Hva er det du tror du er egentlig? Bare fordi du bedriver litt "mindfullness" fra tid til annen så sitter du plutselig på alle svarene til ikke bare deg selv, men alle andre også? Som en guru know it all liksom? Kom ned på jorda du, der vi andre er så virker du ikke så snørrhoven som du gjør nå, der du liksom skal bestemme hva vi andre syntes/tror/vet uten å vite en dritt... Er jo ikke et hakk bedre enn de religiøse du prøver å ta avstand fra du jo slik du holder på...

Hvis jeg vil vite hva du syntes så skal jeg spørre deg om det ja... Inntil da holder du kjeft!!! Eller gjør du det ikke? Du kan jo ikke be noen andre om det og ikke gjøre det selv, kan du vel? Så hold kjeft når du snakker til meg du, er nok best det, kan ikke utstå slike "guru know it all" typer jeg

Skal du snakke i gåter og ingen forstår deg er det kanskje DEG det er noe galt med, ikke andre som du her presterer å tro... har du tenkt på det?

På tide å lande eller, om du skjønner hva jeg mener... Hvis ikke spør du, allræit???

Lenke til kommentar

Vil nå si at det fortsatt er mange religiøse som bruker helvete som skremsel oppdragelse samt prekener til menigheten sin, det blir plantet et frø tidlig som ernærer seg på fantasien gjennom oppveksten.

Jeg er såvidt enig, vaner er repeterende handlinger og/eller tanker. Tenker eller snakker vi om helvete, himmelen eller smurfeslottet og i tillegg tror på dette så har man en lei uvane ja, en uvane som ikke fører med seg annet enn en livlig fantasi og en illusjon av frykt, lykke og håp. 

Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du enten spør eller lar være å si noe

Jeg spurte jo, men fikk passiv-aggressiv i retur og det blir bare slitsomt. 

Du kan kanskje revurdere diskusjonsstilen dersom du har for vane å betvile andres leseferdigheter fremfor egen uttrykksform når andre debattanter ikke forstår hva du prøver å si? Men å avspore trådens tema klarer du veldig bra da.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vil nå si at det fortsatt er mange religiøse som bruker helvete som skremsel oppdragelse samt prekener til menigheten sin, det blir plantet et frø tidlig som ernærer seg på fantasien gjennom oppveksten.

Jeg er såvidt enig, vaner er repeterende handlinger og/eller tanker. Tenker eller snakker vi om helvete, himmelen eller smurfeslottet og i tillegg tror på dette så har man en lei uvane ja, en uvane som ikke fører med seg annet enn en livlig fantasi og en illusjon av frykt, lykke og håp. 

Jeg tror nok at religiøse kan snakke mye om eks "helvete", men tror også at det har noe med hvordan man selv spør, eller hvilket ståsted man har, altså hva man fokuserer mot. Hvis jeg eks treffer en person som på død og liv bare vil snakke om sine egne utvalgte områder av buddhismen, bruker jeg ofte å gi opp å ha en samtale. Jeg erfarer at folk er gjerne spirituelle uten å være bokstavtro, i samme grad som troende kristne var før, og jeg finner dem både som gode venner og fine samtalepartnere, selv om jeg ikke tror på det samme. 

Det er en god stund siden jeg var i en kirke og hørte formell preken, men det skulle forbause meg om "presten av i dag" er av det samme slaget som før ble kalt "svovel predikant" eller noe lignende. 

Og nå tør jeg så klart ikke å bli for kryptisk eller innbilsk eller noe annet, men tar sjansen på å legge frem ett sitat fra ett foredrag jeg nettopp har hørt på, hvor en dyktig lærd munk summerte opp "meningen med livet", på denne måten:

hvis du klynger deg til noe som er ustadig, så må lidelsene bli større (altså, da skaper jeg selv ett helvete)

Hvis man reflekterer over den enkle setningen, og kommer frem til at intet i universet er varig, blir jo neste fornuftige konklusjon ...?!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da foreslår jeg at du enten spør eller lar være å si noe

Jeg spurte jo, men fikk passiv-aggressiv i retur og det blir bare slitsomt. 

Du kan kanskje revurdere diskusjonsstilen dersom du har for vane å betvile andres leseferdigheter fremfor egen uttrykksform når andre debattanter ikke forstår hva du prøver å si? Men å avspore trådens tema klarer du veldig bra da.

Hva med å være konkret, slik at man kan være behjelpelig? Hva var det som surret seg til for deg i den posten ??

Lenke til kommentar

Og nå tør jeg så klart ikke å bli for kryptisk eller innbilsk eller noe annet, men tar sjansen på å legge frem ett sitat fra ett foredrag jeg nettopp har hørt på, hvor en dyktig lærd munk summerte opp "meningen med livet", på denne måten:

hvis du klynger deg til noe som er ustadig, så må lidelsene bli større (altså, da skaper jeg selv ett helvete)

Hvis man reflekterer over den enkle setningen, og kommer frem til at intet i universet er varig, blir jo neste fornuftige konklusjon ...?!

Hehe, jeg synes du skal være akkurat den du er. Det er vanskelig å være noe annet  :wee:

Alt levende er ustadig, vi kan miste det når som helst. Jo mindre man bryr seg om, jo mindre har man å miste.

Om dette er en sunn regel å leve etter derimot? 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

hvis du klynger deg til noe som er ustadig, så må lidelsene bli større (altså, da skaper jeg selv ett helvete)

Hehe, jeg synes du skal være akkurat den du er. Det er vanskelig å være noe annet  :wee:

Alt levende er ustadig, vi kan miste det når som helst. Jo mindre man bryr seg om, jo mindre har man å miste.

Om dette er en sunn regel å leve etter derimot? 

I en konvensjonell verden er man nødt til å "spille med", ellers går det neppe så bra. Jeg for min del har nådd såpass langt i livet (og karrièren) at jeg ikke er særlig redd for å bli kalt både det ene og det andre, fordi verdien jeg oppnådde ved å ikke ha noe å klynge meg til, er langt større enn de verdslige ting eller mennesker som man støtter seg til og koser seg med. Ikke dermed sagt at verden helst burde forgå, men at verden er som den er, og det er intet å få gjort med den.  

Jeg foreslo for en av mine kritikere å beskrive hva som befinner seg på begge sidene av speilet. Han mente at det var ingen forskjell på speilbildet og opphavet. Jeg mener det er helt blindt å ikke se at det ene er en illusjon i space (speilet og personen), fordi den viser noe som ikke er varig, endrer seg konstant, og er i bunn og grunn ikke virkelig - og det som titter på speilet, er jo ikke annet enn "bevissthet", og hvis den er kondisjonert (fylt med minner om en selv og annen kunnskap), er det noe som tilhører speilbildet, som altså er en illusjon og ikke virkelig, og hvis bevisstheten er tom for minner, er den helt tilstede men uten noen form for deg eller meg, opp eller ned, hit eller dit, den er der, og hva er den for noe?

gud, satan, nirvana, helvete ..., beats me, we're stuck! ... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...