Gå til innhold

Plenklipper kjøring langs offentlig vei

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 14 år, men blir 15 i år.

Jeg har en del klippejobber rundt om i nabolaget, men noen har ikke plenklippere så da må jeg komme med min egen.

Det er en plenklipper som man sitter på og den kjører ikke raskere enn 8km/t.

Det jeg lurer på er om jeg kan bli "straffet" på noen måte hvis politiet stopper meg på veien?.

Strekningen er vel på 400-600m eller noe sånt.

Endret av Thor Storm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser egentlig ut til at du må være 16 år for å kjøre en slik klipper i det hele tatt, ettersom den går under motorredskap.

Ellers kan du lese litt her. Der har du noen henvisninger til lovverket også.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Det som står om arbeidsmiljøloven der er ikke noe du trenger å bry deg om, det handler om hva en arbeidsgiver har lov til å sette deg til å gjøre. Det som derimot er et problem er det som står i førerkortforskriften 

§ 12-1.[/size]Alminnelige unntak fra førerkortplikten for traktor, motorredskap, saktegående motorvogn og selvbalanserende kjøretøy[/size]

For kjøring med traktor og motorredskap utenfor veg, på privat veg og ved kryssing av offentlig veg gjelder følgende unntak fra kravet om førerkort:

1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger, kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

2. Traktor og motorredskap, bestemt til å føres av gående, eventuelt med tilkoblet tilhenger, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Du har altså ikke lov til å kjøre gressklipper, hverken på eller utenfor vei. Jeg vet ikke hva straffen for å bli tatt for dette er, men du skal ikke se bort ifra at feks bot og utsettelse på førerkort er aktuelt.

Endret av rankine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...