Gå til innhold

Problemer med surround fra mac til forsterker

Anbefalte innlegg

Har følgende komponenter:

- Macbook Pro Retina 13" Early 2015 model

- Onkyo TX-NR636

- Samsung 9-serie, husker ikke modellen. Kjøpt rundt påske 2015.

Har koblet fra "out" til tv, samt optisk lyd fra tv til receiver. De resterende komponentene er koblet til reciveren via hdmi-inngangene. Får surround både på TV (TV-apps som Netflix og Viaplay), samt Viasat HD-boksen (som er koblet til receiveren via HDMI).

Jeg får derimot ikke surround når jeg kobler til macen via HDMI (samme kobling som Viasat-boksen). Jeg har prøvd ulike HDMI-kabler (også den som funker til Viasat), men ingen hell. Har også gått inn i Audio MIDI Setup på macen og satt opp 5.1-surround. Der kan man også teste de ulike høytalerene, og når jeg trykker på de ulike høytalerene funker det som det skal. Men når jeg derimot kjører hva som helst fra maskina er det ingen surround (har testa fra nettleser, ulike videofiler og spotify). Jeg får kun stereo til de to fronthøytalerene.

Velger jeg surrround-moden "All Channel Stereo" får jeg lyd i alle høytalerene (samt bassen), men det er samme lyd fra alle.

Noen som har vært borti lignende problem som kanskje har en løsning?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har følgende komponenter:

- Macbook Pro Retina 13" Early 2015 model

- Onkyo TX-NR636

- Samsung 9-serie, husker ikke modellen. Kjøpt rundt påske 2015.

Har koblet fra "out" til tv, samt optisk lyd fra tv til receiver. De resterende komponentene er koblet til reciveren via hdmi-inngangene. Får surround både på TV (TV-apps som Netflix og Viaplay), samt Viasat HD-boksen (som er koblet til receiveren via HDMI).

Jeg får derimot ikke surround når jeg kobler til macen via HDMI (samme kobling som Viasat-boksen). Jeg har prøvd ulike HDMI-kabler (også den som funker til Viasat), men ingen hell. Har også gått inn i Audio MIDI Setup på macen og satt opp 5.1-surround. Der kan man også teste de ulike høytalerene, og når jeg trykker på de ulike høytalerene funker det som det skal. Men når jeg derimot kjører hva som helst fra maskina er det ingen surround (har testa fra nettleser, ulike videofiler og spotify). Jeg får kun stereo til de to fronthøytalerene.

Velger jeg surrround-moden "All Channel Stereo" får jeg lyd i alle høytalerene (samt bassen), men det er samme lyd fra alle.

Noen som har vært borti lignende problem som kanskje har en løsning?

Videoformatet Mac bruker støtter ikke flerkanalslyd. Kun via Apple store får man flerkanalslyd. Du må bruk filer av andre formater som H264 eller liknende. Endret av rillto
Lenke til kommentar

Ett annet lite tips, til ditt oppsett. Du kan fjerne den optiske, da begge dine komponenter støtter ARC, slik at du kan sende lyden fra TVen til receiveren via HDMI kabelen du allerede har der. Da skal du normalt få lyd fra TVen når du velger TV inngangen på Onkyoen, eventuelt dobbelt sjekk i manualen. På enkelte TVer så er det kun 1 inngang som støtter ARC, det står som regel på den inngangen at det gjør det. På min brors ferske Samsung TV, så var det inngang nr 4.

Fordelen med å bruke HDMI fremfor optisk er at HDMI også støtter Dolby Digital Plus som Netflix bruker, noe som gir bedre lyd enn ren Dolby Digital som er maks hva den optiske støtter. (DTS formatet støtter de det samme hvis TVen kan levere det).

MAC holder jeg meg unna, så der kan jeg dessverre ikke hjelpe.

Lenke til kommentar

Om jeg har skjønt korrekt så kobler du mac til TV via HDMI. HDMI fungerer slik at TV returnerer til sender (Mac) hva den støtter; og her kommer det ofte 2 kanaler i retur (siden TV vanligvis har 2 høytalere); dette til tross for at man bruker ARC fra TV til receiver... løsningen som har fungert for meg her er å kjøre alt gjennom receiver; som igjen sender bilde over til TV. Jeg får da 5.1/7.1 lyd via HDMI fra mac uten problem.

Lenke til kommentar

Om jeg har skjønt korrekt så kobler du mac til TV via HDMI. HDMI fungerer slik at TV returnerer til sender (Mac) hva den støtter; og her kommer det ofte 2 kanaler i retur (siden TV vanligvis har 2 høytalere); dette til tross for at man bruker ARC fra TV til receiver... løsningen som har fungert for meg her er å kjøre alt gjennom receiver; som igjen sender bilde over til TV. Jeg får da 5.1/7.1 lyd via HDMI fra mac uten problem.

Så vidt jeg skjønte på han så plugget han ut HDMIen fra Viasat boksen som er koblet i receiveren, og kobler denne til MACen. Men ellers er det du skriver helt korrekt, og noe mange blir lurt av. Spesielt når det står ekstremt dårlig i TV manualene. Heldigvis så har enkelte TVer nå startet med å kunne sende surround via HDMI inngangene også (men fortsatt ikke HD lyden)

Kom til på tenke på at det er muligens HDMI CEC som kødder til, hvis det ikke er som Rillto sier.

Så det kan være lurt å prøve å skaffe en egen HDMI for MACen, og la den få en egen inngang. HDMI CEC som skal være så bra, når den stiller inn ting automatisk osv, kan fort gi mer trøbbel enn ønsket. Normalt så bør man koble først, starte forsterker, så komponent for at det skal funke skikkelig. Hvis MACen er på når den plugges inn, så kan det være årsaken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...