Gå til innhold

Eheim Mod

Anbefalte innlegg

Bah, endelig er vannkjølinga i gang. Men selvfølgelig varte ikke stillheten lenge. Det kommer en stygg lyd fra eheim 1048 pumpa. Kan slå den av og på noen ganger så forsvinner lyden et par minutter før den er der igjen. Tenker det kan fikses ved hjelp av "eheim mod'en". Så til spørsmålet, hva slags teip skal jeg bruke? Har gjengeteip og clas ohlsons el-teip her. Regner med at gaffa-teip blir bare surr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror da ikke det, for det kommer tilbake av seg selv. vannet renner ned til pumpa uten no plasking underveis. SEr på pumpa som synderen

EDIT: ffs må jo tømme vannkjølinga for andre gang idag, 2,5 liter vann som man skal søle minst mulig med. Tar det litt senere :p

Lenke til kommentar

Akkurat dette vet jeg en del om.

det som er eheim modden tror jeg er å lime fast impelleren til en del av magneten?. slik at den ikke kan rotere de 60-90 gradene den kan når den er original.

Dette gjorde jeg ikke med tape, men med tokomponent lim, sitter som støpt.

Det er viktig at du ikke limer fast impelleren til den hvite hovedakselen for går det dårlig. ;)

Bare litt lim mellom de to delene (impelleren og magneten?).

Pass på at du ikke får lim på magneten eller utenpå impelleren.

Søk på google og finn mer enn det jeg gjorde:

http://forums.procooling.com/vbb/showthrea...=&threadid=3777

http://www.wc101.com/guides/ViaAqua/

Bråkte tett før modden, etter.. ikke en lyd.

Jeg kan ikke garantere at det hjelper eller at det jeg sier er helt riktig ;)

Lenke til kommentar

Alt det dere med mod er bare tull.. akkurat det der har skjedd med meg å! skru løs pumpa og skru den sammen igjen, tørr-skjør litt, skru den av, fyll litt på, starte pumpa, fylle på mer helt til det er fult, skru pumpa av og til slutt skru på.. hører ikke pumpa mi nå :roll:

Lenke til kommentar

"Eheim-problemet" oppstår nok ikke enhver sammenheng, men viser seg avhengig av belastningen / mottrykket for pumpa.

Etter diverse mailer Arctic og meg imellom, viser det seg at den samme snodigheten og konstruksjonen finnes i andre pumper også, og vi kan vel si at vi i fellesskap har forsket litt rundt problemet.

Helt konkret; De minste utgavene av Maxi-Jet pumpene har i prinsippet samme impellerløsning.

Tilfellet ville at jeg på det aktuelle tidspunkt hadde skaffet meg to stk Maxi-Jet´s, en "liten" og en "stor". Den minste har samme (løse) impellerfeste som Eheim, den store er konstruert litt annerledes. Der sitter impelleren tilnærmet "stumt" på rotoren.

For å forske litt i materien, prøvekjørte jeg begge pumpene med varierende mottrykk.

Det viste seg at den store tålte "alt" uten å kny, den minste begynte derimot å rakle så fort den fikk mottrykk av betydning.

Hele greia ble egentlig gjennomført for å befeste Arctic´s lille problem, som han egentlig hadde løst før jeg kjørte denne testen.

Hvordan han løste det skal ikke jeg røpe, det har han sikkert lyst til å forklare selv. Han brukte ikke tape....

Årsaken til at Eheim og delvis også M-J har en slik løsning, tør jeg derimot si noe om.

Motoren i våre pumper har et ganske beskjedent startmoment, fordi motoren er utstyrt med bare ett polpar. Bedre blir det ikke i de minste / svakeste pumpene, hvor motoreffekten (i watt) er ganske beskjeden.

Det man kan risikere som følge av dette, er at motoren ikke klarer å starte ordentlig om impelleren sitter "stucked" til rotoren. Resultatet kan i verste fall bli at rotoren blir stående å svinge frem og tilbake i statorens magnetfelt.

Derfor tyr man til løsningen som finnes i Eheim og tildels MJ, med løs impeller, som dermed tillater rotoren å jumpe ivei før den tar tak i impelleren. Nå viser det seg jo at det i praksis lar seg gjøre å kjøre med fast impeller, så dette er nok i bunn og grunn en ekstra sikkerhetsforanstaltning fra leverandørenes side.

En annen sak som kanskje ikke så mange er klar over: Det er helt tilfeldig hvilken vei motoren går når den startes, dette vil variere fra gang til gang.

Dette kan være en årsak til at noen av og til snakker om problemer / støy som kommer og går, da forholdene mellom impeller og rotor, og for den saks skyld også opplagringen for rotoren vil være litt forskjellig.

Da har dere herved fått en kjapp liten leksjon om pumper! På en for meg kjedelig lørdags kveld på jobben. :roll:

Lenke til kommentar

Altså, hvorfor pumpene er slik er ikke så viktig for meg. Noen er heldige og klarer seg uten mod. Mod'en er enkel, ingen verktøy og et par min. Den løste mitt problem, og vil sikkert løse mange andre sitt. Litt irriterende er det jo at den satans impelleren ikke kan sitte fast i utgangspunktet. Måtte jo tømme 2,5liter vann ut igjen uten søl....

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er en totalt dust og en tulling dere vil sikkert le av meg, men hva er eheim mod'en? Følger ikke så mye med på den kanten sjønner dere men nå skal jeg annskaffe meg vannkjøling. Så hva er eheim mod'en?

Hilsen En totalt dust og en tulling. -Thomas

eheim modden går ut på å lime fast den lille propellen i Eheim pumpen fast til den roterende pinnen slik at den ikke lager en lyd når den er i bruk. enkelt forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...