Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pålebrygge satt med kompressor

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal sette opp en brygge på påler i ferskvann. Det er leirbunn og har lest at man kan kjøre ned påler med kompressor. Noen med erfaring på dette, hvor kraftig må kompressoren være? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Skal sette opp en brygge på påler i ferskvann. Det er leirbunn og har lest at man kan kjøre ned påler med kompressor. Noen med erfaring på dette, hvor kraftig må kompressoren være? 

Kompressor? Du trenger vel en pælemaskin da og ikke en kompressor. Jeg vet i alle fall ikke om noen kompressorer, som banker ned pæler.

Tror du får kontakte et firma, som driver med slikt.

Lenke til kommentar

Det hørtes voldsomt ut, pælemaskin. Er ikke snakk om så store greier, bare en liten hyttebrygge. Hørt om flere med suksees ved å feste slangen fra kompressoren i bunnen på spissen av pålen, som da hjelper den ned med lufttrykket og baner vei. Men mulig dette er en veldig kraftig kompressor. Jeg lurte på om det kunne holde med noe fra biltema feks, til et par tusen. Bunnen er ikke spesielt hard, så tenkte det kunne være en enkel løsning. Hvis ikke blir det gamlemåten med slegge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En kompressor suger ikke, den blåser.... Kan ikke se at dette er mulig uten en pælemaskin. Alternativt slå pælene ned med en stor slegge.

Lenke til kommentar

Ja vet det. Meningen skal være at trykket fra kompressoren "borer" seg ned i grunnen når den er festet til pælen. Sikkert med litt dytte og styrehjelp fra toppen. Virker ikke som det er så mye erfaring her på dette området. Får bare prøve meg frem og ha en stor slegge liggenes i bakhånd.

Lenke til kommentar

Har sett et firma som annonserer med skrubare påler i varmeforsinket materiale (for hytter, uthus og lignende). Pålene skrus da ned med en drill-lignende sak som går ekstremt sakte (mulig den også har slag) - drillen betjenes av 1-2 personer. Videoene virker imponerende og det kan synes som at en meters dybde eller mer går som en lek. I tillegg er det gjenger på metallpålen slik at den ikke er så enkel å dra opp. Om du ikke klarer å google dem opp selv så kan jeg finne fram en link til deg.

Lenke til kommentar

TS. Har aldri hørt om dette i byggebransjen, men det er kanskje ikke den som benytter slike metoder. Forstår nå hvordan du tenker, også etter å ha lest den andre tråden (#9). Blåse vekk bunslam/bløt leire, o.l. går sikkert bra. Men pælen får vel lite støtte (sideveis og friksjon) den første tiden, når massene er blåst vekk. Er sikkert en fordel, å bruke slegga litt på slutten. Kunne vært interessant å hørt mere detaljer rundt dette, av noen som har fått det til, ikke bare prinsippet.

Har en del kunskap om pæling (også pæling uten å nå fjell/fast grunn), men ikke denne type.

Har ingen formening om størrelse på kompressor. Hvis ingen andre har tips, får du prøve deg frem med noen forskjellige leie-kompressorer.

Et lite appropo til slutt. Har du lov til å sette opp denne bryggen? Hvis dette er ferskvann og du ikke er grunneier, bør du avklare først om du får lov til å sette opp bryggen. Langs vassdrag og i sjø, er det lover og forskrifter som må overholdes.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Høres interessant ut Proffersor Balthazar. Send gjerne link, så kan jeg se på det. Fant ikke selv.

Det er akkurat samme problemstilling ser det ut til, mobile999, men ga ikke så mye mer svar.

Jeg får bare prøve meg litt frem. Reiser på en befaring til helgen, skal prøve å se hvor vanskelig eller lett det ev. er å bare bruke manuell kraft og slegge. Får ta det der i fra.

Hva slags påler og metode er du mest vant med Kraftkar? Sikkert litt større opplegg, og mer kyndig verktøy.

Bryggen blir forøvring lovlig:)

Lenke til kommentar

Har sett et firma som annonserer med skrubare påler i varmeforsinket materiale (for hytter, uthus og lignende).

De skrubare pælene jeg har sett (på tv), er kanskje de samme som du nevner. Har kun sett dette på tv-program (husbygging/rehablitering) fra utlandet, bl.a. England og Australia. Enkelt fortalt er det et senter rør, med utvendige gjenger. De varrierer i dim. avhenig av grunn og vektden skal bære. Senter røret har relativt liten dim., mens utvendige gjenger kan ha dim. på 10 - 50 cm. Blir skrudd ned av kraftige spesialmaskiner. Egner seg nok godt i jord og sand, uten annen fundamentering. Men for å ha sidestabilitet, må grunn trolig være ganske fast.

Så, jeg tviler på at dette er noe for TS. i "mudder"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...