Testdrive Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Hei, trenger hjelp med et Excel relatert oppgave. Har tall data fra en kolonne på rundt 350 celler der tallene er sortert, men ikke sammenhengende (dvs. 1, 5, 6, 36, 37 osv.) Disse tallene vil jeg sammenligne med en anne kolonne som inneholder tall fra 1 og opp til 1100 der tallene er sammenhengende. Har prøvd alle mulige metode for å sammenligne denne type data for så å bytte ut eller aller helst merke med fyllfarge de cellene som er like (duplikater). Kan noen hjelpe meg? Si ifra hvis noe er usikkert. btw. Excel 2010 utgaven mvh. Simon Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Hva legger du i å sammenligne? Hva er det du vil finne ut? Lenke til kommentar
Testdrive Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 Hva legger du i å sammenligne? Hva er det du vil finne ut? Jeg har originaltabellen som har tallrekkefølgen 1, 2, 4, 5, osv helt til 1100. Den andre har jeg laget manuelt og består av x antall tall i stigende rekkefølge, eks. 1, 5, 6, 8, 11 osv. Jeg vil at excel skal finne de tallene som matcher i den tabellen jeg har laget selv med den originale tabellen og fjerne dubliseringene, eventuelt merke de tallene som matcher i hovedtabellen. Skjønner? Kan poste skjermdump om det hjelper Lenke til kommentar
Testdrive Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) Vil at tabellen til venstre (den manuelle) skal finne de samme postene som ligger i den til høyre (originale, går ned til 1100) og merke dublikatene, aller helst med farge. Slik kan jeg merke de i den originale som matcher med den manuelle Endret 8. juni 2015 av Testdrive Lenke til kommentar
Post_Mortem Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Vet ikke om jeg har misforstått, men du kan bruke "betinget formatering" for å legge farger i celler. Se til at du har merket hele området du ønsker kontrollert (rad A til og med alt i C) og se klikk så på "Hjem" fanen -> Betinget formatering -> Ny regel -> Formater bare unike eller dupliserte verdier -> Formater -> Fyll, og velg farge. til venstre er før formatering, til høyre etter. Lenke til kommentar
Testdrive Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 Vet ikke om jeg har misforstått, men du kan bruke "betinget formatering" for å legge farger i celler. Se til at du har merket hele området du ønsker kontrollert (rad A til og med alt i C) og se klikk så på "Hjem" fanen -> Betinget formatering -> Ny regel -> Formater bare unike eller dupliserte verdier -> Formater -> Fyll, og velg farge. til venstre er før formatering, til høyre etter. Skjermbilde.JPG Ja det var ca noe slikt jeg hadde tenkt! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Post_Mortem Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Tror det er den enkleste måten å få til noe av det du vil så lenge du bare vil vise duplikater. Bare hyggelig :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå