skolehjelpern Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 hjelp!!! jeg kom opp i matte muntlig (10klasse) og aner ikke hvordan jeg skal forbrede meg??? hva bør jeg øve på? hvor lenge bør jeg øve? burde jeg gå på trening?? skal ha den på onsdag, fint om noen kunne komt med innspill!! Lenke til kommentar
skolehjelpern Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 evt hvis noen har oppgaver fra tidligere de kunne sendt, tas disse hjertelig imot )) Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 evt hvis noen har oppgaver fra tidligere de kunne sendt, tas disse hjertelig imot )) Eg hadde matte eksamen i fjor (altså gjekk da i tiende) og det eg gjore var å se på mine svakheter innenfor matte og prøvde å øve mer på det. Selv øvde eg gjennom hele forbredelsestida (selvsagt med litt pauser her og der). Du bør også øve det å snakke om matte, unngå "gange, dele, pluss og minus" når du snakker men bruke multiplisere, substrahere osv. I morra får du nok ein oppgåve som kan foreksempel være "Hagen min" eller som min lille søster fekk i år "Jobben min" (eller tilsvarende, oppgavene er relativt åpene) Der får du opp noen "pointers" om hva som er lurt å ha med (forhåpentlig vis), men i utgangspungtet skal du prøve å presse alt fra pensum inn i den oppgava og mindre fokus på lette ting som plussing, multiplikasjon osv, og mer fokus på algebra, ligninger, grafer (lese grafer, sette dem opp osv) og geometriske figurerer. Også greit å kunne regne fra m^3 til DM^3, og anna mål rekning. Så det er ting eg ville sett litt ekstra på inne i boka. Og eg ville øvd på å snakke matte ved å bruke matte begreper. Du må også huske utrekning og forklaring av hva du gjore. Når du har hatt presentasjonen vil du få spørsmål rundt hele pensum og sannsynlegvis noen rekneoppgaver sensor/lærer vil at du skal regne ut. 2 Lenke til kommentar
skolehjelpern Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 evt hvis noen har oppgaver fra tidligere de kunne sendt, tas disse hjertelig imot )) Eg hadde matte eksamen i fjor (altså gjekk da i tiende) og det eg gjore var å se på mine svakheter innenfor matte og prøvde å øve mer på det. Selv øvde eg gjennom hele forbredelsestida (selvsagt med litt pauser her og der). Du bør også øve det å snakke om matte, unngå "gange, dele, pluss og minus" når du snakker men bruke multiplisere, substrahere osv. I morra får du nok ein oppgåve som kan foreksempel være "Hagen min" eller som min lille søster fekk i år "Jobben min" (eller tilsvarende, oppgavene er relativt åpene) Der får du opp noen "pointers" om hva som er lurt å ha med (forhåpentlig vis), men i utgangspungtet skal du prøve å presse alt fra pensum inn i den oppgava og mindre fokus på lette ting som plussing, multiplikasjon osv, og mer fokus på algebra, ligninger, grafer (lese grafer, sette dem opp osv) og geometriske figurerer. Også greit å kunne regne fra m^3 til DM^3, og anna mål rekning. Så det er ting eg ville sett litt ekstra på inne i boka. Og eg ville øvd på å snakke matte ved å bruke matte begreper. Du må også huske utrekning og forklaring av hva du gjore. Når du har hatt presentasjonen vil du få spørsmål rundt hele pensum og sannsynlegvis noen rekneoppgaver sensor/lærer vil at du skal regne ut. tusen takk for svar, var til god hjelp! Lenke til kommentar
skolehjelpern Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 en ting til!!! Hvordan regner man med formler??? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) er det ikke litt seint å lære å regne med formler nå? Dette burde du jo lært gjennom skoleåret, ikke siste dagen før eksamen. Endret 8. juni 2015 av aklla 2 Lenke til kommentar
skolehjelpern Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 er det ikke litt seint å lære å regne med formler nå? Dette burde du jo lært gjennom skoleåret, ikke siste dagen før eksamen. hahah bedre sent enn aldri Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Areal av en sirkel: A = pi * r^2 r = 5 cm A = 3,14 * 5^2 = 78,5cm^2 Sånn! Nå kan du én utregning med formel. 2 Lenke til kommentar
Eakster Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Kom opp i matematikk jeg også! Liker matematikk skriftlig, men synes det er litt verre muntlig (hoderegning ). I alle fall glad for at jeg ikke fikk norsk, det var nemlig et ork på skriftlig eksamen. Oppgavene blir nok som Ragnar sier, altså veldig åpne oppgaver med stor frihet. Jeg tror jeg skal smette inn noen oppgaver som omhandler grafer, geometri og muligens likninger/algebra. Lykke til! Lenke til kommentar
skolehjelpern Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 Kom opp i matematikk jeg også! Liker matematikk skriftlig, men synes det er litt verre muntlig (hoderegning ). I alle fall glad for at jeg ikke fikk norsk, det var nemlig et ork på skriftlig eksamen. Oppgavene blir nok som Ragnar sier, altså veldig åpne oppgaver med stor frihet. Jeg tror jeg skal smette inn noen oppgaver som omhandler grafer, geometri og muligens likninger/algebra. Lykke til! jaa er ganske lurt og få med de fire hovedområdene på presentasjonen sa læreren min.. men årh føler det alltid er noe jeg kan øve mer på, blir liksom aldri ferdig siden det er alltid en nytt tema jeg kan ta for meg.. derfor lurer jeg litt på om det er ting som jeg rett og slett bare kan droppe, eller skal jeg gå nøye gjennom alle kapitlene fra 8-9-10 klasse? Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Kom opp i matematikk jeg også! Liker matematikk skriftlig, men synes det er litt verre muntlig (hoderegning ). I alle fall glad for at jeg ikke fikk norsk, det var nemlig et ork på skriftlig eksamen. Oppgavene blir nok som Ragnar sier, altså veldig åpne oppgaver med stor frihet. Jeg tror jeg skal smette inn noen oppgaver som omhandler grafer, geometri og muligens likninger/algebra. Lykke til! Treng ikkje drive med houvudregning på eksamen Presentasjonen har du allerede regnet ut og når du får "oppgaver" i spørsmål senere så får du det skrive ned og sitt som regel og regner foran sensor. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 en ting til!!! Hvordan regner man med formler??? Venligst ikkje bruk caps lock, veldig irriterende å lese. Alt du gjør i tiende utenom multiplikasjon, substrahering osv er jo ved hjelp av formler. Regning av volum, areal, fart/tid, overflate, diverse algebra stykker, pytagoras og flere. Lenke til kommentar
ktennoy Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) Når jeg kom opp i matte muntlig i 10.klasse fikk jeg oppgave om en skoleklasse som skulle på klassetur og måtte lage massevis av oppgaver om dette, da hovedsaklig økonomien. Fikk 5 på den, overraskende nok. Husk å ikke lage for lette oppgaver, vis godt hva du kan og bruk gjerne noe som de andre i klassen ikke bruker(f.eks. vis hva du kan i regneark ved å inkludere dette i presentasjonen osv). Bruk boka og se hvilke kapittel du kan lage oppgaver fra. Øv godt og ikke bruk manus, håndhils på sensor og svar så godt du kan på spørsmålene. Sensor og faglærer er der for å hjelpe deg å vise hva du kan. Endret 8. juni 2015 av ktennoy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå