Drawx Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Hei jeg har nå fått tema for min oppkommene muntlige eksamen i historie, hvor jeg har fått et tema som jeg kan svært lite om, derfor går jeg hit for hjelp Tema: Revolusjoner fra 1700-1920. Samfunn og mennesker i tid: -Mål for opplæringen er at eleven skal kunne: *Drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltningen på 1700- og 1800-tallet. *Gjøre rede for hovedtrekkene ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilke betydninger den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet. * Vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet. Jeg ville satt ekstremt stor pris på noe hjelp... Eksamenen vill være den 09.06.15 altså i morgen. Lenke til kommentar
Drawx Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) Bump* Endret 8. juni 2015 av Drawx Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Opplysningstid --> den franske revolusjon Nye ideologier på 1800-tallet --> mange revolusjoner --> den russiske revolusjon. Dette er jo sentrale politiske revolusjoner. Lenke til kommentar
Drawx Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) Opplysningstid --> den franske revolusjon Nye ideologier på 1800-tallet --> mange revolusjoner --> den russiske revolusjon. Dette er jo sentrale politiske revolusjoner. Kan du gå litt mer detaljert ? Tusen takk for svar uansett Endret 8. juni 2015 av Drawx Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Interessant at noen får tema idag, mens jeg ikke får før imorgen ! Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Muntlig eksamen holdes vel på forskjellige dager for at det skal være mulig å ha sensorer på alle sammen? Drawx: Altså mange av opplysningstidens ideer ligger til grunn for den franske revolusjonen. 1800-tallet er revolusjonenes århundre med mange revolusjoner, se bare på Paris, ofte med sosialisisk tankegang til grunn. Med marxisme fikk man enda mer "grunn" til å gjøre opprør (ligger jo i marxismen!), og det beste eksemplet er den russiske revolusjon. Poenget er at veldig(!) mange revolusjoner, opprør, omveltninger etc har et grunnleggende ideologisk grunnlag, særlig etter 1800 da ideologiene ble kodifisert (skrevet ned) og tydeligere å forholde seg til. Å gå enda mer gunnleggende til verks har jeg dessverre ikke tid til, men dette er forhåpentligvis noen pekepinner som kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Muntlig eksamen holdes vel på forskjellige dager for at det skal være mulig å ha sensorer på alle sammen? Drawx: Altså mange av opplysningstidens ideer ligger til grunn for den franske revolusjonen. 1800-tallet er revolusjonenes århundre med mange revolusjoner, se bare på Paris, ofte med sosialisisk tankegang til grunn. Med marxisme fikk man enda mer "grunn" til å gjøre opprør (ligger jo i marxismen!), og det beste eksemplet er den russiske revolusjon. Poenget er at veldig(!) mange revolusjoner, opprør, omveltninger etc har et grunnleggende ideologisk grunnlag, særlig etter 1800 da ideologiene ble kodifisert (skrevet ned) og tydeligere å forholde seg til. Å gå enda mer gunnleggende til verks har jeg dessverre ikke tid til, men dette er forhåpentligvis noen pekepinner som kan hjelpe deg. Svært sjeldent å starte på en søndag da Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Eh, nå følger jeg ikke helt. At noen fikk vite temaet på mandag betyr da ikke at de fikk vite fag på mandag, heller at de fikk vite det på fredag..... Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Eh, nå følger jeg ikke helt. At noen fikk vite temaet på mandag betyr da ikke at de fikk vite fag på mandag, heller at de fikk vite det på fredag..... Samme det Det er så urrelevant, var bare dumt av meg å nevne det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå