Gå til innhold

Hovedkort med gammel skriver utgang

JakobG

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å hjelpe en som trenger ett hovedkort med gammel skriver utgang, for at tale syntesen hans skal fungere.

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe feks Asus P5vd2-MX SE eller andre kort?

Han må ha en skriver utgang som er direkte i hovedkortet, går ikke med overgang fra usb til skriver utgang. Han har en "nøkkel" som skal stå i denne skriverutgangen, slik at programmet registrerer at han har gyldig lisens.

Med vennlig hilsen

Jakob Gulbrandsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg prøver å hjelpe en som trenger ett hovedkort med gammel skriver utgang, for at tale syntesen hans skal fungere.

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe feks Asus P5vd2-MX SE eller andre kort?

Han må ha en skriver utgang som er direkte i hovedkortet, går ikke med overgang fra usb til skriver utgang. Han har en "nøkkel" som skal stå i denne skriverutgangen, slik at programmet registrerer at han har gyldig lisens.

Med vennlig hilsen

Jakob Gulbrandsen

Går det ikke an å kjøpe et normalt, moderne hovedkort, og montere et PCI-kort med denne kontakten?

Jeg er ikke ekspert, men hva med noe slikt?

https://www.komplett.no/search?q=pci+lpt

I nysgjerrighet: hva slags program er det han trenger å bruke? Talesyntese? Er det snakk om Stephen Hawking?

Hei

Ja kanskje vi kan bruke det kortet.

Programmet heter Vital, hvis han for eksempel merke en tekst i Word, så leser programmet opp det som står der. Eller at han fører muse pilen over ord på nettet eller i programmer. Til hjelpt når man har kraftig dysleksi og ikke tale språk selv.

Lenke til kommentar

Det må jo være et fryktelig gammelt program når det krever parallellport for å fungere.....?

Hvordan trives dette programmet i moderne operativsystemer som Windows 8 og 10?

Eller bruker han DOS eller Windows 98 til vanlig?

Slike funksjoner som du beskriver finnes vel innebygget i de fleste moderne operativsystemer, så hvorfor vil han bruke sitt gamle program?

Jeg skriver dette i Windows 8. Der er en funksjon som heter Skjermleser.

Jeg har ikke sett så nøye på dette, men kanskje han ikke trenger spesialprogrammet?

Jeg kjenner ikke mye til disse programmene, men Windows har en del funksjoner som er nyttige for svaksynte, dyslektikere og andre med diverse vansker. Kanskje det ikke er godt nok for han du skal hjelpe?

Kanskje programmet har funksjoner som Windows mangler, så han er avhengig av dette programmet likevel?

Det kan være verdt å sjekke. Om programmet er så gammelt som jeg mistenker, så er det neppe perfekt. Windows sin innebygde funksjon kan være bedre om han er villig til å prøve noe nytt.

Og så står han fritt til å velge hardware uten å ta hensyn til om det har en utdødd printerkontakt eller ei.

Skal han snakke gjennom PCen slik som Stephen Hawking gjør?

Eller skal han bare bruke Word og nettleser, og trenger en stemme som leser høyt for ham?

Jeg tror ikke Windows sin innebygde funksjon kan klare førstnevnte, men sistnevnte burde gå greit uten spesialprogrammer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det må jo være et fryktelig gammelt program når det krever parallellport for å fungere.....?

Hvordan trives dette programmet i moderne operativsystemer som Windows 8 og 10?

Eller bruker han DOS eller Windows 98 til vanlig?

Slike funksjoner som du beskriver finnes vel innebygget i de fleste moderne operativsystemer, så hvorfor vil han bruke sitt gamle program?

Jeg skriver dette i Windows 8. Der er en funksjon som heter Skjermleser.

Jeg har ikke sett så nøye på dette, men kanskje han ikke trenger spesialprogrammet?

Jeg kjenner ikke mye til disse programmene, men Windows har en del funksjoner som er nyttige for svaksynte, dyslektikere og andre med diverse vansker. Kanskje det ikke er godt nok for han du skal hjelpe?

Kanskje programmet har funksjoner som Windows mangler, så han er avhengig av dette programmet likevel?

Det kan være verdt å sjekke. Om programmet er så gammelt som jeg mistenker, så er det neppe perfekt. Windows sin innebygde funksjon kan være bedre om han er villig til å prøve noe nytt.

Og så står han fritt til å velge hardware uten å ta hensyn til om det har en utdødd printerkontakt eller ei.

Skal han snakke gjennom PCen slik som Stephen Hawking gjør?

Eller skal han bare bruke Word og nettleser, og trenger en stemme som leser høyt for ham?

Jeg tror ikke Windows sin innebygde funksjon kan klare førstnevnte, men sistnevnte burde gå greit uten spesialprogrammer.

Han bruker XP, og ja programmet er gammelt. Kommer via hjelpemiddelsentralen, og det er ikke alltid den vil dekke oppdateringer av ett slikt program.

Men vi skal sjekke det PCI kortet, evt og sjekke skjermleser. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

XP er jo fremdeles brukbart, men ikke noe å satse på.

Om han skal ha ny hardware, bør han også ha ny software. Nå er det Windows 8 som gjelder, og om få måneder kommer Windows 10.

XP er utdatert, usikkert og Microsoft har kuttet støtten. Ingen sikkerhetsoppdateringer betyr stor fare for virus om maskinen er tilkoblet nettet.

Det er ikke en selvfølge at XP kan installeres på et moderne hovedkort, om du skulle velge den løsningen.

Du kan kanskje argumentere overfor hjelpemiddelsentralen at alt må skiftes ut.

Nå som XP ikke lengre er kurant kunne kanskje det argumentet brukes for å få helt ny maskin med moderne programvare.

Lenke til kommentar

I ditt åpningsinnlegg spør du spesifikkt om hvor du kan kjøpe en bestemt hovedkort.

Den kanskje enkleste løsningen er å gjøre nettopp det.

Noen selger et slikt på Ebay.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XAsus+P5vd2-MX+SE+.TRS0&_nkw=Asus+P5vd2-MX+SE+&_sacat=0sacat=172008

Lenke til kommentar

Hei. Dette er offtopic, men hvis dette programmet er fra Hjelpemiddelsentralen, kan ikke da Hjelpemiddelsentralen låne ut en PC til dere for dette formålet da? De kan da vel ikke ta høyde for at folk har egne PC`er eller?

Lenke til kommentar

Hei. Dette er offtopic, men hvis dette programmet er fra Hjelpemiddelsentralen, kan ikke da Hjelpemiddelsentralen låne ut en PC til dere for dette formålet da? De kan da vel ikke ta høyde for at folk har egne PC`er eller?

Jau, i vår tid har "alle" PC. Mange fleire som har PC enn bil, iallfall (tenk på ungdom, born).

Treng du spesialtilpassa bil, kan Hjelpmiddelsentralen hjelpe deg med å få bygt han om, men med normal økonomi må du naturlegvis kjøpe bilen sjølv. Alt er slett ikkje gratis. PCar kostar ubetydeleg - ikke meir enn eit kjøleskåp. Verre er det om ein vil ha internett, det kostar like mykje som ein ny PC kvart år.

Så ja, eg kan ikkje tenkje meg anna enn at Hjelpemiddelsentralen forutset at brukaren har eigen PC.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om din venn har krav på komplett maskin med oppdatert programvare fra hjelpemiddelsentralen, er dette en gyllen anledning om den gamle er gått i stykker.

Sjekk om det er mulig å få nytt, før du bruker tid på å fikse den gamle antikviteten.

Om du ikke får ny, har jeg i et tidligere innlegg linket til en Ebay-auksjon som selger det hovedkortet som du trenger for å fikse den gamle, eller et ekspansjonskort som kan gi printerport til et annet hovedkort.

Rådet er uansett å slutte med XP. Det er et utdatert operativsystem.

Lenke til kommentar

Er det gamle hovedkortet defekt? Eller er det for å bygge en helt ny maskin med xp og hovedkort med native paralellport?

Det finnes fortsatt en del nye hovedkort å få kjøpt som har header for paralellport hvor man kobler til en kabel på hovedkortet som går til paralellporten som man setter fast i et av ekspansjonsporene bak på kabinettet.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...