Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor klarer ikke dra, men går jevnt på tomgang (BMW F650)


Anbefalte innlegg

Hei. Som tittelen sier, så starter og går motorsykkelen min normalt, men med en gang jeg gir gass så "staller" den. Se video: https://youtu.be/UoXGB_siMcQ

 

Jeg har forsøkt å åpne luftinntaket og bytte olje og tennplugger, men uten noe annet resultat.

 

Har ikke lyst til å skru den helt sund, før jeg evt er litt mer sikker på hva det kan være. Det er riktig motstand i begge coilene og ledningene til tennpluggene. Jeg har ikke gjort kompressjonstest.

 

Tidligere har den gått jevnt når den bare først har fått gått seg litt varm og god før jeg kjørte.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg gjette. Om du løsner på det sorte lokket på toppen av forgasseren, så finner du en tynn og dekkende gummibelg. Denne har fått en liten sprekk, så det lekker vakuum ned. Da klarer den ikke å løfte stempelet , og den dør umiddelbart du prøver å øke fra tomgang.

Bare prøv med å løsne luftfilter/slangen til luftfilter. Se om det stempelet løfter seg når du gasser (med motor i gang). Trolig står den helt i ro.

Enkel å bytte, neppe særlig dyr del. Vær nøye med hygiene, forgassere liker dårlig skitt.

Lenke til kommentar

Her er resultatet av litt leting. 

 

Jeg fant ingen lekkasje på gummibelgen, og det ser relativt rent og fint ut inni den delen som vises på videoen. I tillegg er det litt motstand på det stempelet som er der når jeg prøver å åpne det manuelt. Det føles som om at det er vakum der. Det er kanskje litt tregt å bevege seg. Kan å smøre det være nok? Evt med hva? Har hørt at man kan bruke mikroskopiske mengder med olje. 

 

Lenke til kommentar

Her er resultatet av litt leting. 

 

Jeg fant ingen lekkasje på gummibelgen, og det ser relativt rent og fint ut inni den delen som vises på videoen. I tillegg er det litt motstand på det stempelet som er der når jeg prøver å åpne det manuelt. Det føles som om at det er vakum der. Det er kanskje litt tregt å bevege seg. Kan å smøre det være nok? Evt med hva? Har hørt at man kan bruke mikroskopiske mengder med olje. 

 

 

Nå har jeg i tillegg åpnet og sett, og det er lite, og nesten ingen tegn til drit i det hele tatt. Ser veldig bra ut. Når jeg blåser selv, og lager vakum i åpningen til belgen, så er det helt normal bevegelse på alle delene. (utenom bensin, den vet jeg jo ikke om kommer normalt, men jeg må anta at den gjør det, siden nåla løfter seg.

 

Skal prøve å montere nå. Hvis det ikke fungerer da, hvor kan jeg fortsette?  

 

Jeg innbiller meg at det da kan være ventilene på blokka som er dårlig justert. Ettersom at man er avhengig av et vakum i sylinderen for å få inn luft, så mistenker jeg at eksosventilen eller friskluftventilen kan være feiljustert. Er jeg være inne på noe?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å såvidt ta opp tråden igjen: 

 

Etter at jeg ble kvitt problemet, tror jeg kanskje at jeg har identifisert et nytt problem i sammenheng. 

 

Hvis motoren er kald, skal jeg jo ideelt bruke choke, men med en gang jeg drar i choken, så hoster og harker motoren, og stopper veldig raskt. Kan det hende at det er lekkasje eller lignende på "bryteren" i choken? slik at stemplene i forgasseren ikke løfter seg når choken aktiveres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...