Gå til innhold

selge eller leie ut leilighet?

ltdata

Anbefalte innlegg

Hvis man har en leilighet til overs. Vil det lønne seg å selge eller leie ut?

Hvilke faktorer må man ta hensyn til i vurderingen om man skal selge eller leie ut?

Ser for meg at det kan bli litt styr med leieboer og eventuelle konflikter, samt endel utgifter til vedlikehold. ol.

Ved et salg så er det vel bedre steder enn å ha pengene i banken? Billig indexfond?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det finnes hundrevis av slike tråder å lese om på nettet.

Du kan trekke fra utgiftene på husleia før skatten trekkes - den er på 27%.

Går eiendomsprisene opp eller ned?

Gjør salget noe med formueskatten?

Historisk er det lurt å beholde leiligheten da prisstigningen gir bra gevinst. Valg av fond er også veldig avgjørende om det lønner seg eller ikke, så her er variablene mange.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Kommer an på hvor lenge du har hatt den, har du bod der selv, hvordan utleiemarkedet der leiligheten er, hvordan leilighetsprisen er også videre.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert det samme.

Problemstillingen blir aktuell neste år, men hvis jeg skal leie ut så skal jeg bruke en utleiemegler eller liknende. De tar seg av alt det praktiske etc.

De har ofte greie løsninger på betaling også, typisk slik at de tar ett par leie inntekter eller noe i den dur. Altså en trenger ikke tenke på noe.

Lenke til kommentar

Stemmer, i tillegg har 

Jeg har vurdert det samme.
Problemstillingen blir aktuell neste år, men hvis jeg skal leie ut så skal jeg bruke en utleiemegler eller liknende. De tar seg av alt det praktiske etc.

De har ofte greie løsninger på betaling også, typisk slik at de tar ett par leie inntekter eller noe i den dur. Altså en trenger ikke tenke på noe.

Stemmer. I tillegg har de gode forsikringer etc. 

Jeg har lest litt om det på nettet, og noen er negative til de, da hovedsaklig leietakere. Mistenker at det er fordi meglere har god kontroll på jussen og kjører en hard linje mot useriøse leietakere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Og om leiligheten en dag skal selges og man ikke har bodd der selv så må man skatte av dette - om man ikke har bodd der i ett av de to siste årene, er det vel.

Ved å bruke utleiemegler ser jeg for meg at man får enda ett problem til å forholde seg til ved feks. skader, nemlig utleiemegler. Da vil diskusjonen gå mellom tre parter hvorvidt skadene allerede var der og om det er må regnes som vanlig slitasje. Dessuten er vel en slik megler neppe gratis.

Regnestykket er vel greit i seg selv, men det å spå i aksjer eller verdistigning er ikke greit - man må vurdere hvilken risiko man har råd til å ta også, så noe svar på dette finnes ikke uten masse mer opplysninger.

Lenke til kommentar

Og om leiligheten en dag skal selges og man ikke har bodd der selv så må man skatte av dette - om man ikke har bodd der i ett av de to siste årene, er det vel.

Hm. Dette var jeg ikke klar over.

Sjekket nettopp hos skatteetaten, og det er rett det du sier.

Da blir det plutselig langt mindre interessant å leie den ut i noen år mens jeg flytter utenbys.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det gjelder vel også hvis man har eid, og leid ut mer enn 5 sammenhengende år også om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hm. Dette var jeg ikke klar over.

Sjekket nettopp hos skatteetaten, og det er rett det du sier.

Da blir det plutselig langt mindre interessant å leie den ut i noen år mens jeg flytter utenbys.

Nemlig. Da må du flytte tilbake ett år før du selger. Alternativt ikke melde flytting og gjøre noen litt på kanten avtaler slik at det blir vanskelig å vurdere hvor du faktisk har oppholdt deg.

Husk at flytteomkostninger og kjøp/salg fort kommer opp i kr. 100.000,- hvor megleren stikker av med mesteparten.

Så, om man ikke har gjeld på leiligheten er det ofte lønnsomt å la den stå tom i to år fremfor å selge. Utleie kan jo være ett alternativ. Lagerleie er også kostbart og man må plassere møbler etc.

Samtidig må man vurdere sjansen for å få avkastning i fond/askjer, og muligheten for å benytte sjansen til å bytte leilighet og kjøpe seg oppover i systemet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Norsk økonomi går dårlig og det ligger an til 2 rentekutt i år. Det snakkes om resesjon i bakgrunnen, og mange firma går konkurs eller nedbemanner Boligpriser i mai synker i flere byer.

Det vil være overraskende hvis boligprisene fortsatt skal stige kraftig under slike omstendigheter. Selv tror jeg vi er i nærheten av en topp tatt i betraktning det lokale markedet her. Naboleiligheten her ble nettopp satt ned 300 tusen etter første visning og ligger nå ute for samme som den ble kjøpt for 1.5 år siden. Leiemarkedet er også stort med synkende priser. Massiv bygging i flere byer de siste årene gjør sitt med tilbudet. Jeg har sett blokkleiligheter som er ferdig bygd stå tomme i over 2 år uten å bli solgt her i byen. Ikke la deg lure av meglere og media, de hausser markedet for alt det er verdt. Gjør din egen analyse og sett opp et grundig regnestykke på det før du avgjør hva du skal. Dette kan du sikkert få hjelp til av en økonomistudent eller lignende. Ellers er det ganske mange oppegående her på forumet som kan gjøre det også, men de trenger noen tall og forutsetninger for å greie det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, er veldig enig i mye av det kremt skriver. Her i byen går middels dyre til rimelige leiligheter unna så det holder. Det er dyrere objekter som står igjen. Innvandringen kan kanskje dra opp prisene? Uansett må folk ha ett sted å bo og kan de ikke kjøpe må de leie. Rentekutt gir økte boligpriser.

Lenke til kommentar

Litt fakta.

Har eid en leilighet i 10 år. kjøpte den for 1.2 mill. Den er vel nå verdt omlag 2.4-2.6 mill vil jeg anslå.

Har ikke bodd der selv de siste årene, men har til nå lånt den ut til en av foreldrene mine. Det betyr vel at jeg må skatte av den hvis jeg selger?

Kanskje nå hadde vært et riktig tidspunkt å selge på? Fordi vi kan vel si at boligprisene i hvert fall ikke er lave for tiden? Men det er vel umulig å spå med sikkerhet når dette boligkrakket vil komme.

Prøvde å gjøre et regnestykke på fortjenesten på ulike valg, men det er så mange faktorer å ta hensyn til synes jeg at det er vanskelig å finne ut av hva som lønner seg. Med tanke på skatter/avgifter, meklerhonorarer, avkastningen på alternative investeringer (fond)

Lenke til kommentar

7 prosent verdistigning er jo ikke så værst, men det finnes vel bedre alternativplasseringer. Ikke glem at det går tid på å eie bolig. Er det kanskje mer gunstig å kjøpe aksjer i eiendomsselskaper? Kan du jobb overtid istedenfor å drive med leiligheten? Bare noen tanker man selv må ta til vurdering.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

7 prosent verdistigning er jo ikke så værst, men det finnes vel bedre alternativplasseringer. Ikke glem at det går tid på å eie bolig. Er det kanskje mer gunstig å kjøpe aksjer i eiendomsselskaper? Kan du jobb overtid istedenfor å drive med leiligheten? Bare noen tanker man selv må ta til vurdering.

Du mener jeg har fått en annualisert avkastning på 7 prosent?

Jeg forstår ikke helt hva du mener med de siste setningene. Kan du forklare? (Ikke glem at det går tid på å eie bolig, Kan du jobb overtid istedenfor å drive med leiligheten?)

Takk :)

Lenke til kommentar

72/7 = 10 år. Ja du har fått cirka 7 prosent anualisert avkastning.

Du bruker tid på og vedlikehold samt skaffe leietakere til leiligheten. Denne tiden bør verdsettes. Man kan dermed si at du har fått under syv prosent hvis man skulle tatt ut lønn som man gjør i hvilken som helst annen jobb.

Edit: Men så kommer leieinntektene I tillegg til verdistigningen hvis du leier ut. Går boligmarkedet like bra de neste 10 år er det lite tvil om det er en god investering.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

72/7 = 10 år. Ja du har fått cirka 7 prosent anualisert avkastning.

Du bruker tid på og vedlikehold samt skaffe leietakere til leiligheten. Denne tiden bør verdsettes. Man kan dermed si at du har fått under syv prosent hvis man skulle tatt ut lønn som man gjør i hvilken som helst annen jobb.

Edit: Men så kommer leieinntektene I tillegg til verdistigningen hvis du leier ut. Går boligmarkedet like bra de neste 10 år er det lite tvil om det er en god investering.

Ofte sitter du igjen med en betydelig høyere sum, fordi boliger er kraftig belånt. Kjøper du en bolig for 1,2 millioner, med en EK på 15% (180 000). Selger du da leiligheten for 2,4 millioner, har du du over 6 doblet egenkapitalen din, over 600% avkastning. Folk har ingen kvier for å gjøre kraftige belåninger i sin egen bolig, mens når det kommer til aksjer og fond er det nesten umulig å skaffe seg kapital.

Endret av Rankiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...