FelixKalle Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Hei, har akuratt gjort en ren installering av Windows 8.1, og jeg har noen spørsmål angående dette. Har et Z87 Pro hovedkort, og derfor lurte jeg på om jeg burde oppdatere BIos. Hovedkortet funker bra, men allikevel, burde jeg oppdatere det? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Hvis alt funker bra er det stort sett ingen grunn til å oppdatere bios. Du kan gå inn på supportsiden for kortet ditt og se hva som er changeloggen for nyeste bios i forhold til den biosen du har nå. Er det bare uvesentlige forandringer, som f.eks bedre støtte for prosessorer du uansett ikke bruker, skjermkort du ikke har osv så er det ingen grunn til å oppdatere. Når det er sagt så er det veldig sjeldent at et kort blir "bricked" av å oppdatere bios, så det skader jo ikke å oppdatere hvis man ønsker. Hvilket kort og hvilken bios har du nå da? Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 7. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2015 Hovedkortet mitt er et Asus Z87 Pro Det står at den nåvøærende biosen er (1007) Lanseringsdatoen for den 05/17/2013 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Ja, du bør oppdatere. Den ene oppdateringen gjør systemet mer stabilt. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Du har den aller gamleste biosen. Da kan det være en fordel å oppdatere bios. Link til nyeste bios sammen med updater programvare: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-PRO/Z87-PRO-ASUS-2103_and_BIOS-updater.zip?_ga=1.128712140.1179619505.1429483291 Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 7. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2015 Du har den aller gamleste biosen. Da kan det være en fordel å oppdatere bios. Link til nyeste bios sammen med updater programvare: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-PRO/Z87-PRO-ASUS-2103_and_BIOS-updater.zip?_ga=1.128712140.1179619505.1429483291 Men hvordan gjør man dette? Kan du fortelle meg litt om fremgangsmåten? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Du har den aller gamleste biosen. Da kan det være en fordel å oppdatere bios. Link til nyeste bios sammen med updater programvare: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-PRO/Z87-PRO-ASUS-2103_and_BIOS-updater.zip?_ga=1.128712140.1179619505.1429483291 Men hvordan gjør man dette? Kan du fortelle meg litt om fremgangsmåten? Jeg hadde håpt at det skulle være ei tekstfil inkludert i nedlastingen som forklarte det hele, men det var det vist ikke... CAP-fila er i allefall biosen. Det skal være to måter å gjøre det på. enten legge inn på minnepinne, sette minnepinnen i dedikert usb port og så trykke på knapp på hovedkortet. Den andre metoden er i Windows. Du gjør det på følgende måte for å oppdatere i Windows: Du ekstrakter zip fila. Da får du ei ny zip fil sammen med CAP fila. Du ekstrakter den nye zip fila. Du går inn i den nye mappa som kommer da, videre inn i neste mappe; V2.00.02, og så kjører du programmet Update.exe. Det programmet ber deg velge tidligere nevnte CAP fil. Følg instruksjonene. Endret 7. juni 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 7. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2015 Jeg går for første metode. Men hva mener du med "knappen" på hovedkortet? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 De fleste, eller i allefall mange nye kort, antok det gjelder ditt også, så kan man legge bios på minnepinne og sette i dedikert port bak på hovedkort. Mener å huske at det ofte er en knapp på hovedkortet man da må trykke på for å starte prosessen med biosoppgradering, men er usikker her. Du får se i manualen for kortet ditt hvilke muligheter du har her, eller om du kun har muligheten for oppdatering i Windowsmiljø med det programmet som fulgte med i zip fila som du lastet ned. Men det skal være helt uproblematisk å oppdatere med programvare i Windows miljø også, så ikke vær redd for det. Uansett så må du ekstrakte zip fila du lastet ned, jeg antar du har gjort det. Ser nå at jeg i forrige post skrev som om at du ikke behøver å ekstrakte hvis du bruker minnepinne. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Husk å installere chipset driveren også Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 8. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2015 De fleste, eller i allefall mange nye kort, antok det gjelder ditt også, så kan man legge bios på minnepinne og sette i dedikert port bak på hovedkort. Mener å huske at det ofte er en knapp på hovedkortet man da må trykke på for å starte prosessen med biosoppgradering, men er usikker her. Du får se i manualen for kortet ditt hvilke muligheter du har her, eller om du kun har muligheten for oppdatering i Windowsmiljø med det programmet som fulgte med i zip fila som du lastet ned. Men det skal være helt uproblematisk å oppdatere med programvare i Windows miljø også, så ikke vær redd for det. Uansett så må du ekstrakte zip fila du lastet ned, jeg antar du har gjort det. Ser nå at jeg i forrige post skrev som om at du ikke behøver å ekstrakte hvis du bruker minnepinne. Men denne såkalte "knappen". Er den inni pcen på hovedkortet, eller er den utenpå (i så fall var det ingen utenpå) Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Men denne såkalte "knappen". Er den inni pcen på hovedkortet, eller er den utenpå (i så fall var det ingen utenpå) Den er inni: https://dlcdnwebsites.asus.com/existone/websites/global/products/Ojh2oYkBPWOsgT1v/line.jpg http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-PRO/E8489_Z87-PRO.pdf?_ga=1.121064008.132652972.1432677150USB BIOS Flashback USB BIOS Flashback offers a hassle-free updating solution for your ultimate convenience. Install a USB storage device containing the BIOS file, press the BIOS Flashback button for about three seconds, and the UEFI BIOS is automatically updated even without entering the existing BIOS or operating system. It also allows you to regularly check for UEFI BIOS updates, and download the latest BIOS automatically. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Trykke på en knapp? Faen, dette er bare for enkelt ... (Jeg tror jeg fortsatt har en Win98-basert oppstartsdiskett her et sted som jeg brukte til å oppdatere en BIOS ...) 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (Jeg tror jeg fortsatt har en Win98-basert oppstartsdiskett her et sted som jeg brukte til å oppdatere en BIOS ...) Hehe, husker dette Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (Jeg tror jeg fortsatt har en Win98-basert oppstartsdiskett her et sted som jeg brukte til å oppdatere en BIOS ...) Hehe, husker dette Den der husker jeg også hehe.. Ting har forandret seg en del siden den tida. Den hjemmebygde serveren min har et ASRock H97 Anniversary kort, og på dette går man bare inn i BIOS/UEFI, mens nettverket er tilkoblet.. Trykker "Check for updates" (eller noe i den duren), og da får man valg om å laste ned, om det er noe nytt Er også et lignende valg for drivere.. men dette har jeg ikke testet. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Men ang chipset driver er dette viktig. Du kan laste ned Intel sitt eget program som søker etter oppdateringer til deg, det finner også feks ethernet og wifi driverene til deg viss det er intel sitt du har. http://www.intel.com/p/en_US/support/detect Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå