Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uføretrygd ved 50% stilling.

Fritto

Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som for en del år siden begynte og få en del helseproblemer. For ca.5 år siden skiftet han stilling og gikk ned til en 53% stilling pga. helseproblemene. Han søkte ikke om noe uføretrygd da, noe han muligens burde gjort.

Cluster hodepine, diabetes og en nyresykdom er det han sliter med. Han ble også feilbehandlet og måtte pga. dette amputere den ene foten under kneet.

Han ønsker og være i jobb, men ser at han nok må enda mer ned i stillingsprosent.

Spørsmålet er da..Bør det ikke være mulig å søke om 50-45% uføretrygd for det han ikke jobber nå, eller er det fare for at han blir "straffet" siden han ikke søkte om dette i utgangspunktet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg vet bare at dette IKKE er måten å gjøre det på. Man må ikke legge forholdene tilrette for seg selv men ALLTID blande inn Nav i slike problemstillinger. Er det noen grunn til at han ikke ble sykemeldt istedet for å redusere sin egen stilling i utgangspunktet?

Forøvig mener jeg han nå bør gå for 100% trygd. Om han kan jobbe så reduseres trygden automatisk i forhold til inntekt.  Om han pr. i dag har en fast arbeidsplass som kan tilrettelegges så vil han stå veldig langt bak i køen om han må bytte jobb eller firmaet går konkurs.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter 45% uføretrygd. Man må være 50% ufør eller mer for å bli ufør. Dermed er det litt kinkig at stillingen er nettopp 53%. Men det kan jo endres på, evt. vise til at den er tilrettelagt, og dermed mindre enn en "frisk" 53% stilling.

Han kommer ikke til å bli straffet for å ikke ha søkt før, når det gjelder uføretrygd. Men han må nok på AAP først, og der er jeg ikke helt klar over reglene.

Han bør i hvert fall få ræva i gir og gå til NAV. Han må ha penger når han er for syk til å jobbe. Utsett bekymringen om detaljene til de blir et problem, med mindre han enkelt kan gå ned til akkurat 50%.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men grunnlaget hans er jo lavere enn om han hadde stått i 100% stilling?

Slik reglene er nå så er det jo lønnen rett før uføretidspunkt som er avgjørende og ikke hva man har tjent i årene tidligere?

Altså - har man gått for halv maskin hele livet så gir jo dette utslag i trygdeutbetalingen den dagen den skal beregnes.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter 45% uføretrygd. Man må være 50% ufør eller mer for å bli ufør. Dermed er det litt kinkig at stillingen er nettopp 53%. Men det kan jo endres på, evt. vise til at den er tilrettelagt, og dermed mindre enn en "frisk" 53% stilling.

Han kommer ikke til å bli straffet for å ikke ha søkt før, når det gjelder uføretrygd. Men han må nok på AAP først, og der er jeg ikke helt klar over reglene.

Han bør i hvert fall få ræva i gir og gå til NAV. Han må ha penger når han er for syk til å jobbe. Utsett bekymringen om detaljene til de blir et problem, med mindre han enkelt kan gå ned til akkurat 50%.

Han er i en kommunal stilling og har god mulighet for å få redusert stillingen til 50% eller mindre (50-45%). Så spørsmålet er jo om han har mulighet til og få uføretrygd for resten selv om han ikke har jobbet 100% prosent de siste årene, jeg mener at dette bør være mulig. Jeg får prøve og hjelpe han så godt som jeg kan gjennom "systemet"  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man får 100, 75 ,50 % alt ettersom. Uføretrygden blir beregnet etter tidligere inntekt - det er her han har trått feil. Om Nav legger godviljen til eller ikke er umulig å spå.

Mitt råd er å gå for høyest mulig uføregrad så slipper han å gå gjennom kverna hver gang han evt. blir dårligere. I dag så kan man være 100% ufør og samtidig jobbe 100%. Trygden reduseres eller økes automatisk.

Lenke til kommentar

Hvor mye han har jobbet før han ble ufør har ingenting å si for om han får uføretrygd. Det påvirker kun størrelsen på utbetalingen i kroner. Mer lønn = mer trygd.

Det blir feil å grafse til seg så mye som mulig, men han må jo ha så stor % som han er syk. Det kan være mer enn 50% selv om han jobber 50%. Men etter min mening, så er man da ikke 100% ufør, med mindre man jobber over bærekraftig evne.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvor mye han har jobbet før han ble ufør har ingenting å si for om han får uføretrygd. Det påvirker kun størrelsen på utbetalingen i kroner. Mer lønn = mer trygd.

Det blir feil å grafse til seg så mye som mulig, men han må jo ha så stor % som han er syk. Det kan være mer enn 50% selv om han jobber 50%. Men etter min mening, så er man da ikke 100% ufør, med mindre man jobber over bærekraftig evne.

Ja, dette stemmer bra.

Problemene han møter er at sykdommene er ustabile og at man ikke vet hvor mye han til envher tid er i stand til å arbeide. Om nåværende arbeidsgiver er svært fleksibel er det ikke sikkert en ny arbeidsgiver er det slik at arbeidet ikke passer med sykdombildet.

Ergo så ender han opp med å ikke få ny jobb pga. sykdom selv om man arbeidsfør i perioder. Man mister automatisk alle rettigheter. I tillegg må man gjennom Nav-kverna på nytt... Jeg kan nevne at Nav ikke er veldig fleksible heller - er man feks. permitert 50% så kan man ikke arbeide to dager den ene uka og tre den neste.

Lenke til kommentar

Mener også at det er en minste-sum man kan få som ufør også , har en venninne som har aldri jobbet og som får utbetalt omtrent 12 - 13 k i måneden totalt (kanskje mer , er noen år siden hun ble det). Sikkert noen eksperter her som kan bekrefte det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mener også at det er en minste-sum man kan få som ufør også , har en venninne som har aldri jobbet og som får utbetalt omtrent 12 - 13 k i måneden totalt (kanskje mer , er noen år siden hun ble det). Sikkert noen eksperter her som kan bekrefte det.

Ja, dette stemmer bra om man er 100% ufør. Mange har også jobbet deltid hele livet men får knapt mer enn en minstepensjonist. Er man derimot 50% ufør og har hatt en dårlig betalt jobb så er ikke Navutbetalingen mye å skryte av og kan være betrakelig dårligere enn halvparten av det din  venninne får utbetalt.

Problemene mange sliter med er at uføregraden man får av Nav ikke stemmer med arbeidslivet. Så blir man 50% ufør så får man fortsatt ingen jobb - da står man der og alt av opparbeide midler gjennom ett langt liv må selges eller brukes opp før man ender på sosial stønad.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Minstesatsen er på ca 14K etter skatt (ved 100% uføregrad).

Dette kommer før eventuelle tillegg. Grunnbeløpet blir justert litt opp rundt disse tider hvert år, men det stiger ikke mye.

Hilsen en som dessverre vet det av egen erfaring. Anonymous poster hash: 37356...1be

Lenke til kommentar

Jeg får ca 16k utbetalt hver måned, er 100% ufør, gikk fra ung ufør til uføretrygd på starten av året.

jeg fikk også etterbetalt fra de 6 månedene jeg var sykmeldt fra jobb (midlertidig 100% ufør), og de månedene jeg var 50% ufør da jeg kom tilbake på jobb etter en operasjon. Jeg gikk da på AAP (arbeidsavklaringspenger). Jeg startet på arbeidsavklaringspenger pga angstproblematikk.

Er nå 100% ufør pga angstproblematikk og "meltdowns" pga min Aspergers diagnose. Har søkt om plass på en attføringsbedrift som har varig tilrettelagt arbeid, men står fortsatt i kø. Kommunen har kun kjøpt 50 plasser, og er i en omstillingsprosess for å spare penger og kan da mest sannsynlig ikke kjøpe flere plasser for at flere kan få plass i den bedriften. Og siden det er varig så kan det ta en stund før det blir noen ledige plasser.

Anonymous poster hash: 4ba75...dc8
Lenke til kommentar

Jeg får ca 16k utbetalt hver måned, er 100% ufør, gikk fra ung ufør til uføretrygd på starten av året.

jeg fikk også etterbetalt fra de 6 månedene jeg var sykmeldt fra jobb (midlertidig 100% ufør), og de månedene jeg var 50% ufør da jeg kom tilbake på jobb etter en operasjon. Jeg gikk da på AAP (arbeidsavklaringspenger). Jeg startet på arbeidsavklaringspenger pga angstproblematikk.

Er nå 100% ufør pga angstproblematikk og "meltdowns" pga min Aspergers diagnose. Har søkt om plass på en attføringsbedrift som har varig tilrettelagt arbeid, men står fortsatt i kø. Kommunen har kun kjøpt 50 plasser, og er i en omstillingsprosess for å spare penger og kan da mest sannsynlig ikke kjøpe flere plasser for at flere kan få plass i den bedriften. Og siden det er varig så kan det ta en stund før det blir noen ledige plasser.

EDIT:

[table]

Skatt, forskuddstrekk skatt-5 445,00

Uføretrygd, ordinær21 533,00[/table]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...