Roberto Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Jeg føler at jeg nesten må forsvare Flash her, mange her på forumet klager på at en Flashbasert webside aldri vil ha den samme brukervennligheten som f.eks en HTML side. Men det er her jeg mener at de fleste har misforstått litt. Flash er jo et multimedia verktøy med alt det dette innebærer (f.eks gode vektor muligheter). Altså, i mine øyne er meningen med Flash er å uvtikle animasjoner, små spill, "bruksanvisninger" osv. Men hvis en designer har tatt den (vanskelige) beslutningen at han _må_ designe en hel webside i Flash, og hvis den i tillegg ser bra ut så må vi ikke slakte han for den, bare fordi det strider i mot våre "verdier". Problemet er (som Jakob Nielsen sa) 99% av all Flashen på internett suger, men betyr det at Flash som teknologi suger? Nei. Det finnes uttallige dårlige websider laget i HTML her i verden, men dere hører ikke folk som klager over hvor dårlig HTML er som teknologi. Det er ikke teknologien som er dårlig, det er resultatet man skal bedømme. Det finnes en rekke fordeler ved å bruke Flash, jeg kan nevne f.eks at en Flash animasjon ser helt lik ut på mange forskjellige browsere, og dere vet vel hvordan det er med HTML og kompatibilitetsproblemer (og JavaScript for den saks skyld). Jeg mener ikke at Flash bør overta etter HTML, derimot vil jeg påstå at Flash er et utrolig bra verktøy for å gjøre bra sider, bedre. Hvis det brukes riktig vel og merke. Lenge leve Flash! Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Vel, en side laget i flash som ikke ser ut som flash, mest statisk innhold, men med noen fine "flashy" elementer er jo like fint som en html-side. Ser ikke noe i veien med å bruke gudene_vet_hvilken_teknologi_du_tenner_på til å lage design så lenge du følger gode designprisipper. Problemet er vel at flash er så artig å leke med at det er altfor mange som føler seg fristet til å bruke det for mye. Det var jo sånn da animerte gif-er kom for fult og, mn det har folk lært av. Lar man informasjonen stå sentralt og design være subtile rammer så kan man gjøre hva man vil. Flash er bra brukt på riktig måte! Lenke til kommentar
sparks Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Må lære flash.. Må kjøpe bøker.. Må få tid.. Lenke til kommentar
Valagar Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Jeg har selv hatt mye nytte av Flash, og mener at det er et meget bra program som kan brukes til mye. Men jeg er likevel en av de som mener at Flash som regel fungerer dårlig til utvikling av komplette websider. Det største problemet er at Flashen bryter alle de standarder som vi kjenner på nettet. Lenker fungerer ikke slik lenker skal fungere, du får en del av frames-sykdommene (umulig med direkte lenker, bokmerker, back/forward og så videre, tekst kan ikke printes ut skikkelig, ofte kan man heller ikke kopiere teksten +++), og elementer reagerer helt forskjellig fra det du ønsker. Ofte fører dette til at Flash-sider blir veldig slitsomme. Selvsagt er det mulig å lage gode sider i Flash. Jeg har sett flere av dem, og gjennomførte Flash-sider kan holde en svært høy standard. Problemet er at når man bruker Flash er det veldig lett å legge til uroelementer på siden. Lyd er kanskje det verste man kan legge til på websider i mine øyne. Hvem ønsker egentlig lyd på websider? På hvilken måte gjør dette en side bedre? Selv hører jeg alltid på musikk mens jeg sitter på nettet, og midi-utgaver av "The final countdown" lyder svært dårlig ved siden av Sigur Rós for å si det slik. Når jeg hører lyd er min spontane reaksjon å se etter en knapp for å slå av lyden, ser jeg ikke det går jeg ut, uansett. Dette gjelder spesielt bakgrunnsmelodier, men også små effektlyder, som bare er slitsomt. Animasjoner kan være fine dersom de er forseggjort og KORTE. Lange animasjoner med roterende menyelementer og blinkende firkanter er usannsynlig slitsomme når du faktisk leter etter informasjon. Det er tydelig at designeren ønsker å briefe med sin kunnskap, og det er nok noen som lar seg imponere, men når man ønsker å finne en faktaopplysning og må vente 12 sekunder hver gang man klikker på en link blir man fort lei. For å konkludere mener jeg at Flash er et utmerket verktøy til sitt bruk, men at websider laget i Flash ikke bør erstatte gode, gamle HTML-sider med det første. Sider som http://www.2advanced.com/ er unektelig pene å se på, og god markedsføring for et firma som lager presentasjoner av den typen, men du verden så slitsom surfingen hadde vært om alle sider så slik ut! Jeg blir helt ør i hodet av å sitte mer enn to minutter på sidene. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Jeg er enig i Valagar sine poeng her, men i farta kommer jeg ikke på mange nytteverdier til flash på internett når det gjelder websider. Flash som meny? Det er vel unødvendig, nå som vi har mange muligheter med css. Flash som logo? Dette kan vel gå til en viss grad, hvis artisten er talenfull, og kan design. Flash til reklame? Denne er grei, siden flash-filene tar mindre plass en .gif. Men reklame er fortsatt like negativt. Noen punkt jeg har glemt å ta med? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Jeg føler at jeg nesten må forsvare Flash her, mange her på forumet klager på at en Flashbasert webside aldri vil ha den samme brukervennligheten som f.eks en HTML side. Men det er her jeg mener at de fleste har misforstått litt. Flash er jo et multimedia verktøy med alt det dette innebærer (f.eks gode vektor muligheter). Altså, i mine øyne er meningen med Flash er å uvtikle animasjoner, små spill, "bruksanvisninger" osv. Men hvis en designer har tatt den (vanskelige) beslutningen at han _må_ designe en hel webside i Flash, og hvis den i tillegg ser bra ut så må vi ikke slakte han for den, bare fordi det strider i mot våre "verdier". Problemet er (som Jakob Nielsen sa) 99% av all Flashen på internett suger, men betyr det at Flash som teknologi suger? Nei. Det finnes uttallige dårlige websider laget i HTML her i verden, men dere hører ikke folk som klager over hvor dårlig HTML er som teknologi. Det er ikke teknologien som er dårlig, det er resultatet man skal bedømme. Det finnes en rekke fordeler ved å bruke Flash, jeg kan nevne f.eks at en Flash animasjon ser helt lik ut på mange forskjellige browsere, og dere vet vel hvordan det er med HTML og kompatibilitetsproblemer (og JavaScript for den saks skyld). Jeg mener ikke at Flash bør overta etter HTML, derimot vil jeg påstå at Flash er et utrolig bra verktøy for å gjøre bra sider, bedre. Hvis det brukes riktig vel og merke. Lenge leve Flash! Start en tråd for eller mot Jakob Nielsen, så skal jeg komme med synspunkter. Den mannen skremmer meg. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 eneste store fortrinnet til flash må vel være animasjoner? alt annet løser man vel greit med html evt litt javascript? det at det ser likt ut uansett nettleser er jo et pluss, men i prinsipp skal jo ikke dette være et problem heller. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 9. november 2003 Forfatter Del Skrevet 9. november 2003 eneste store fortrinnet til flash må vel være animasjoner? Du har mange andre muligheter i Flash også...ActionScript åpner for mange andre muligheter, slik som koble seg opp mot databaser etc... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 men dette er vel ikke noe fortrinn, noe man ikke kan gjøre med klassisk http? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 9. november 2003 Forfatter Del Skrevet 9. november 2003 men dette er vel ikke noe fortrinn, noe man ikke kan gjøre med klassisk http? Når man ser på Flash som et multimediaverktøy så... Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Rene flashsider er ikke fine med mindre de har utnyttet effekter maximalt som 2advanced har. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 ja, som sagt - animasjoner er vel det Flash gjør som man ellers ikke kan få til. alt annet (lyd, databaser++) kan man få til greit. Lenke til kommentar
Stajlme Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Problemet er (som Jakob Nielsen sa) 99% av all Flashen på internett suger, men betyr det at Flash som teknologi suger? Nei. Det finnes uttallige dårlige websider laget i HTML her i verden, men dere hører ikke folk som klager over hvor dårlig HTML er som teknologi. Det er ikke teknologien som er dårlig, det er resultatet man skal bedømme. Er så ufattelig enig! Dette ødelegger MEGET mye for flash. Folk som ikke har vært så mye borti flash som legger ut en side som er 100% flash. Dette gjør at folk får et meget dårlig intrykk av flash som et "webdesign" verktøy. eneste store fortrinnet til flash må vel være animasjoner? alt annet løser man vel greit med html evt litt javascript? En annen ting man må ta med er at flash, somsagt tidligere, har meget gode vektor muligheter. Når man skal publisere et vektor arbeid hvor folk skal ha muligheten til å zoome og styre på, så vil jeg påstå at det er mange ganger bedre å bruke flash fremfor PDF. PDF krever Acrobat reader og dette gjør at det blir mye tyngre for brukeren av siden å få se hva du har lagt ut. Heia Flash Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Det har vel aldri vært tvil i om flash er et bra verktøy. Problemstillingen er vel egentlig om til hvilken grad flash skal brukes i web. Edit: Fiksa en 'leif. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Det har vel aldri vært tvil i om flash er et dårlig verktøy. Problemstillingen er vel egentlig om til hvilken grad flash skal brukes i web. Ja, der er jeg enig, og må si at jeg mener at flash skal brukes i aller minste grad. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Noen punkt jeg har glemt å ta med? Prestentasjon av produkter og illustrasjoner som skal forklare hvordan ting fungerer eller er bygd opp er et bruksområde. Se f.eks http://www.upscale.utoronto.ca/GeneralInte.../Harrison/Flash Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Noen punkt jeg har glemt å ta med? Prestentasjon av produkter og illustrasjoner som skal forklare hvordan ting fungerer eller er bygd opp er et bruksområde. Se f.eks http://www.upscale.utoronto.ca/GeneralInte.../Harrison/Flash Second that! Er det noe flash virkelig duger til er det sånne ting. Den sida der var jo genial foresten. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 (endret) Det har vel aldri vært tvil i om flash er et dårlig verktøy. ...hva med å begrunne denne (dumme) kommentaren? Edit: Jeg syns at dette blir for dumt, jeg liker ikke BMW 745Li men betyr det at det er en dårlig bil? Det er her poenget ligger... Endret 10. november 2003 av PiRANhA Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Det har vel aldri vært tvil i om flash er et dårlig verktøy. ...hva med å begrunne denne (dumme) kommentaren? Edit: Jeg syns at dette blir for dumt, jeg liker ikke BMW 745Li men betyr det at det er en dårlig bil? Det er her poenget ligger... Tror jeg leverer inn hjernen til en grundig vask. Var meningen at det skulle stå at flash utvilsomt var et bra verktøy. Beklager misforståelsen. Lenke til kommentar
Zeus Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Flash trenger virkelig støtte på dette forumet. det er et helt genialt program, så enkelt er det det er så vanvittig med muligheter i flash, problemet er bare at folk på dette forumet har sett for mye fra folk som utnytter mulighetene helt feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå