Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte (S2) muntlig eksamen

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg kom selvsagt opp i matte MUNTLIG og dermed følger 1000 spørsmål. For det første aaner jeg ikke hvordan jeg skal presentere ett tema, skal jeg lage oppgaver? regne dem på tavla? lage powerpoint? lage problemstilling? Jeg sliter virkelig med å komme i gang og akkurat sitter jeg helt fast.  :wallbash:

Temaet er Funksjoner, det er vidt og innebærer, derivasjon av polynomfunksjoner, potensfunksjoner,eksonentialfunksjoner og logaritmefunksjoner og summer, differanser, produkter og kvotienter av disse funksjonene samt bruke kjerneregelen til å derivere samensatte funksjoner, drøfting av grafer i praktisk sammenheng, løse økonomiske optimeringsproblemer i forbindelse med inntekts-, kostnads- og etterspørselsfunksjoner, og regne ut og bruke grensekostnader og grenseinntekter i enkle modeller.

modellere eksponentiell og logistisk vekst ved å bruke eksponentialfunksjoner og logaritmefunksjoner

Beregne integral og tolke det i praktiske samenhenger.

Dette skal da samles i en 10 minutter lang presentasjon og det sier seg selv at jeg ikke får tid til å ta med alt. Hvordan kan jeg lage en presentasjon som tar utgangspunkt i daglige praktiske utfordringer der jeg setter alt i sammenheng?

Kan jeg lage powerpoint og forklare til? eller vil jeg da ikke få godt nok frem at det er mitt arbeid? er det noen andre verktøy som er relevant`?

ellers tar jeg imot tips og triks med stor TAKK  :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først så lager du feks. en pp-presentasjon med tittelen funksjoner. Deretter lager du en innholdsfortegnelse med de ulike underkapittlene. Så plukker du ut noen underkapittler du ønsker å presentere, der du lager en oppgave til hver av disse undertemaene. Anbefaler f.eks. at du har en litt stor oppgave, et funksjonsuttrykk som du først må derivere, for å finne høyeste verdi osv, og er dette funksjonsuttrykket en logaritmefunskjon har du jo trukket inn to emner allerede. Oppgavene løser du på forhånd. Du har derfor skrevet inn utregningene og svaret på pp. Siden det er funskjoner det er snakk om, bruker du SELVFØLGELIG geogebra, hvor du bare limer inn bilde av grafen på pp ved å bruke f.eks. utklippsverktøy. Du bør selvfølgelig bruke CAS, da dette er tidsbesparende.På denne måten sparer du tid. Så, når du er ferdig, kan sensor stille noen tilleggsspørsmål, eller spørre om andre ting knyttet til kapittelet og pensum. Det sier seg selv at du ikke får tatt alt på 10 min. Ikke bekymre deg, dette kommer nok til å gå bra. :)

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

Hei! 

Jeg kom selvsagt opp i matte MUNTLIG og dermed følger 1000 spørsmål. For det første aaner jeg ikke hvordan jeg skal presentere ett tema, skal jeg lage oppgaver? regne dem på tavla? lage powerpoint? lage problemstilling? Jeg sliter virkelig med å komme i gang og akkurat sitter jeg helt fast.  :wallbash:

Temaet er Funksjoner, det er vidt og innebærer, derivasjon av polynomfunksjoner, potensfunksjoner,eksonentialfunksjoner og logaritmefunksjoner og summer, differanser, produkter og kvotienter av disse funksjonene samt bruke kjerneregelen til å derivere samensatte funksjoner, drøfting av grafer i praktisk sammenheng, løse økonomiske optimeringsproblemer i forbindelse med inntekts-, kostnads- og etterspørselsfunksjoner, og regne ut og bruke grensekostnader og grenseinntekter i enkle modeller.

modellere eksponentiell og logistisk vekst ved å bruke eksponentialfunksjoner og logaritmefunksjoner

Beregne integral og tolke det i praktiske samenhenger.

Dette skal da samles i en 10 minutter lang presentasjon og det sier seg selv at jeg ikke får tid til å ta med alt. Hvordan kan jeg lage en presentasjon som tar utgangspunkt i daglige praktiske utfordringer der jeg setter alt i sammenheng?

Kan jeg lage powerpoint og forklare til? eller vil jeg da ikke få godt nok frem at det er mitt arbeid? er det noen andre verktøy som er relevant`?

ellers tar jeg imot tips og triks med stor TAKK  :cry:

Hvordan gikk eksamen? 

Kom selv opp i matte S2 i dag, og er usikker på hvordan man liksom skal fremføre matte.. (Får tema i morgen)

Har du noen tips, eller kan du si hvordan du løste det?  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...