Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW e39 520i 1998 - Noe og gå for?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har et bra forslag til bil? Maks 50 000,- Må være i Hordaland, Rogaland eller Sogn og fjordane.

 

 

Ta deg litt mer tid, den rette vil nok treffe deg innen et par uker ;)

 

Bruktbilkjøp bør aldri være et hastverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Automat kan jeg forstå meg på. Men stasjonsvogn? Er det rust på luken du er redd for da?

 

Hear, hear Jarmo. Jeg brukte godt over et år på å finne min, og takket være det så fant jeg en problemfri 2003-modell med 120.000km til prisen av det mange betaler for eldre facelift-modeller med godt over 200.000 på telleren.

 

Jeg har både automat, stasjonsvogn og en lat 520. 170 hestekrefter er mer enn nok for meg, og selv om jeg savner manuell til tider så er jeg mer fornøyd med min slushbox når jeg pendler i 8 timer fra Oslo til Rogaland.

 

Så lenge du vet hva du kjøper så er både type, kilometerstand og motor irrelevant. Det er ikke en japansk klokke, men det er heller ikke en pengesluk om du vet hva du driver med.

 

Kan du ikke skru selv så vil jeg ikke anbefale å kjøpe en eldre tysker, enten det er en E39 eller en Mercedes. Rust kan oppstå på selv de mest strøkne bilene, så her må du bare være forberedt på å motarbeide det. Heldigvis har E39 god tilgang til brukte deler, og har fortsatt produksjon av nye deler.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Haster meg ikke! jeg bare fant en som muligens var interessant, bestemte meg ikke akkuratt for den.

 

Automat hater jeg, er så kjedelig og kjipt. Er ikke rusten jeg er redd for, er bare det at jeg syns de er veldig lite attraktiv som stasjonsvogn! :)

Lenke til kommentar

Det forstår jeg.

 

To problemer med manuell er at det er et snev vanskeligere å finne, som betyr at du må legge mer tid i bilkjøpet ditt. Et annet problem med manuell er at de som oftest ender opp som ungdomsbiler, som ikke er så greit om du ikke er den første av de. Det mange gjør feil når de kjøper en E39 er at de ser etter eksemplarer som er "kule" med ferdig senk og bling felger, og gjerne med høy kilometerstand og stor motor. Dette er som fluepapir for unge kjøpere, fordi bilene trekker oppmerksomheten på Finn. Da er det fort gjort å kjøpe en ihjelkjørt bil der du betaler for showfaktor istedet for hva du faktisk får. Felger, soting og polering kan du gjøre selv.

 

Gode tips til kjøp:

  • Finn en bil som har vært eid av en middelaldrene med familie, typ 30-50 år. Da er det mindre sjanse for at bilen har vært stygt kjørt, og sannsynligheten for at bilen har vært tatt godt vare på er større enn hvis den har vært eid av eldre.
  • Kjipt er bra. Felger er lett å bytte. Eksemplarer med fine felger kan ofte gi et falskt bilde av verdi, mer enn hva felgene er verdt.
  • Kjøp noe et godt hakk under 200.000km. Du vil ikke være den som må ta reparasjonen når registerkjedet, vanosringene og understellet gir opp.
  • Rust, rust, rust. Bakluken, bensinlokket, sideskjørtene. Finn og addresser. Vær obs på selgere som pusser ned rust rett før salg.
  • Ingenting er dyrere enn en billig tysk bil - Har du ikke råd til et eksemplar som koster litt så har du ikke råd til å vedlikeholde et billig eksemplar.
  • Heller facelift enn fancy pre-facelift.
  • Ikke kjøp for gammelt - Alder har også et innspill på hvor pålitelig den er, ikke bare kilometerstand.
  • Se etter tampering-marks. Rett i triptelleren så er det en liten dott, om den lyser så burde selger har en grusomt god grunn.
  • Unngå ihjelskrudde eksemplarer, eller eksemplarer som har fått ytterlige, fragmenterte reparasjoner/oppgraderinger. "520 oppgradert til 525" er ikke noe du vil lese. Det er ikke synonymt med en upålitelig bil, men om girkassen kommer fra bil A, motor fra bil B, de ikke stemmer overens, diffen har feil utveksling, girkassen har 100.000 mer kilometerstand så sitter du med hva vi på godt norsk kaller et Clusterf**k av en bil.
  • Du bør kunne skru selv, eller så er det på tide å lære det. Skal du bytte noe trivielt hos Bavaria så blir lommeboka di varm. Om du ikke vet hvordan du bytter en coil, bytte radiator eller kan addressere motortikking så bør du vente til du kan kjøpe en bil med garanti, finne en bil som kan vrakes istedet for å fikses, eller kjøpe en japansk murstein.
  • Husk at du skal forsikre bilen også, og det er ikke billig (ref. tidligere innlegg)
  • Ikke kjøp billig. Ingenting er mer irriterende enn ebay-ræl som slutter å funke etter en uke. Om du får kvitteringer på arbeid utført og kvitteringen sier "ebay bærearmer" så kan du vel så greit forvente at disse ryker i morgen.
Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

snip

OT, Sjekket hva det ville koste å registrere en 2001 520ia 170hk på meg og joda, 741,- for ansvar/12000km/30% bonus, 200kr mer i måneden på ansvar enn en 325i 2002, morsomt at det er dyrere å forsikre en tyngre bil med automat og litt mindre hk.

 

(er 22 år gammel)

 

Her snakker vi forsikringspriser ja..

Jeg har aldri betalt mer i forsikring enn jeg gjør for Mercedesen, der betaler jeg snaut 8000,- i året.

Bytter straks selskap og er da nede i 7321,- pr. år for full kasko med 20kkm i året.

 

Jeg har hatt diverse moro gjennom årene, men aldri noe med så ville priser som man skisserer her.

Blant disse bilene er rene sportsbiler med 2 seter og greit med effekt..

 

Ellers ang. innlegget til Gavekort..

At en middelaldrende på 30-50 har eid bilen trenger ikke bety noe som helst..

Jeg er i 2. halvdel av 30-årene, bilen merker at den lever.. Men den får selvsagt godt vedlikehold og service da :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kanonbil det, liten chip så har man jo 140 seige turbodieselgamper noe som sparker helt greit fra seg i det karosseriet, skulle ønske jeg kjøpte noe sånt som attenårsbil selv. :)

får faktisk 150hk med chip og 365NM! :D Men gikk på en liten smell også da, fikk problemer med olje lekkasje, men det er utrolig lite, men skal fikses! er toppdeksel pakningen, men har kjørt bilen godt i ca 2 uker for og sjekke, men har ikke merka noe på peilepinnen.

 

Men ellers er jeg utrolig fornøyd med bilen, utrolig masse utstyr og bra bil! :)

Lenke til kommentar

Multifunk ratt, regnsensor, AC++? gikk selv fra en 82' 240 til e46'en jeg har nå og merket noe forskjell ja :)

 

Faceliften er også mye finere i mine øyne :)

 

 

Edit: for ikke å snakke om hvor mye tryggere den er, crumple zones, airbagger i alle retninger, antiskrens, antispinn og abs er fint, eneste negative er at det tar litt for lang tid å slå av alt når det dukker opp en grusvei :p

 

Eneste jeg savner for for å få ett like moderne interiør som de fleste nyere biler er en dynavin n6

n6_e46_full_2.jpgPlug&play med monteringsanvisning for å flytte klimapanelet, 4v linjeutganger, blåtann, passer med rattkontrollen++ eneste litt sure er de 7000,- den koster ;)

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

2e1yk5e.jpg

 

Multifunksjonsratt, regnsensor, ac osv osv.. tror jeg har diff sperre også.. ikke helt sikker :p

 

Fikk tilbud om og kjøpe en sånn en, bare litt eldre. men jeg valgte heller og kjøpe en vanlig spiller fra bilradiospesialisten idag og monterte istedet. En Sony Mex-5100BT fungerer relativt greit, får den i samme farge som speedometer osv..

 

Er helt noe annet og gå fra en 87 Volvo 740 til en 2004 bmw 318 diesel som viser hvor langt du kan kjøre, hvor mye den bruker osv, :p

Endret av Alexlinga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...