SSondre Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Finnes det ett ord som brukes når en ting påvirker noe annet, og omvendt? Når årsak og virkning går begge veier? Fattigdom kan utløse krig, men krig kan også utløse fattigdom. Hva kalles dette? Endret 7. juni 2015 av SSondre Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 kausalresiprositet??? ett ord, det var vanskelig! Du har "bikondisjonal" i logikken. Det tror jeg brukes mest om sannhetsrelasjoner, men kan nok også brukes om årsaker. Men en må kanskje bruke to ord og si "et bikondisjonalt forhold" eller noe sånt. Ellers er jeg bare kjent med to ord: resiprok årsaksrelasjon, tror jeg at jeg har sett i noen bøker. 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Jeg er ikke så sikker på om du trenger mer formulering enn det du selv skrev: A kan forårsake B, men logisk kan dette også skje i omvendt rekkefølge, ved at en forekomst av B forårsaker A. Hvis man absolutt må ha det "akademisk korrekte" derimot, turde vel en sving innom fagbiblioteket være på ærendslisten ? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 At det er en ond sirkel? Generelt, "gjensidig påvirkning". Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 At det er en ond sirkel? Generelt, "gjensidig påvirkning". Ond sirkel blir vel et spesialtilfelle av dette? Andre ganger er det vel annerledes. Jeg tenker på at brann i en bil kan være årsak til en kollisjon og omvendt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Ja, det blir mer spesifikt. Såpass generelt som ditt eks. tror jeg ikke det finnes et ord for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå