Gjest Slettet-P8zKbRH56D Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Hva ligger i forskjellene på moderat og radikal islamisme? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Det er vel avhengig av hva du legger i "moderat" og "radikal" islamisme, antar jeg. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Er Tyrkias President Erdagon moderat eller radikal muslim? Fyren prøver jo å gjenopprette det islamske ottomanske riket. President Erdagon ønsker å bli islamsk monark. Han har til og med fått produsert musikk med inspirasjon fra det ottomanske riket. http://www.hurriyetdailynews.com/video-ottoman-inspired-new-turkey-anthem-praises-erdogan.aspx?PageID=238&NID=80921&NewsCatID=338 President Erdagon innfører obligatorisk ottomansk språk i skolesystemet også. Han ønsker å erstatte det tyrkiske språket med Arabisk/ottomansk språk fra det gamle islamske riket. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/turkey/11280577/Recep-Tayyip-Erdogan-vows-to-impose-Arabic-Ottoman-lessons-in-schools.html Så da er spørsmålet mitt. Erdagon er radikal eller moderat muslim? Endret 7. juni 2015 av Rioter Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Hva ligger i forskjellene på moderat og radikal islamisme? Spørsmålet ditt slik det er formulert, blir vel LITT smør på flesk? Kanskje spørsmålet heller skulle vært formulert slik; Hva ligger i forskjellene på moderat Islam og radikal islamisme? Mange mener at Islam og islamisme er to forskjellige ting (og mange mener det ikke er noen forskjell). Den debatten får de som har mer peiling enn meg, holde på med. Anyway. Spør X antall personer om forskjellene her, og du vil få Y antall ulike svar. Men du kan banne på at noen der ute "vet" svaret. Endret 7. juni 2015 av 96abrevs Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Benekter profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Påstår at Muhammed har aldri giftet seg med en 9 år gammel jente. Forsvare profetens krigs erobringer ved å lyve og benekte alt Jihad som har blitt utført. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Sier direkte ut at profeten har giftet seg med en 9 år gammel jente. Forandrer ikke på fakta, men tolker ordrett det som står i Koranen. Endret 7. juni 2015 av Rioter 1 Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Skriveleif eller ...? At en moderat muslim elsker menneskeskapte lover er vel i beste fall en generalisering ...? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Benekter profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Påstår at Muhammed har aldri giftet seg med en 9 år gammel jente. Forsvare profetens krigs erobringer ved å lyve og benekte alt Jihad som har blitt utført. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Sier direkte ut at profeten har giftet seg med en 9 år gammel jente. Forandrer ikke på fakta, men tolker ordrett det som står i Koranen. Var dansken radikal?! Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Skriveleif eller ...? At en moderat muslim elsker menneskeskapte lover er vel i beste fall en generalisering ...? Ikke skrivefeil. En moderat muslim støtter Demokrati. Det finnes mange av dem på Stortinget Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Benekter profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Påstår at Muhammed har aldri giftet seg med en 9 år gammel jente. Forsvare profetens krigs erobringer ved å lyve og benekte alt Jihad som har blitt utført. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Sier direkte ut at profeten har giftet seg med en 9 år gammel jente. Forandrer ikke på fakta, men tolker ordrett det som står i Koranen. Var dansken radikal?! Alle som tolker koranen direkte er radikale. Alle som følger koranen er radikale. Alle som ikke følger koranen er moderate muslimer. Hadija Tajik er en moderat muslim og hun støtter menneskeskapte lover fra Stortinget. Hadde Hadija Tajik vært radikal muslim. Ville hun aldri ha giftet seg med en person som ikke er muslim. Moderate muslimer = fester med venner på nattklubber, drikker øl og støtter ikke Sharia. Radikale muslimer= Fester ikke på nattklubber, drikker ikke øl og støtter Sharia. En moderat muslim er en person som tar inn vestlige verdier og støtter vestens demokrati. Endret 7. juni 2015 av Rioter 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Skriveleif eller ...? At en moderat muslim elsker menneskeskapte lover er vel i beste fall en generalisering ...? Ikke skrivefeil. En moderat muslim støtter Demokrati. Det finnes mange av dem på Stortinget Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Benekter profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Påstår at Muhammed har aldri giftet seg med en 9 år gammel jente. Forsvare profetens krigs erobringer ved å lyve og benekte alt Jihad som har blitt utført. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Sier direkte ut at profeten har giftet seg med en 9 år gammel jente. Forandrer ikke på fakta, men tolker ordrett det som står i Koranen. Var dansken radikal?! Alle som tolker koranen direkte er radikale. Alle som ikke følger koranen er moderate muslimer. Min lærebok "i samme verden" hevder moderate islamister støtter demokratisering av samfunnet og at det muslimske brorskap primært består av en moderat islamisme... vil de bruke sharia som en del av loven fremdeles da?! Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Skriveleif eller ...? At en moderat muslim elsker menneskeskapte lover er vel i beste fall en generalisering ...? Ikke skrivefeil. En moderat muslim støtter Demokrati. Det finnes mange av dem på Stortinget Det var ikke det jeg mente med skriveleif. Se uthevet skrift i min sitering av din egen påstand. At en moderat muslim støtter demokrati, er nok fortsatt i beste fall en generalisering. Jo da, jeg har snakket med muslimer som til en viss grad er for demokrati, men der er nesten alltid et men ... Jeg har også snakket med moderate muslimer som setter Koranen og Allah over menneskeskapte lover. Menneskeskapte lover er ok så lenge de ikke kolliderer med Islam. Ergo, mange moderate muslimer har en halvhjertet støtte til demokrati, ytringsfrihet og menneskeskapte lover. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Min lærebok "i samme verden" hevder moderate islamister støtter demokratisering av samfunnet og at det muslimske brorskap primært består av en moderat islamisme... vil de bruke sharia som en del av loven fremdeles da?! Din lærebok er skrevet av en tulling. Det muslimske brorskap fikk makten gjennom demokrati i Egypt. Også prøvde de å innføre Sharia [guds lov], men ble fjernet av det egyptiske militæret. President Erdogan fra Tyrkia har samme motiv som det Muslimske brorskap. Les mer her! Muslimske brorskap prøvde å innføre Sharia, men militæret fjernet dem. http://www.nrk.no/verden/frykter-prestestyre-i-egypt-1.7493546 Det muslimske brorskap fikk makten gjennom demokrati. Også prøvde de å fjerne demokratiet i Egypt. President Erdagon i Tyrkia får makten gjennom demokrati. Også prøver han å erstatte demokrati med Sharia. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Skriveleif eller ...? At en moderat muslim elsker menneskeskapte lover er vel i beste fall en generalisering ...? Ikke skrivefeil. En moderat muslim støtter Demokrati. Det finnes mange av dem på Stortinget Det var ikke det jeg mente med skriveleif. Se uthevet skrift i min sitering av din egen påstand. At en moderat muslim støtter demokrati, er nok fortsatt i beste fall en generalisering. Jo da, jeg har snakket med muslimer som til en viss grad er for demokrati, men der er nesten alltid et men ... Jeg har også snakket med moderate muslimer som setter Koranen og Allah over menneskeskapte lover. Menneskeskapte lover er ok så lenge de ikke kolliderer med Islam. Ergo, mange moderate muslimer har en halvhjertet støtte til demokrati, ytringsfrihet og menneskeskapte lover. Et vanskelig tema, i likhet med mye annet innenfor religion.. eksamen på tirsdag! Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Det var ikke det jeg mente med skriveleif. Se uthevet skrift i min sitering av din egen påstand. At en moderat muslim støtter demokrati, er nok fortsatt i beste fall en generalisering. Jo da, jeg har snakket med muslimer som til en viss grad er for demokrati, men der er nesten alltid et men ... Jeg har også snakket med moderate muslimer som setter Koranen og Allah over menneskeskapte lover. Menneskeskapte lover er ok så lenge de ikke kolliderer med Islam. Ergo, mange moderate muslimer har en halvhjertet støtte til demokrati, ytringsfrihet og menneskeskapte lover. Hvis Hadija Tajik ikke er moderat muslim. Så tror jeg det ikke finnes moderate muslimer. En moderat muslim er en som støtter vestlige liberale verdier. Mange muslimer på Stortinget er moderate muslimer fordi de støtter demokrati og er anti Sharia. De er imot innføring av Sharia lover i Norge. Moderat muslim er en muslim som er 50% muslim og en muslim som ikke følger koranen helt ut. Hadija Tajik er muslim, men hun fester med venner på nattklubber og barer. Med andre ord er hun en moderat muslim. http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/mar/16/moderate-muslim-devout-liberal-religion “I see it as a criticism,” one woman in Luton told me. “You are giving me this label based on how I look and how I dress.” Her male friend said he found the word “offensive”, adding: “Are you saying I’m only 50% Muslim? When someone says to me ‘you’re moderate’ it suggests to me they’re saying ‘you’re not fully Muslim’.” Endret 7. juni 2015 av Rioter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Det var ikke det jeg mente med skriveleif. Se uthevet skrift i min sitering av din egen påstand. At en moderat muslim støtter demokrati, er nok fortsatt i beste fall en generalisering. Jo da, jeg har snakket med muslimer som til en viss grad er for demokrati, men der er nesten alltid et men ... Jeg har også snakket med moderate muslimer som setter Koranen og Allah over menneskeskapte lover. Menneskeskapte lover er ok så lenge de ikke kolliderer med Islam. Ergo, mange moderate muslimer har en halvhjertet støtte til demokrati, ytringsfrihet og menneskeskapte lover. Hvis Hadija Tajik ikke er moderat muslim. Så tror jeg det ikke finnes moderate muslimer. En moderat muslim er en som støtter vestlige liberale verdier. Mange muslimer på Stortinget er moderate muslimer fordi de støtter demokrati og er anti Sharia. De er imot innføring av Sharia lover i Norge. Moderat muslim er en muslim som er 50% muslim og en muslim som ikke følger koranen helt ut. Hadija Tajik er muslim, men hun fester med venner på nattklubber og barer. Med andre ord er hun en moderat muslim. http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/mar/16/moderate-muslim-devout-liberal-religion “I see it as a criticism,” one woman in Luton told me. “You are giving me this label based on how I look and how I dress.” Her male friend said he found the word “offensive”, adding: “Are you saying I’m only 50% Muslim? When someone says to me ‘you’re moderate’ it suggests to me they’re saying ‘you’re not fully Muslim’.” Boka mi bruker "moderate islamister". Islamisme er jo en politisk ideologi hvor man ønsker å prege samfunnet med muslimske verdier.. Tajik er vel ikke en moderat islamist, men en moderat muslim som du sier... hva er da en moderat islamist, som ikke er en radikal en? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Boka mi bruker "moderate islamister". Islamisme er jo en politisk ideologi hvor man ønsker å prege samfunnet med muslimske verdier.. Tajik er vel ikke en moderat islamist, men en moderat muslim som du sier... hva er da en moderat islamist, som ikke er en radikal en? Islamisme er en politisk ideologi? Hva pokker er det de hjernevasker dere med i skolen. Hele koranen er en politisk ideologi. Koranen er religion og politikk i samme slengen Profet Muhammad var en politiker, kriger og religiøs lærd. Koranen er politikken i Islam. Profet Muhammad er jo en politiker og guds profet. Muhammads taler guds ord og guds politikk. Koranen er også en politisk veiledningsbok for hvordan muslimer skal styre et islamsk stat. Den læreboken din er ren hjernevasking. Koranen er både religion og politikk. Koranen er en veiledningsbok i hvordan man skal opprette stater, erobre nasjoner og styre nasjonen. http://en.wikipedia.org/wiki/Political_aspects_of_Islam Her er grunnleggende politikk fra Koranen. Islam politikk 101 for nybegynnere. http://www.islam101.com/rights/hrM3.htm Endret 7. juni 2015 av Rioter 1 Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Det var ikke det jeg mente med skriveleif. Se uthevet skrift i min sitering av din egen påstand. At en moderat muslim støtter demokrati, er nok fortsatt i beste fall en generalisering. Jo da, jeg har snakket med muslimer som til en viss grad er for demokrati, men der er nesten alltid et men ... Jeg har også snakket med moderate muslimer som setter Koranen og Allah over menneskeskapte lover. Menneskeskapte lover er ok så lenge de ikke kolliderer med Islam. Ergo, mange moderate muslimer har en halvhjertet støtte til demokrati, ytringsfrihet og menneskeskapte lover. Hvis Hadija Tajik ikke er moderat muslim. Så tror jeg det ikke finnes moderate muslimer. http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/mar/16/moderate-muslim-devout-liberal-religion Hadija Tajik er én moderat muslim i entall, ikke i flertall. Hun representerer ikke alle moderate muslimer. Hvis hun gjorde det, kan jeg påstå at mange av de som i dag blir kalt moderate muslimer, ikke er moderate da de ikke er like liberale som Tajik, noe jeg altså har fått erfare når jeg diskuterer med muslimer (noen av de blir faktisk også sinte hvis man stiller kritiske spørsmål til deres religion). Videre har vi jo sett hva Tajik har gjort seg skyldig i hva gjelder bl.a. forsøk på snikinnføring av et "religiøst" plagg i politiet, og da selvfølgelig ikke et jødisk eller kristent, men et muslimsk. Verken demokratisk eller spesielt respektfullt mot det arbeidet og den rollen politiet har i samfunnet. Hva gjelder linken din, så har jeg ikke tatt meg tid til å finlese den, men kan tildels være enig i overskriften. For hva er egentlig en moderat muslim? Er de 1000 drosjesjåførene som streiket mot Muhammedkarikaturer i Oslo moderate muslimer? De viste jo med all tydelighet at deres religion skal være hevet over alt og alle. De løfter ikke en finger mot det samme den motsatte veien hva gjelder jødekarikaturer e.l. som skjer i muslimske land. Det er helt sikkert en del muslimer som støtter opp om menneskeskapte lover, men som nevnt så får jeg høre den oppfølgende "... men ..." hos flertallet av de muslimer jeg har snakket om dette med. Dette "men" er alltid forankret i noe som har med Islam å gjøre. Endret 7. juni 2015 av 96abrevs Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Også kan jeg nevne at Profet Muhammad grunnla den aller første Islamske Stat. http://en.wikipedia.org/wiki/Caliphate Problemet med dagens samfunn. Er at muslimer blir automatisk kalt terrorister når de invaderer og erobrer en nasjon. Endret 7. juni 2015 av Rioter 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Også kan jeg nevne at Profet Muhammad grunnla den aller første Islamske Stat. http://en.wikipedia.org/wiki/Caliphate Problemet med dagens samfunn. Er at muslimer blir automatisk kalt terrorister når de invaderer og erobrer en nasjon. Du ser ingen problemer med å pådytte andre mennesker en tro med tvang? Å tvinge andre mennesker til å leve i religiøse regimer der de blir tvunget til å tro på en fantasigud noen fant opp for lenge siden og dom det ikke forefinnes en eneste indikator eller bevis for? Det er rettferdig fordi det er muhammed som fant det på liksom? Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Problemet med dagens samfunn. Er at muslimer blir automatisk kalt terrorister når de invaderer og erobrer en nasjon. Hva var egentlig poenget ditt her? Uansett muslimer eller ei, å invadere og erobre et annet land, er jo selvfølgelig og mildt sagt, kritikkverdig. Når mennesker da ved hjelp av trusler og overgrep også påtvinger andre mennesker en religion og en ideologi, nærmer vi jo oss terrorismestempelet. Eller du mener kanskje noe annet, i så fall, hva da? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Denne danske muslimen forklarer det ganske bra da! http://www.liveleak.com/view?i=d63_1433693413 Moderat muslim = støtter demokrati og drap av muslimer. Elsker menneskapte lover. Benekter profetens erobrings jihad og alt han står for. Prøver å forvrenge synet på Muhammad til å passe vestens kultur. Muhammad har aldri drept mennesker. Påstår at Muhammed har aldri giftet seg med en 9 år gammel jente. Forsvare profetens krigs erobringer ved å lyve og benekte alt Jihad som har blitt utført. Radikal muslim = hater demokrati og støtter ikke drap av muslimer. Elsker guds sine lover. Elsker profeten Muhammad. Støtter profetens militære erobringer og alt han står for. Sier direkte ut at Muhammad har drept mennesker i sin tid. Sier direkte ut at profeten har giftet seg med en 9 år gammel jente. Forandrer ikke på fakta, men tolker ordrett det som står i Koranen. Uhmm... Profeten Mohammed - har han giftet seg med 9 år gammel jente. Har du en kilde på det? - Jeg er bare nysgjerrig. Slik jeg ser definisjonene dine, så er Moderate muslimer uærlige mennesker som er tilpasset vestlig samfunn, mens radikale muslimer er ærlige mennesker som ikke er tilpasset vestlig samfunn. Er det riktig tolkning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå