iNorway Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 "Nystartet" hobby av en gammel interesse! Så lurer på hvor det finnes edelstener i Norge? Bor selv på Sunnmøre, så peridot har jeg mye av, men er det noe ellers i Norge, eller må jeg til utlandet? Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) "Nystartet" hobby av en gammel interesse! Så lurer på hvor det finnes edelstener i Norge? Bor selv på Sunnmøre, så peridot har jeg mye av, men er det noe ellers i Norge, eller må jeg til utlandet? Fra Store Norske Leksikon * I Norge har det vært gruvedrift etter smaragd ved Minnesund nær Eidsvoll. Peridot fra Sunnmøre har meget vakker grønn farge og oppnår gode priser på verdensmarkedet. Også granat fra Møre, akvamarin fra Iveland og forskjellige kvartsvarieteter har vært slipt leilighetsvis. Av smykkestener kan nevnes solsten fra Bamble og Tvedestrand, amazonitt fra Evje og Tørdal, månesten fra Vestfold, thulitt og piemontitt fra Leksvik og Lom.* https://snl.no/edelstener Endret 7. juni 2015 av 96abrevs Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 eneste jeg har funnet i mine barndoms år da vi kødda oss i steinrøysen er quarts, i noe få forskjellige og og lyyyyse farger. Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) eneste jeg har funnet i mine barndoms år da vi kødda oss i steinrøysen er quarts, i noe få forskjellige og og lyyyyse farger. Nå er da ikke kvarts i vanlig forstand en edelsten, men det finnes så vidt jeg husker, varianter som går under kategorien halvedelsten. Dog er disse kvartsvariantene og halvedelstener ofte vakre i seg selv, og et godt utgangspunkt både for videreforedling til smykker og bruk til mer industrielle formål som eksempelvis produksjon av glass. De brukte i hvert fall kvarts som en bestanddel i glassproduksjon før i tiden. Endret 7. juni 2015 av 96abrevs Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 7. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2015 Håpet var å møte på noen amatør-geologer eller gemmologer inne på forumet da, som kanskje kunne peke meg i riktig retning :) Jeg var klar over det fra SNL, men lurte på om der er noen plasser man kan dra for å finne/lete selv? Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Jeg var litt steingal i min barndom og oppvekst, men det var tilbake i steinalderen ... Ok, det var litt off topas (oh, Im killing my selv here ) Det jeg husker, var at jeg fant både bergkrystaller, feltspatt og granat i Evje-traktene. Hvis du spør om hvor eksakt, så husker jeg dessverre ikke det. Edelsten har jeg kun andrehånds erfaring med, men det finnes jo museer og diverse selgere av edelstener funnet i Norge. Eksempelvis er det en butikk som selger ulike typer (smykke)stein på vei opp fra Ålgård til Sirdal (igjen, eksakt adresse har jeg ikke på stående fot). Men google gjerne museer, salg og sten/stein. Videre kan du jo snakke med de du eventuelt kommer i kontakt med via googlingen. Endret 7. juni 2015 av 96abrevs 2 Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 7. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2015 Them puns Joda, har gjort lignende. Har tenkt meg til Iveland for akvamarinen sin skyld senere i år sannsynligvis. http://ut.no/tur/2.3724/ Har pratet med noen lokale som har utstyr til å lage fasetter og slikt. Noen med såkalte tumblers og, for å få glatte, fine stener. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 var ved gruvene ved Minnesund i mine yngre dager,er(var) ingen problemer med og finne små smaragder utenfor gruveinngangene da,men ville ikke prøvd og gå inn i gruvegangene,om de fremdeles er åpne Lenke til kommentar
Jarle-Andrè Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Jeg anbefaler Norwegian Rockhounds på facebookder kan du få svar på alt som har med mineraler å gjøre. Ellers så er det topas og akvamarin i hurum og smaragd på Minnesund. Største diamant funnet i Norge er 3mm stor så lykke til om du skal lete etter de. Hehe Mvh Jarle André Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå