Gå til innhold

Windows 8.1 installering

Anbefalte innlegg

Hei, driver å installerer Windows 8.1 nå, og har noen spørsmål angående dette.

Jeg har tidligere hatt Windows 8, men jeg skal nå gjøre en ren instaalering av Windows 8.1.

Etter å ha kommet ganske langt i installasjonen, blir jeg spurt hvor jeg skal installere Windows.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg gjør dette. Jeg har en C-disk på 250gb, en E-disk på 2tb og en G-disk på 2tb.

Hva vil skje hvis jeg for eksempel formaterer diskene?

Det er også en annen knapp jeg er litt usikker på. Det er nemlig en "ny" knapp jeg kan trykke på, og dette gjelder for alle diskene.

I så fall, hva bør jeg gjøre.

Trenger hjelp til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har ting på diskene. Men siden jeg skal ha en ren installasjon på diskene, kan jeg vel formatere dem.

Men i så fall, er det nødvendig å dele disken opp i små partisjoner? Og må jeg gjøre det på alle diskene, eller bare på den jeg skal installere Windows på?

Endret av FelixKalle
Lenke til kommentar

Ja, jeg har ting på diskene. Men siden jeg skal ha en ren installasjon på diskene, kan jeg vel formatere dem.

Men i så fall, er det nødvendig å dele disken opp i små partisjoner? Og må jeg gjøre det på alle diskene, eller bare på den jeg skal installere Windows på?

Så du har 3 disker?

Ja jeg ville formatert / slettet partisjoner først av alt. Hvis du har noen disker du ikke vil formatere og du er usikker på hvilken det er på listen, plugg de ut i pc'en så formaterer du ikke feil disk ved en feil.

Så pleier jeg å lage en 100GB partisjon som  jeg legger OS på, det er som regel nok til OS og noen program, men dette er ikke nødvendig, bare mer oversiktelig.

Lenke til kommentar

Du trenger bare 1 partisjon pr disk uansett. Når du lager fler partisjoner så deler du bare disken i flere deler. Blir som å sette inn ekstra skap på soverommet for eksempel, så det er mer oversiktlig og du kan ha fler plasser for forskjellige ting.

Jeg pleide å dele harddisker før for å få f.eks G: til film og E: til serier, men nå lager jeg bare mapper isteden. Det er vel en smakssak :)

Edit; *snip*

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Men holder det å lage partisjoner på én disk?

Ja, du trenger ikke lage noen partisjoner i det hele tatt hvis du ikke har bruk for det / vil. 

Men hvis du ikke har noe du skal ta vare på på diskene ville jeg formatert alt, så får du helt fresh.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alltid å kun ha tilkoblet disken du skal installere operativsytemet på. Da unngår du å velge feil disk / partisjon eller slette / formatere feil partisjon. Du slipper også at Windows legger oppstartsfiler på andre disker.

Når du så kobler til resten av diskene når installasjonen er ferdig, kan du partisjonere / formatere så mye du vil og tildele de stasjonsbokstavene du ønsker.

Jeg støtter forslaget om én disk = én partisjon. Merk at de største diskene (over 2TB) må være GPT for å opprette én stor partisjon over hele disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...