Gå til innhold

Utsettelse og mangel på motivasjon

Curumo

Anbefalte innlegg

God aften, kjære forumbrukere.

For snart tre år siden fikk jeg innvilget utsettelse av førstegangstjeneste på bakgrunn av utdannelse. Jeg hadde innrykk i januar, og startet med en bachelorgrad høsten før. Jeg fullførte ikke denne bachelorgraden, og er nå ferdig med mitt første år i en ny bachelorgrad (har altså to år igjen).

Jeg hadde for å være helt ærlig glemt alt dette med forsvaret, og kom på det tidligere i dag med et stort gulp. Jeg var ikke særlig motivert for førstegangstjeneste da, og du kan si at motivasjonen ikke akkurat er større nå; jeg vil jo sikkert være eldre enn befalet for svingende!! Dessuten er den fysiske formen så som så. Jeg har to spørsmål jeg håper å få svar på fra noen som kjenner til systemet bedre enn meg.

1. Om jeg mottar et brev om innkalling, vil jeg da få enda en utsettelse uten problemer? Jeg går utifra det, det blir liksom litt dumt å skulle tvinge meg vekk fra en halvferdig grad, til tross for at jeg aldri fullførte den jeg i utgangspunktet fikk fritak for, ei heller gjorde jeg forsvaret oppmerksom på at jeg avbrøt utdannelsen.

2. Hva er mulighetene mine for å slippe? Jeg er som sagt tre år eldre enn de fleste andre som kalles inn, og om jeg får utsettelse i ytterligere to år vil jeg være fem år eldre. Jeg utdanner meg ikke innenfor legeyrket/sykepleier, så jeg kan ikke tilføre forsvaret noe nødvendig. Jeg blir bare enda en kjøttklump som skal fôres, innkvarteres, kles og kjeftes på. Og jeg vil jo sannsynligvis ta plassen fra en yngre, sprekere og mer motivert kandidat. Vil dette, mangel på motivasjon og slikt, være noe personer i forsvaret vil ta til etterretning om jeg kontakter dem, eller er systemet så rigid at det ikke tar høyde variabler som alder, motivasjon og lignende? Jeg mener, i disse dager må det da vel være nok motiverte unge til å fylle plassene, og disse må da være bedre egnet enn meg?

Tilleggsinfo: jeg har ingen håndfaste plager jeg kan dra fordel av for å slippe. Jeg har ofte hodepine og dessuten et vondt kne, men dette er ikke noe jeg kan få legeerklæring for da jeg ikke har noen diagnoser eller noe som viser at jeg har oftere hodepine enn andre eller et vondt kne.

Endret av Curumo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God dag

1. Om jeg mottar et brev om innkalling, vil jeg da få enda en utsettelse uten problemer? Jeg går utifra det, det blir liksom litt dumt å skulle tvinge meg vekk fra en halvferdig grad, til tross for at jeg aldri fullførte den jeg i utgangspunktet fikk fritak for, ei heller gjorde jeg forsvaret oppmerksom på at jeg avbrøt utdannelsen.

Ja det vil du mest sannsynlig få. Forsvaret gir utsettelse så lenge du går en utdannelse. Har aldri hørt om noen som måtte bryte med utdannelsen fordi forsvaret nektet dem utsettelse.

2. Hva er mulighetene mine for å slippe? Jeg er som sagt tre år eldre enn de fleste andre som kalles inn, og om jeg får utsettelse i ytterligere to år vil jeg være fem år eldre.

Jeg var 21 år når jeg gikk inn i forsvaret. Det var flere som var på min alder eller eldre, men jeg var Mars-kullet. Det er flere 18-åringer i Juni/Juli-kullene. Men ja, befalet kan være yngre enn deg. Men dette har svært lite så si, så lenge du får et dyktig befal. Og alder blir glemt veldig fort forsvaret.

Jeg utdanner meg ikke innenfor legeyrket/sykepleier, så jeg kan ikke tilføre forsvaret noe nødvendig.

Alle har noe å bidra med, du må ikke ha en utdannelse for det. Forsvaret har flere stillinger som de må fylle med menige. Så et eller annet vil du bidra med noe. Enten det er vakthold eller vedlikehold av et eller annet utstyr, noe for deg finnes det helt garantert. 

Jeg blir bare enda en kjøttklump som skal fôres, innkvarteres, kles og kjeftes på. Og jeg vil jo sannsynligvis ta plassen fra en yngre, sprekere og mer motivert kandidat. Vil dette, mangel på motivasjon og slikt, være noe personer i forsvaret vil ta til etterretning om jeg kontakter dem, eller er systemet så rigid at det ikke tar høyde variabler som alder, motivasjon og lignende?

Motivasjon er aldri en gyldig grunn til å slippe førstegangstjeneste. Er veldig individuelt hvem du snakker med på innrykket. Noen kan ta hensyn til det, mens andre gjør ikke. Så nei du kan ikke satse på at mangel på motivasjon vil føre til at du slipper.

Alder er en litt annen sak. Er at de kanskje kan ta hensyn til det. Broren min fikk utsettelse når han tok juss utdanning.

Når han var ferdig med utdannelsen var han 28 år, og hørte ikke noe fra forsvaret om innkallelse til førstegangstjeneste. Noen år senere fikk han innkallelse til sivilforsvaret. 

Men når jeg selv var inne så var det folk som var 27/28 år. Så skal ikke si noe sikkert angående det.

Forsvaret sier at de bare tar inn de motiverte. Men jeg har sett folk som har vært super motiverte og i god form måtte dra hjem, mens en som ikke var motivert og litt overvektig fikk fortsette. Så er litt tilfeldig føles det nesten ut som.

Tilleggsinfo: jeg har ingen håndfaste plager jeg kan dra fordel av for å slippe. Jeg har ofte hodepine og dessuten et vondt kne, men dette er ikke noe jeg kan få legeerklæring for da jeg ikke har noen diagnoser eller noe som viser at jeg har oftere hodepine enn andre eller et vondt kne.

Den letteste måten å slippe forsvaret er at du har en skade eller sykdom/lidelse som gjør at du ikke kan fullføre førstegangstjenesten uten store problemer. Har hørt om flere som har gått til lege og diktet opp en lidelse. For så slippe førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!

Jeg får bare vente på ny innkallelse, som bør komme i løpet av året, og så søke om ytterligere utsettelse. Deretter gjenstår det vel bare å vente. Kanskje jeg ikke hører noe i det hele tatt, som din bror? Eller kanskje jeg får beskjed om at jeg ikke lenger er ønsket, slik jeg minnes at en annen person fikk?

Og hvis jeg får innkallelse til slutt, så får jeg ta kontakt med dem å høre hvordan ståa er da. Jeg har en lege som, heldigvis, er veldig grundig, og han har også jobbet i forsvaret tidligere, og dessuten er jeg en samvittighetsfull fyr, så jeg tror ikke at jeg greier å dikte på meg noe som vil gi meg legeerklæring dessverre. Jeg får heller manne meg opp og ta opp kampen når den tid kommer, og hvis jeg ikke finner noen måte å slippe på får jeg heller bare bite i det sure eplet og gjennomføre tjenesten sammen med en del yngre (og kanskje noen jevnaldrende) kandidater.

Igjen; takk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...