Gå til innhold

Hvordan får jeg utnyttet min raske fiberlinje (75/75) trådløst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine resultater på wifi: 21 ned/ 20 opp. Testet to forskjellige maskiner med n wifi.

Erfaringsmessig er det vanskelig å få full hastighet over wifi.

Har ikke ac ruter så kan ikke teste hvilken hastighet jeg oppnår på ac hastighet.

Med kablet nett får jeg det jeg betaler for og vel så det (pleier ligge på 35 ned/36 opp med min 35/35 linje).

Lenke til kommentar

Mine resultater på wifi: 21 ned/ 20 opp. Testet to forskjellige maskiner med n wifi.

Har ikke ac ruter så kan ikke teste hvilken hastighet jeg oppnår på ac hastighet.

Med kablet nett får jeg det jeg betaler for og vel så det (pleier ligge på 35 ned/36 opp med min 35/35 linje).

Ja, som sagt tidligere så får jeg ikke kabel før på tirsdag så ville bare ha noe midlertidig til å få litt raskere nett. Blir så frustrert over å bare ha 9/10 eller mindre :p

Lenke til kommentar

Ja, som sagt tidligere så får jeg ikke kabel før på tirsdag så ville bare ha noe midlertidig til å få litt raskere nett. Blir så frustrert over å bare ha 9/10 eller mindre :p

men du sa at du får 20/20 på et 35/35 nett, det er litt mer enn å få 10/10 på et 75/75 nett xD

Lenke til kommentar

Endret til en mer beskrivende tittel, da du i tråden har vist at du får det du betaler for fra Altibox.

Det skal være en bra ruter du har, pass på at den er koblet direkte til modemet fra Altibox og at Altibox-en er satt til såkalt "bridge-modus". Det kan du gjøre fra "Min Side" hos Altibox / din lokale leverandør.

Får å få maks utnyttelse av den trådløse ruteren, må enhetene som kobler til trådløst støtte ac-standarden. Det begynner å bli vanligere, men fortsatt er det nok n-standarden som gjelder. Men den takler fint 75/75 fiberlinja di.

Husk at jo lenger unna ruteren enheten befinner seg og jo flere hindringer i mellom, jo dårligere ytelse.

Enten så er rett og slett det trådløse kortet i din stasjonære dårlig eller mangler støtte for ønsket hastighet. Eller så er ruter feil konfigurert. Har en kompis som opplevde elendig ytelse, men etter firmware-oppdatering og en fabrikknullstilling av ruter så blei det full fart!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med RT-AC66U og Wireless AC adapter bør det være mulig å få 150 mbit begge veier et stykke unna.

Prøv å endre trådløse kanalene, prøv å stille antenne i tilfelle de står slik at dekningen blir begrenset istedenfor forbedret.

Lenke til kommentar

Endret til en mer beskrivende tittel, da du i tråden har vist at du får det du betaler for fra Altibox.

Det skal være en bra ruter du har, pass på at den er koblet direkte til modemet fra Altibox og at Altibox-en er satt til såkalt "bridge-modus". Det kan du gjøre fra "Min Side" hos Altibox / din lokale leverandør.

Får å få maks utnyttelse av den trådløse ruteren, må enhetene som kobler til trådløst støtte ac-standarden. Det begynner å bli vanligere, men fortsatt er det nok n-standarden som gjelder. Men den takler fint 75/75 fiberlinja di.

Husk at jo lenger unna ruteren enheten befinner seg og jo flere hindringer i mellom, jo dårligere ytelse.

Enten så er rett og slett det trådløse kortet i din stasjonære dårlig eller mangler støtte for ønsket hastighet. Eller så er ruter feil konfigurert. Har en kompis som opplevde elendig ytelse, men etter firmware-oppdatering og en fabrikknullstilling av ruter så blei det full fart!

Har sjekket at ruteren står på "bridge-modus" og har nullstillet den til fabrikkinnstillinger for ikke lenge siden så da vet ikke jeg hva som er problemet, ruteren er bare i rommet ved siden av så det burde være bra nok nett. Men da er det nok nettverkskortet som du nevnte :)

Lenke til kommentar

Tipper på interferens her. 

Står routeren din på gulvet?

Jeg har normalt sett 300 mbit og får meget bra hastigheter men på grunn av noe ombygging i sentral etc så har jeg 75 mbit nå. 

- Du skal slite med å få 75 mbit på 2.4 ghz. Setter du den til 5ghz så klarer min å levere 74.5 mbit trådløst. 

på 2.4 ghz så får jeg rundt 45-50 mbit download og 65 upload. 

Men det du bør gjøre er å prøve:

Bor du i en 1 etasjes leilighet så sett routeren midt i leiligheten så høyt oppe som mulig. 

Jeg har et hus på 3 etasjer, hvorav underetasje er utleieenhet og har egen router, mens min egen RT-AC87U er plassert MIDT i huset i 2e etasje. Har knall hastighet overalt, mens tidligere stod den på gulvet i et hjørne og jeg opplevde de samme hastighetene som du har her. 

Lenke til kommentar

Gitt det nettverkskortet du har i den stasjonære, så vil du sannsynligvis få bedre hastighet om PCen står oppe på pulten din i stedet for under.

Kjører selv trådløst, sleit fryktelig med dårlig hastighet. Endte opp med 2 Netgear R7000, hvor den ene står som bridge og har nå 800Mbps mellom dem

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Gitt det nettverkskortet du har i den stasjonære, så vil du sannsynligvis få bedre hastighet om PCen står oppe på pulten din i stedet for under.

Kjører selv trådløst, sleit fryktelig med dårlig hastighet. Endte opp med 2 Netgear R7000, hvor den ene står som bridge og har nå 800Mbps mellom dem

Jeg sleit fryktelig med r7000'en min, men mistenker at det var fordi den stod nede i hjørnet med endel annet utstyr rundt.

Så jeg kjøpte bare en RT-AC87U og nå bruker jeg R7000 til leieboerene på eget VLAN

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sleit fryktelig med r7000'en min, men mistenker at det var fordi den stod nede i hjørnet med endel annet utstyr rundt.

Så jeg kjøpte bare en RT-AC87U og nå bruker jeg R7000 til leieboerene på eget VLAN

Du svarer jo strengt tatt på ditt eget spørsmål i forhold til plassering av ruter. Grunnen til at jeg jeg kjøpte 2 R7000 var pga tester som sa at den hadde bedre overføringshastiget kontra Asus sin tilsvarende på den tiden når det gjaldt litt dårlige trådløs forhold. Anyways, poenget var at både router og mottaker (PC), bør stå høyt for best mulig overføringshastiget.

Lenke til kommentar

Jeg har ganske så mange nettverk i nærheten av meg, ~12 stykker med 2GHz nettverk, 3 med 5Ghz per nå.

Med 2Ghz oppnår jeg ish 50Mpbs ned. Med 5Ghz oppnår jeg maks hastighet ned.

Den eneste logiske forklaring jeg har å gi deg, trådstarter er nettverkskortet ditt er for dårlig i dette tilfellet.

Enten så er det for mange andre nettverk i nærheten at det skaper støy på 2Ghz (som du bruker) eller så skyldes det at det er 802.11n kort.

Forslag:

Prøv med et 5Ghz nettverk, din ruter støtter det. Prøv med en smartmobil som støtter 5GHz, får du full hastighet nå? Prøv samme smartmobil med 2Ghz, får du full hastighet? Hvis ja på begge, bytt det trådløsenettverkskortet.

Lenke til kommentar

Har sjekket at ruteren står på "bridge-modus" og har nullstillet den til fabrikkinnstillinger for ikke lenge siden så da vet ikke jeg hva som er problemet, ruteren er bare i rommet ved siden av så det burde være bra nok nett. Men da er det nok nettverkskortet som du nevnte :)
Det er ikke ruteren som skal stå i bridge modus men altibox sentralen. Har du ruteren i brigde vil du kun få trådløst fra Altiboks sin innebygde wifi og den er dårlig. Noe som kan forklare den lave hastigheten din. Endret av rillto
Lenke til kommentar

Jeg har ganske så mange nettverk i nærheten av meg, ~12 stykker med 2GHz nettverk, 3 med 5Ghz per nå.

Den eneste logiske forklaring jeg har å gi deg, trådstarter er nettverkskortet ditt er for dårlig i dette tilfellet.

Enten så er det for mange andre nettverk i nærheten at det skaper støy på 2Ghz (som du bruker) eller så skyldes det at det er 802.11n kort.

Forslag:

Prøv med et 5Ghz nettverk, din ruter støtter det. Prøv med en smartmobil som støtter 5GHz, får du full hastighet nå? Prøv samme smartmobil med 2Ghz, får du full hastighet? Hvis ja på begge, bytt det trådløsenettverkskortet.

Hvordan setter man den til 5 ghz?

Lenke til kommentar

Det er ikke ruteren som skal stå i bridge modus men altibox sentralen. Har du ruteren i brigde vil du kun få trådløst fra Altiboks sin innebygde wifi og den er dårlig. Noe som kan forklare den lave hastigheten din.

Ja, sorry, mente altibox greiene, snakka bare med noen nede på altibox og de forklarte meg hvordan man gjorde det :)

Lenke til kommentar

Forslag:

Hvordan setter man den til 5 ghz?

Skriv inn standard IP til asus i nettleseren (192.168.1.1). Når du er inne på menyen så sjekker du Wireless under Advanced. Der vil du se et valg "Frequency/Frekvens" Velg 5Ghz og sjekk at det er aktivert. Hvis du fortsatt ikke finner 5G nettet så støtter ikke nettverkskortet i pcen din 5ghz. 

Lenke til kommentar

Det skal jo være mulig å få opptil 300 på N bandet uansett om kortet ikke støtter 5 Ghz.

Så noe er definitivt galt uansett.

Jeg kjører full pupp på alle frekvenser med en liten Airport ekspress. Men det tok noen forsøk med å manuelt velge kanaler mellom naboenes!

Selv om Apple skifter kanal selv ved forstyrrelser ble det enda litt mer optimalt ved å låse kanalene manuelt.

Kanskje man burde sjekke hvilke kanaler som er i bruk i nabolaget og plassere ruteren midt i rommet for å utelukke lokale forstyrrelser før man kjøper nye nettverkskort?

Hvis det ikke overføres store filer ofte er det ikke nødvendig å betale for ac kort!

Endret av rillto
Lenke til kommentar

En kan jo selvfølgelig skylde på nettverkskortene, men hvor stor sjanse er det egentlig for at det skal skje på begge 2? Hadde selv en gammel laptop, fra 2009, den klarte jo fint hastigheten på nettet (100/100). Nå er det jo forskjell på nettverkskort også, men det er ikke logisk at de ikke skal klare mer enn 10-20 mbps. Så gammelt er det ikke. 

Her er det mange enheter på nettet (15) og har 100/100 linje. På kabel får jeg 85/95, 5Ghz 85/94 og 2.4Ghz 81/93 mbps. Nå er dette med ac68u, men hadde så å si det samme med ac66u som jeg hadde tidligere. Dette er ett par meter fra 68u'en.

Har mer tro på at det er noe med innstillingene. Hvilken vegg er det du sender signalet gjennom? 

Kjører 2.4Ghz kun på 20Mhz og 5Ghz på 80Mhz. Signalstyrken kjøres på full guffe. Hvordan antennene står har også mye å si.

Endret av otl
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

Du har sannsynligvis en gammel mobil/pc eller noe sånt som er koblet til det trådløse nettverket også? Hele det trådløse nettet ditt snakker seg frem til den høyest standarden som alle enhetene støtter. Det vil si 802.11a/b/g/n/ac. De eldste er de første. Har du en enhet koblet til ruteren din trådløs som bare støtter 802.11b som har en maksimal teoretisk hastighet på 11Mb så vil alle enhetene dine bruke 802.11b. Dette løser man ofte ved å dele opp de 2 frekvensene på ruteren din slik at du får en SSID på 2.4ghzkanalen og en SSID på 5ghzkanalen. Dette gjør at alle enhetene dine på 5ghz blir satt til 802.11n standarden. De enhetene som ikke støtter det må oppgraderes for å få maks utbytte av hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...