Gå til innhold

[Løst] Oppsett Altibox nettverk nytt hus


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå vet jeg at det finnes utallige tråder om lignende, men ønsker bare å få svar på et spørsmål.

 

Dagens oppsett: Altibox hjemmesentral i bridge mode (inni sikringsskap) --> patchepanel i sikringsskap --> cat 6 kabel til annet rom --> asus RT-AC66U ruter.

 

Jeg sliter imidlertid med å få god nok dekning i huset. Hjemmesentralen står dårlig til, og Asus-ruteren vil trolig ikke gi god nok dekning (veldig stort hus).

 

Spørsmålet er hvordan jeg kan få utvidet rekkevidden best mulig. Ser for meg å bruke f.eks. Asus EA-N66 som aksesspunkt eller evt repeater. Kan jeg gjøre følgende?

 

Altibox hjemmesentral i bridge mode --> dum switch med to kabler ut --> patchepanel i sikringsskap til to forskjellige rom--> cat 6 kabel til to andre rom --> asus RT-AC66U ruter i ett rom og EA-N66 i et annet rom. Altså gå fra hjemmesentral via switch til både router og aksesspunkt? Eller må jeg ha en kabel direkte mellom Asus ruter og Asus aksesspunkt? Sliter nemlig med å få gått tilbake til sikringsskapet (hjemmesentralen) fra rommet hvor ruteren står. Har 2 stk cat6 mellom skap og rom, men den ene skal brukes til TV og den andre blir jo brukt til ruteren.

 

 

På forhånd takk!

 

Bob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Altibox hjemmesentral i bridge mode --> dum switch med to kabler ut --> patchepanel i sikringsskap til to forskjellige rom--> cat 6 kabel til to andre rom --> asus RT-AC66U ruter i ett rom og EA-N66 i et annet rom.

 

Funker, men da må du sette hjemmesentralen tilbake i router modus, og sette AC66'n i AP modus..

Lenke til kommentar

 

 

 

Altibox hjemmesentral i bridge mode --> dum switch med to kabler ut --> patchepanel i sikringsskap til to forskjellige rom--> cat 6 kabel til to andre rom --> asus RT-AC66U ruter i ett rom og EA-N66 i et annet rom.

 

Funker, men da må du sette hjemmesentralen tilbake i router modus, og sette AC66'n i AP modus..

 

Ellers kan du begynne å eksperimentere med VLAN (virtuelle nettverk), da kan du blande signaler på en og samme kabel.

Vil tro Asus utstyret ditt har denne funksjonen, men mulig det må flashes med DD-WRT (eller hva den firmwaren het) eller lignende FW.

 

Kjørte VLAN i gamle leiligheten, for der gikk det kun 1 kabel mellom stue og teknisk rom.. Satte derfor opp VLAN så jeg fikk både nett og tv i stua, fra samme kabel :)

Bare at der brukte jeg 2 switcher for å få det til.. 2 billige switcher med VLAN støtte :)

Lenke til kommentar

På hytta så kjører vi ADSL via Telenor, der har vi hatt en Linksys router før (nå en ny ASUS). Det er 4stk hytter i en klynge, men pga tykke vegger i gammelt hus etc er det 2 av hyttene om har hatt dårlig dekning på Wifi, så der har vi nå 3stk N66(?, den som ser ut som en pyramide) og alle er satt opp som repeatere med SSID XXXXX-2 XXXXX-3 og XXXX-4, Dette fungerer utmerket, eneste ulempen er at om du har lagt til alle WIFI SSID'ene og du er ute å rusler så kan du fortsatt være tikoble XXX-2 selv når XXX-3 har bedre dekning, men enkelt å switche om 2 har for dårlig signalkvalitet.

 

Hjemme så kjører jeg Altibox med hjemmesentralene i bridge, AC66 ASUS routeren står rett ved siden.av. Jeg har for sikkerhets skyld + økt hastighet for streaming av video internt mellom stue og kjellerrstue etc borret og strekt patchekabel ned til kjellerstua slik at PC nede + onky reciever, tv, ps3 etc får fullt kablet nett dit. Fungerer utmerket, men krever litt borring og strekking av kabel. Kjøp kabellister via Clas Ohlson eller annet sted så skjuler man det lett. :)

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha! Jeg går nok for å ta bort bridge mode da. Kan hende jeg har bedre dekning enn jeg tror Llerede. Ble overrasket over hvor dårlig dekning jeg hadde i andre etasje like over Asus ruter, men det kan jo hende jeg var koblet opp mot hjemmesentralen enda.. Hjemmesentralen dekker forsåvidt hele huset, men med dårlig dekning i utkantene. Derfor Asusen. Utfordringen blir kanskje å få mobil/nettbrett til å hoppe over til Asus når signalet fra den er bedre. Jeg skal eksperimentere litt. Noen tips til hvordan man optimalisere dette? Regner med at å slå av/på wifi vil få mobil/nettbrett til å koble til beste plass, men synd om jeg må gjøre dette hver gang jeg forflytter meg.

 

Kan jeg forresten se om jeg er koblet opp mot Asus eller hjemmesentral på en enkel måte?

Endret av BobTheBuilder
Lenke til kommentar

Enkel måte? Nei.

Du må ha noe programvare på enheten du bruker som viser deg MAC addressen til Accesspunktet for å finne ut av det.

MAC Adressen som benyttes står som oftest på en klistrelapp bak på hjemmesentralen og ASUSen og er 6 rekker med 2 tegn hver, adskilt med ett kolon mellom dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...