Gå til innhold

Kvalitet på Blu-ray utgivelser

Anbefalte innlegg

Har til min store overraskelse etter å ha overtatt en stabel bluray utgivelser kjøpt i Russland (kjenner flere som jobber der), så ser jeg at så godt som alle bluray utgivelser i Russland (har alltid original-lydspor i DTS-HD MA eller True HD / Atmos + masse russiske lydspor) så er bildekvaliteten av en helt annen planet (i positiv forstand). Bitrate på Russiske utgivelser av amerikanske filmer er ofte over 40Mbit på bilde, tilsvarende utgivelse i Norge er vanligvis litt over halvparten.

Hvorfor synes Norge og Nord-europa at slike dårlig kvalitet er ok; og hvorfor gis ting ut i såpass mye høyere kvalitet i Russland? Utenom ekstremt mye bedre bildekvalitet, er det eneste man mister norsk tekst.

NB! dette er blu-ray utgivelser kjøpt på skikkelige butikker i Moskva.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke greit å si. Superbit på DVD var jo kvalitetsfokusert og da var jo rasjonalia at de kuttet alt overflødig på disken for å få plass til best mulig kvalitet på filmen. Etter det du sier virker det som dette ikke var noe direkte grunn.

Sjekket at det er samme codec og master som er brukt ?

Du kan jo prøve å beregne tapet mellom 40 mbps versjonen (cbr?) og den andre du har. Husker når jeg var godt inne i h.264 at det var en kvalitetsfaktor på bilde i forhold til originalen, og er er vel mulig å analysere dette om du vil ha tall på det, annet enn å sammenligne samme frame fra begge kildene.

Lenke til kommentar

Sammenligner jeg to utgivelser av samme film er begge encodet i samme format; begge er VBR. Russiske utgivelser ligger ofte i overkant av 40Mbit (går ofte også opp i 50-60Mbit periodevis). Grunnen til jeg begynte å sjekke at det var helt åpenbart bedre kvalitet på de russiske utgivelsene. Nord europeiske utgivelser brukter fyller ofte ikke blu-ray disken (litt over halvparten til 2/3), samt de har også mer ekstra materiale i tillegg. Noe som gjør at de fleste utgivelser faktisk vil på plass på 1lags disker, til tross for at de alltid bruker 2lags disker. Samme trend som i Europa ser også ut til å bli gjort i USA (har vært flere turer der og dratt med meg blu-ray-filmer). Rimelig sikker på at alt er samme master; bare de komprimerer hardere i USA/Nord-Europa vs Russland (og øst-europa; som er samme utgivelser).

Lenke til kommentar

At de bruker tolags-plater kan kanskje ha med at de er billigere å bruke p.g.a volumproduksjon og forhandlinger. Grunnen til hardere komprimering virker ikke særlig logisk da de som lager filmen gjerne vil den skal se best mulig ut. Kunne trodd det ville ha med en tradeoff på best mulig billedkvalitet og uttrykk på filmen å gjøre, men det gir jo lite mening når man kan få en bedre bildekvalitet av samme master. Blir jo en ren spekulasjon da. Så vidt jeg har forstått standarden så kan lyd og bilde peake rimelig høyt i korte perioder. Det vil jo bety mye for veldig komplekse scener og mindre degradering som gir en jevnere kvalitet. Kanskje det er en form for kompatibilitetssikring. Har jobbet en del med video på web og det lønner seg ikke å legge seg på bleeding edge om man vil nå et bredest mulig publikum, men har ikke satt meg godt nok inn i utviklingen av standardene til å kunne komme med annet enn spekulasjoner der. Det er mange parametre man kan tweake på h.264 som kan bety mye for bildekvaliteten på samme bitrate, så det virker jo unødvendig å spare på bitrate når man har det i massevis på plata. Mulig det er begrenset p.g.a andre distribueringskanaler og en kvalitetsstandard man setter på produktet ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det er ett par ting som kan utgjøre forskjellen. Jo flere lydspor gir større bitrate, da disse tar med plass, så hvis det er mange russiske lydspor så har det litt å si. Hvis du får opptil 60mb i bitrate fra BD så lurer jeg litt på hva du har av utstyr, da BD kun går opp til 50 mb, mens den nye UHD BD formatet som kommer til høsten skal støtter en god del høyere.

MEN at det ikke er like god kvalitet her hjemme som ellers på bilde og innhold på platene er korrekt, men det varierer veldig fra utgiver til utgiver. Står det SME på platene så er det bare å droppe å kjøpe. Disse var ræva på DVD og like dårlig på BD. Kjøper selv utelukkende amerikanske utgaver (kun norske for norske filmer), og de har jevnt over bedre kvalitet.

Utgivere som Warner Bros har som regel lik kvalitet verden over, da de står for egne utgivelser. Hvis de lokale utgiverene må lage utgavene selv, så blir ikke kvaliteten like god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...