Gå til innhold

Hvorfor bruker vi ikke skoleuniformer i Norge?


Anbefalte innlegg

 

 

Det er mobbingen som er problemet, ikke hvilke klær man går med. Går alle elever i skoleuniform, finner mobberne andre motiv for dumskapen sin. Mobbingen handler jo ikke om rett eller galt hva gjelder motiv, men om mobberens egen usikkerhet og behov for selvfølelse og selvhevdelse.

 

Prøv å gå med joggebukse året rundt på ungdomskolen. Selvfølgelig vil du bli mobbet på grunn av klærne.

Joggebukse er ut og jeans er inn. Har man ikke jeans på skolen blir man mobbet. Må følge moten til dags.

 

Tøv. Går rundt med joggebukse ofte ved videregående skole, det er ingen som kunne ha brydd seg mindre om hva en har på seg.

 

Ah, dere folk i denne tråden. Hvorfor er dere så fokusert på mobbing? Det er praktisk talt fortid i moderne-samfunn. Som en student så har jeg aldri gjennom min hele skolegang opplevd mobbing. Jeg har hatt venner og sett andre blitt plaget, men slike problemer blir oppløst veldig kjapt.

Ettersom det bringer mobberen flere konsekvenser enn fordeler, blir mobbere stadig i fåtallet. Kan vi unngå å de-raile hele tråden om til mobbing?

 

Årsaken til at det ikke innføres skoleuniformer i Norge, er nemlig fordi vi ikke trenger det. Etter min egen mening, så hadde det vært et steg i riktig retning å innføre det allikevel.

 

Skoleuniformer skaper enhet og lagfølelse. Ta en titt på Japan f.eks.

Se på det som en kleskode for en arbeidsplass. 

Du løper ikke rundt i en joggebukse hvis du arbeider som en advokat.

 

Så er det jo de som mener at hvis man ikke har frihet til å velge hva man skal ha på seg på skolen, så kan man ikke skape sin egen personlighet. I det tilfellet så må du ha en skikkelig tørr personlighet hvis du ikke klarer å uttrykke deg på andre måter annet en hva du har på deg.

 

 

 

Si det til de som ble mobbet på skolen da.

 

 

Det var tåpelig Hvorfor skulle de gidde å bruke energi på å mobbe meg for å bruke sekk og joggebukse på skolen? Jeg må le når jeg tenker på det nå.

 

http://anettemarie.blogg.no/1394005162_en_mobbehistorie_nr15.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du snakker om Rioter, er en person med ingen integritet. Selv om jeg ikke har selektivt blitt mobbet, har jeg blitt ertet eller plaget over småe perioder.

Det hadde også fortsettet, hvis det ikke var for at jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre tenker om meg. Har man ikke en ryggrad, såklart man blir tråkket på da.

Lenke til kommentar

Det du snakker om Rioter, er en person med ingen integritet. Selv om jeg ikke har selektivt blitt mobbet, har jeg blitt ertet eller plaget over småe perioder.

 

Det hadde også fortsettet, hvis det ikke var for at jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre tenker om meg. Har man ikke en ryggrad, såklart man blir tråkket på da.

 

Prøver du å si at problemet med mobbing er at offeret mangler ryggrad, eller har jeg totalt misforstått deg?

 

Hvis du mener at man blir mobbet fordi man ikke har ryggrad, så har du i hvert fall ikke forstått noe særlig. Det er mobberen(e) som mangler ryggrad da de i flokk tråkker på enkeltindivider. Selv ble jeg utsatt for mobbeforsøk av en gjeng på barneskolen fordi jeg var preget av psykisk og fysisk mishandling fra min stefar. Det var ikke akkurat en innertier å gå med mammas solbriller første skoledagen i mitt liv for å skjule den blåveisen. At jeg var nervøs og nærtagende hjalp ikke akkurat det heller.

 

I flokk var de "tøffe", alene var de ikke fullt så tøffe. Men da jeg endelig en dag fikk nok, og eksploderte mot de som flokk, var "tøffheten" borte vekk. Etter det var det ingen som våget prøve å mobbe meg mer.

 

Det er så forbasket enkelt å si at man ikke skal bry seg. Det er ikke lett når mobbingen også innebærer fysisk "nærkontakt" og forsøk på å ydmyke offeret. En stor og rund gutt i paralellklassen min på ungdomsskolen ble mobbet og trakassert av en gjeng. Jeg viste ikke noe om det (det skjedde i det skjulte på en stor skole) før han en dag kom gråtende med et brannsår på låret. Han fortalte at noen hadde holdt ham mens en hadde funnet fram en lighter og brent ham med den mens de gryntet og sa at her luktet det stekt bacon.

 

Skulle kanskje han la være å bry seg? Husker vi gikk i flokk til mobbegjengen og sa at nok var nok. Merkelig hvor spake de ble når de ble konfrontert av flere enn en "stakkar". Du skulle sett hvordan denne store, runde gutten blomstret opp i løpet av noen måneder. Han var faktisk ganske kul.

Lenke til kommentar

Det du snakker om Rioter, er en person med ingen integritet. Selv om jeg ikke har selektivt blitt mobbet, har jeg blitt ertet eller plaget over småe perioder.

 

Det hadde også fortsettet, hvis det ikke var for at jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre tenker om meg. Har man ikke en ryggrad, såklart man blir tråkket på da.

 

Du har nok aldri opplevd mobbing på skolen.

http://www.liveleak.com/view?i=1df_1433604893

Lenke til kommentar

 

 

Prøver du å si at problemet med mobbing er at offeret mangler ryggrad, eller har jeg totalt misforstått deg?

Nei.

Hvis du hadde lest tråden så hadde du forstått at vi snakket angående en person som ble psykisk ustabil på grunn av at andre mislikte og mobbet henne. Det er det jeg kommenterte angående,  hvis man bestemmer seg for at alt skal være fælt og slemt, så forblir det slik. 

 

 

 

 

Du har nok aldri opplevd mobbing på skolen.

Irrelevant.

Skal man måtte ha opplevd noe for å uttrykke seg angående det, så hadde vi aldri kunne hatt drømmer.

Lenke til kommentar

 

 

 

Prøver du å si at problemet med mobbing er at offeret mangler ryggrad, eller har jeg totalt misforstått deg?

Nei.

Hvis du hadde lest tråden så hadde du forstått at vi snakket angående en person som ble psykisk ustabil på grunn av at andre mislikte og mobbet henne. Det er det jeg kommenterte angående,  hvis man bestemmer seg for at alt skal være fælt og slemt, så forblir det slik. 

 

 

 

 

Du har nok aldri opplevd mobbing på skolen.

Irrelevant.

Skal man måtte ha opplevd noe for å uttrykke seg angående det, så hadde vi aldri kunne hatt drømmer.

 

 

Jeg gir deg en video hvor en jente blir mobbet også sier du at det er irrelevant. HAHAHA! En annen video da.

Denne gangen er det en jente som mobber en gutt. Hurra for feminismen.

http://www.liveleak.com/view?i=18b_1358347931

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg refererte til, men det også er helt irrelevant. Dette er en tråd angående skoleuniform i norsk skole. Du de-railer hele tråden på denne måten.

Det jeg snakket om var "DU har sikkert aldri blitt mobbet." Jeg svarte og sier at man må ikke ha opplevd noe for å kunne kommentere på det. Mennesker er sympatetiske vesener, og vi kan forestille oss ting. Ergo klarer vi å vite hvordan folk kan føle seg.

Lenke til kommentar

 

Prøver du å si at problemet med mobbing er at offeret mangler ryggrad, eller har jeg totalt misforstått deg?

Nei.

Hvis du hadde lest tråden så hadde du forstått at vi snakket angående en person som ble psykisk ustabil på grunn av at andre mislikte og mobbet henne. Det er det jeg kommenterte angående,  hvis man bestemmer seg for at alt skal være fælt og slemt, så forblir det slik. 

 

Jeg leste tråden, men du skrev da vitterligen dette;

 

"Har man ikke en ryggrad, såklart man blir tråkket på da."

 

Der av synes jeg det var helt på sin plass å spørre deg hva du mente med akkurat den kommentaren. For meg så hørtes det ut som om du mente at hvis man ikke har ryggrad, så blir man tråkket på. Det igjen tolket jeg til at hvis man ikke har ryggrad, så blir man mobbet. Om du mente noe annet, så synes jeg du formulerte deg dårlig i nevnte påstand.

 

Videre bruker du deg selv som eksempel for å "bevise" at sånn og sånn er det. Dårlig juss spør du meg. Folk er og blir forskjellige, (livs)situasjoner er forskjellige, settinger er forskjellige. Dine erfaringer er ikke nødvendigvis representativt for alle. Fint at noen der ute klarer å heve seg over mobberne, men det er ikke alltid så enkelt for alt og alle.

 

Jeg ga deg eksempler på dette i forrige kommentar. Mobbing og mobbing er ikke nødvendigvis helt det samme. Det er forskjell på nedsettende kommentarer og fysisk trakassering. Og selv om mobbingen "kun" skulle handle om nedsettende kommentarer, kan det være at vedkommende offer sliter nok som det er med andre ting.

 

Jeg finner det også forunderlig hvor skråsikre mennesker kan være på at sånn og sånn er det, til tross for at de selv innrømmer å ha null eller liten erfaring i sak. Eksempelvis skriver du dette;

 

"Ah, dere folk i denne tråden. Hvorfor er dere så fokusert på mobbing? Det er praktisk talt fortid i moderne-samfunn. Som en student så har jeg aldri gjennom min hele skolegang opplevd mobbing. Jeg har hatt venner og sett andre blitt plaget, men slike problemer blir oppløst veldig kjapt.

 

Ettersom det bringer mobberen flere konsekvenser enn fordeler, blir mobbere stadig i fåtallet. Kan vi unngå å de-raile hele tråden om til mobbing?"

 

Igjen, at DU erfarer en ting, tar ikke bort alle andres erfaringer. Og du må jo ha ignorert en god del mediesaker om mobbing de siste årene som påstår ovennevnte.

Endret av LiamH
Innlegg hentet ut av sitatboks.
Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg refererte til, men det også er helt irrelevant. Dette er en tråd angående skoleuniform i norsk skole. Du de-railer hele tråden på denne måten.

 

Det jeg snakket om var "DU har sikkert aldri blitt mobbet." Jeg svarte og sier at man må ikke ha opplevd noe for å kunne kommentere på det. Mennesker er sympatetiske vesener, og vi kan forestille oss ting. Ergo klarer vi å vite hvordan folk kan føle seg.

Først, jo da, dette var en tråd angående skoleuniform, men trådstarter var også i trådstarten inne på mobbing som en faktor.

 

Selvfølgelig kan man kommentere noe man ikke har opplevd selv. Men problemet ditt er at du avfeier andre og deres erfaringer og synspunkter fordi du selv ikke har erfart det samme. Ser du ikke selv hvor urimelig du er med slikt?

 

Og nei, du kan ikke alltid vite hvordan "folk kan føle seg". Du kan gjerne ha en ide om hvordan folk føler seg, noe som er noe helt annet. Og du kan bomme totalt i mange tilfeller. Menneskesinnet er utrolig komplisert, og selv de dyktigste psykologer har ikke alle svar.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Moderatormelding



I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegg skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og trolling er forbudt.

Tråden er også blitt nå blitt ryddet for off-topic. Hold debatten innenfor trådens tema og utelat person-debatt.

Det oppfordres sterkt til at dette overholdes fremover. Videre brudd på dette vil føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Innvendinger eller spørsmål om moderering skal tas på PM.

LiamH
:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...