Gå til innhold

Hva er best? La hk styre viftene eller en viftekontroller?

Anbefalte innlegg

Hei

Noen ganger når jeg spiller, så fryser pc og deretter blir det blå-skjerm. Har testet ut med forskjellig ram og gpu og har fått samme problemet. Mistenker det kan bli for varmt inne i kabinettet. Jeg har nå en viftekontroller som styrer viftene. Derfor vurderer  jeg på om jeg skal koble viftene direkte til HK. Vil dette utgjøre noen forskjell?

Kabinettet  er blåst rent for støv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo relativt enkelt å finne ut av om det er temperaturer som er skyld i problemene dine. 

Logg CPU temp og GPU temp mens du spiller - f.eks vba AIDA64.

For å svare på spørsmålet ditt:

Er det en klassisk viftekontroller du har, altså et potensiometer så du manuelt kan justere hastigheten på viftene? I så fall vil jo ikke effekten til disse viftene endre seg hvis ikke du endrer det selv. Hvis maskinvaren din trenger at viftene endrer hastighet ift svingninger i temperatur så vil det jo være bedre at en softwarekontroller tar seg av viftene, f.eks HK ja. Avhengig av hvilket HK du har, og om du har 3p eller 4p vifter, så vil HK gjøre en mer eller mindre OK jobb. Alternativt må jo du kjøre på f.eks 10-12v via viftekontrolleren når du spiller. 

Personlig foretrekker jeg manuell viftekontroller. Da får jeg helt flat lydprofil (ingen vifter som girer seg opp og ned). Dette krever at du har nok kjøling i utgangspunktet.

Finn ut om det faktisk er temperaturene som skaper problemene dine først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...