TheNarsissist Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Hei, skal mest sannsynlig begynne å jobbe litt deltid til høsten og har noen spm i forbindelse med skatt. La oss si at jeg tjener 7k i mnd, hvor mye må jeg regne med å skatte av dette? Jeg har boliglån med renter rett under 3k i mnd, gir dette fradrag? Videre har jeg en kjæreste som bor hos meg og betaler 3 k i mnd. Stemmer det at dette ikke er inntekt da vi bor i samme boenhet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Hei, skal mest sannsynlig begynne å jobbe litt deltid til høsten og har noen spm i forbindelse med skatt. La oss si at jeg tjener 7k i mnd, hvor mye må jeg regne med å skatte av dette? Jeg har boliglån med renter rett under 3k i mnd, gir dette fradrag? Videre har jeg en kjæreste som bor hos meg og betaler 3 k i mnd. Stemmer det at dette ikke er inntekt da vi bor i samme boenhet? Skatteetaten har kalkulator for dette på nett. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Takk, prøvde nå men ble litt rart resultat. Lønnsinntekt mv: 80000 Gjeld: Ca 1 mill Likningsverdi primærbolig: ca 580.000 Likningsverdi fritidsbolig: Ca 300.000 Fradrag rentekostnader: Ca 30.000 BSU: ca 20.000 Sum beregnede skatter og avgifter: Ca 1.000 Dette kan ikke stemme? Endret 5. juni 2015 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Takk, prøvde nå men ble litt rart resultat. Lønnsinntekt mv: 80000 Gjeld: Ca 1 mill Likningsverdi primærbolig: ca 580.000 Likningsverdi fritidsbolig: Ca 300.000 Fradrag rentekostnader: Ca 30.000 BSU: ca 20.000 Sum beregnede skatter og avgifter: Ca 1.000 Dette kan ikke stemme? Tror det kan stemme greit, du tjener jo rett over minstefradrag og får en god del fradrag pga renteutgifter. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 Ok, daså. Hva med leieinntekter fra samboer? Må dette regnes med også? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Ok, daså. Hva med leieinntekter fra samboer? Må dette regnes med også? Nei dette skal du ikke skatte av, men mulig det skal regnes med ift Lånekassen? Jeg er ikke sikker her. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 Ok, ja det er vel ikke umulig. Ser at inntektsgrensa er 162 769 i 2015. Men hvordan vet egentlig lånekassen at jeg får inn 3k i mnd? De har jo ikke tilgang til kontoene mine. Kan en ikke bare si at ´´Nei, de 3k er ikke inntekt. Det er bare at kjæresten betaler halvparten av fellesutgiftene´´ Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Leieinntekter må være skattepliktige for at de skal få innvirkning på Lånekassens inntektsgrenser. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Og hva gjør en leieinntekt skattepliktig? Ah.. ´´Hvis du bruker minst halvparten av boligen til egen bruk, er utleieinntektene skattefrie. Fra og med inntektsåret 2012 gjelder de samme regler for tomannsboliger som for andre boliger´´ Da var den saken grei hehe. Endret 5. juni 2015 av TheNarsissist Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Egen bruk vil si egen eksklusiv bruk - hvis du leier ut arealet er det ikke egen bruk. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Hva om vi sier at jeg bruker stue, bad og kjøkken. Så kan sambo leie sovereommet og låne bad/kjøkken dersom jeg er grei? (Men dette sier vi selvsagt ikke til noen) Endret 5. juni 2015 av TheNarsissist Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Hva om vi sier at du bare ikke forteller Skatteetaten at du tjener penger i det hele tatt? Siden vi først har begynt å holde tilbake opplysninger, liksom... Bruk kontaktskjemaet på Altinn, send dem en henvendelse og spør. Gi dem alle relevante opplysninger, og få et svar du kan forholde deg til. Så slipper du å spørre om hvordan du skal innrette deg for å slippe skatt. Siden jeg jobber i den etaten er det naturlig nok ikke noe jeg bruker så veldig mye tid på. Endret 5. juni 2015 av krikkert 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Takk for svar, da er det altså skattepliktig. Hvorfor vil det egentlig i dette tilfelle bli sett på som inntekt. Slik jeg tenker det, så bidrar jo hun med fellesutgiftene (50%), noe som jo bare skulle mangle. Kan man ikke på en måte se på det, som at hun egentlig bare betaler våre felles regninger gjennom min konto? Jeg kunne jo heller bare sagt ´´Ok, fra nå av betaler du ikke leie, men du betaler heller strømregningen, internett og forsikring, så tar jeg meg av fellesutgiftene til boretslaget.´´ Hadde jeg fortsatt hatt en ´ínntekt´´da? Betaler gjerne skatt, men synes ærlig talt det er noe idiotisk og måtte skatte av det samboer bidrar med til i husholdningen. Da må jeg nesten øke leien, slik at det jeg faktisk sitter igjen med tilsvarer 50% av fellesutgiftene. Eller evt senke leien hennes til 100 kr og heller la henne betale noen av regningene selv. Endret 5. juni 2015 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Takk for svar, da er det altså skattepliktig. Hvorfor vil det egentlig i dette tilfelle bli sett på som inntekt. Slik jeg tenker det, så bidrar jo hun med fellesutgiftene (50%), noe som jo bare skulle mangle. Kan man ikke på en måte se på det, som at hun egentlig bare betaler våre felles regninger gjennom min konto? Jeg kunne jo heller bare sagt ´´Ok, fra nå av betaler du ikke leie, men du betaler heller strømregningen, internett og forsikring, så tar jeg meg av fellesutgiftene til boretslaget.´´ Hadde jeg fortsatt hatt en ´ínntekt´´da? Betaler gjerne skatt, men synes ærlig talt det er noe idiotisk og måtte skatte av det samboer bidrar med til i husholdningen. Da må jeg nesten øke leien, slik at det jeg faktisk sitter igjen med tilsvarer 50% av fellesutgiftene. Eller evt senke leien hennes til 100 kr og heller la henne betale noen av regningene selv. Hva med å la hun kjøpe seg inn, problem solved? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2015 Hun har 0 i egenkapital, så det er ikke aktuelt. Får bare skatte av det, er jo ikke all verdens det blir med alle fradragene. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Ser ikke noe problem jeg, din samboer kan ta strøm og kommunale avgifter,breibånd TV-lisens osv. og du betaler hele huslånet. Du får jo også 27% skattefradrag på renter. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Hun har 0 i egenkapital, så det er ikke aktuelt. Får bare skatte av det, er jo ikke all verdens det blir med alle fradragene. Hun kan jo ha en kausjonist, eller søke om startlån i husbanken. Det finnes alltid en mulighet:) Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2015 Det er sant, men er egentlig ikke helt komfortabel med det så tidlig i forholdet. Men om jeg bare tar rentene selv, og lar henne ta regningene. Er dette en lovlig (Noe uetisk) måte å gjøre det på? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 (endret) Det er sant, men er egentlig ikke helt komfortabel med det så tidlig i forholdet. Men om jeg bare tar rentene selv, og lar henne ta regningene. Er dette en lovlig (Noe uetisk) måte å gjøre det på? Jeg ville sjekket med Skatteetaten for å være sikker ift Lånekassen og slikt. Men før min samboer overtok halve gjelden betalte hun all mat som en form for "leie" og jeg tenkte aldri over at jeg måtte skatte for dette. Endret 6. juni 2015 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 (endret) Hvis samboer betaler husleie til deg er dette 100% skattefritt. Hun leier da et soverom, og delt bruksrett til resten av leiligheten. Hvorfor ikke la henne fortsette å leie av deg? Endret 6. juni 2015 av Rankiz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå