Gå til innhold

120- /144hz - Philips 272G5DYEB til laptop

code

Anbefalte innlegg

Hei, trenger noe hjelp her.

En kamerat av meg har kjøpt en Philips 272G5DJEB 27" til laptop Samsung 700G7C med Nvidia GTX 675MEtter å ha koblet til skjermen fikk vi ikke 120- /144hz til 1080p med hdmi(3år gammel kabel, vet ikke hvilken hdmi).

Med å lese user-manual står det at 144hz kun skal være oppnålig med DVI-DL.

User-Manual : "Note:

1. This Philips display is capable of achieving upto 144Hz refresh rates thru its Dual-link DVI connector
only. Please ensure your graphics card is capable of 144Hz refresh rates and updated with the latest
driver."

Derimot står det også følgende i user-manualen under specs:

Maximum Resolution: 1920x1080@ 144Hz(Dual-link DVI/DP)
Optimum Resolution: 1920x1080@ 120Hz (Dual-link DVI/DP)
Standard Resolution: 1920x1080@ 60Hz (VGA, HDMI, Dual-link DVI, DP)

Etter noe research fant vi at HDMI 1.4a ikke støtter 120hz til 1080p, men at hdmi 1.4b skal støtte 120hz på 1080p, og hdmi 2 skal greie 144hz.

I en annen review: DigitalVersus står det følgende: "There are two HDMI ports (including one MHL), a DVI port, a VGA port and a DisplayPort. Make sure you use DVI Dual Link or DisplayPort if you want to enjoy the full 144 Hz."

Long story sort, er det noe vi glemmer her, hvorfor står det at kun DVI-DL støtter 144hz mens det står i samme manual at det også tar DP? Hvorfor er Maximum Resolution @ 144hz, mens Optimal er 120hz? Skal idag prøve å gå til innkjøp på en ny kabel for å oppnå 120- eller 144hz, skal vi da prøve oss på en DP(DisplayPort) eller hdmi 2 for 144hz? eller prøve oss på HDMI 1.4b for 120hz?

Edit: Finner også ingen DP kabel bortsett fra DP-mini hos de forskjellig butikkene. Alt de har er masse DP to hdmi adaptere, disse gjør vel ikke jobben? Ganske mye penger også, 399 for 2m DP-mini. Kanskje det er billigere å finne hdmi 2? Spørsmålet er da om det funker.

Edit 2: Finner det hos Clas Ohlson tydeligvis, men ikke el-kjøp, ekspert eller lefdal.

Takk for alle svar.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor det står optimal vet jeg ikke.

Men uansett, Displayport er tingen å gå for her, med tanke på at du vil ha 120/144hz på skjermen i 1080p.

Har hatt en XL2420T koblet til min gamle Alienware m17x R3 via mini DP til DP, funka fjell!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som sloppy work med manualen. Rett og slett "klipp og lim" feil. Laptoppen har DP port, men ikke DVI-DL, mens HDMI porten sannsynligvis er 1.4a. Som Kaken^ sier er det DP kabel dere skal kjøpe.

Jeg ble nysgjerrig på optimal vs maximum og kikket litt i manualen. Jeg fant riktignok ingen svar der, så da blir det bare gjettverk. Om det i det hele tatt er slik at 120Hz er optimal så har det kanskje noe med "SmartImage Game" funksjonen i monitoren. Det kan tenkes at 144Hz blir for raskt til at prosessoren som skal analysere bildet klarer det. Det kan også ha noe med baklyset å gjøre, kanskje en slags ULMB funksjon som på ROG swift skjermen min. Den kan også kjøre på 144Hz, men vil jeg ha ULMB aktivert må jeg ned på120Hz.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg kobler til med DP får jeg forsatt ikke opp muligheten til å sette på 144hz eller 120hz.

Noen som kan tenkte seg grunn til dette?

Ser jo nå også at user-manual er ganske brutal med "feil". Står jo flere steder at 60hz er native, og det er hva som er best.

Det er vel i Nvidia ControlPanel jeg skal endre Hz?

Lenke til kommentar

Når jeg kobler til med DP får jeg forsatt ikke opp muligheten til å sette på 144hz eller 120hz.

Ser jo nå også at user-manual er ganske brutal med "feil". Står jo flere steder at 60hz er native, og det er hva som er best.

Under "Display" og "Change resolution" ja. Kan ikke forestille meg at det skulle være nødvendig men; har dere prøvd å installere driveren til skjermen?

Lenke til kommentar

Under "Display" og "Change resolution" ja. Kan ikke forestille meg at det skulle være nødvendig men; har dere prøvd å installere driveren til skjermen?

Ja har installert driveren til skjermen.

Kan det være at det er for "billig" Displayport kabel?

http://www.clasohlson.com/no/DisplayPort-kabel-1,8-m-/38-6402

Litt usikker på hva det kan være. Er under Change resolution vi prøver å endre hz.

Lurer på om det kan være gammel Nvidia driver, men det virker lite trolig da den er relativt ny.

Edit:

Tenkte muligens GPU ikke støttet 144hz, men på lavere resolutions har vi mulighet til å sette på 144hz.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva det kan være. Er under Change resolution vi prøver å endre hz.

Lurer på om det kan være gammel Nvidia driver, men det virker lite trolig da den er relativt ny.

Jeg tenker dere kan ha fått en defekt kabel. Men tviler i grunnen på det, valgmuligheten skulle uansett vært der. Har dere et program som speccy til å se litt nærmere på portene i datamaskinen? Jeg antar det er svært tvilsomt, men DP versjonen kan kanskje være problemet. Eller så er det riktig som det står i manualen, at det er kun mulig på DL-DVI kontakten, mens resten av manualen var feilaktig "klipp og lim".

Prøv å google modellnummer på skjermen og "can't get 120Hz with DP", se om andre har hatt samme problem..

Lenke til kommentar

Jeg tenker dere kan ha fått en defekt kabel. Men tviler i grunnen på det, valgmuligheten skulle uansett vært der. Har dere et program som speccy til å se litt nærmere på portene i datamaskinen? Jeg antar det er svært tvilsomt, men DP versjonen kan kanskje være problemet. Eller så er det riktig som det står i manualen, at det er kun mulig på DL-DVI kontakten, mens resten av manualen var feilaktig "klipp og lim".

Prøv å google modellnummer på skjermen og "can't get 120Hz with DP", se om andre har hatt samme problem..

Skal se litt videre på google.

Men står faktisk under: -> Nvidia ControlPanel -> Display -> Adjust desktop size and position -> preview -> Refresh Rate at det er på 144. Men står ikke noe høyere enn 60 under Change Resolution.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...