Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Jens Stoltenberg har nå uttalt at han ønsker Norge som medlem av Natos missilforsvar. Skal Norge melde seg inn eller ikke? Vi vet jo at et eventuelt medlemskap ikke vil være noe Russiske myndigheter ønsker og vil dermed skade vårt forhold til Russland ytterligere. Er det en nødvendighet å melde oss inn? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nato/oensker-norge-inn-i-natos-missilforsvar/a/23465219/ Lenke til kommentar
G Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Danmark fikk et saftig svar fra Russland i mars i år: Da truet Russlands ambassadør i Danmark med at danske fregatter nå kunne bli bombemål for russiske atomraketter. Her tror jeg de i såfall skyter spurv med kanon. Er ikke det bortkastede virkemidler å ta ut fregatter med atomvåpen? Høres oppskrytt ut at russere vil bruke slik kraftig skyts mot så små mål. Da er det vel bedre anvendelse å sende en stor flokk med ubåter som torpederer fregattene i senk med konvensjonelle våpen. Ellers ser jeg ikke noen åpenbar grunn for at partene er så fiendtlig innstilt mot hverandre. USA, driver jo skittent spill så det står etter. Svertingen av Russland ser ut til å kunne ha en viss effekt. Da vanlige folk som ikke vet bedre nå går rundt og tror ting som står skrevet i media. Jeg er like skeptisk til noe av det skitne som Russland bedriver, for det er garantert ikke noe rent spill der heller. Kanskje spesiellt innad i landet? Men, selve Ukraina er vel en stor overdrivelse, er det ikke vel? Har "dere" spurt noen russiske immigranter til Norge om hva de synes om emnet? Er det galt at Russland holder litt igjen på noe av det godset som er igjen fra Sovjet-tiden? Det bor ganske manger russere i Ukraina, som ønsker det russisk militære tilstedeværelsen velkommen. Og fadesen med at Putin skulle ha Aspergers, er ihvertfall sverting. Og det selv om det skulle vise seg at han skulle kunne ha denne typen personlighet, altså Aspergers. Generellt sett så virker nå Putin som en ganske sindig person når han prater. Er det bare innøvd retorikk, og bak fasaden så er han en gal mann? Tror dere andre noe sånn? Og til slutt. Hvorfor skulle ikke Russland kunne inviteres som NATO-medlemsland !! Ellers ser jeg ikke noen åpenbare grunner for et missilforsvar. Og jeg kan forstå russernes skepsis, hvor det missilforsvaret fort kan gjøres om til en delvis stasjonær del av et kraftig angrepsmaskineri. Så har jeg også besvart trådstarters spørsmål for tråden. Europa har ikke blitt angrepet av noen slike missiler. At man utstyrer båter med bedre teknologi, det er jeg likevel for. Danmark gjør sikkert klokt i å utvikle skipene sine, slik at de kan fylle flere roller. Endret 5. juni 2015 av G 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Danmark fikk et saftig svar fra Russland i mars i år: Da truet Russlands ambassadør i Danmark med at danske fregatter nå kunne bli bombemål for russiske atomraketter. Her tror jeg de i såfall skyter spurv med kanon. Er ikke det bortkastede virkemidler å ta ut fregatter med atomvåpen? Høres oppskrytt ut at russere vil bruke slik kraftig skyts mot så små mål. Da er det vel bedre anvendelse å sende en stor flokk med ubåter som torpederer fregattene i senk med konvensjonelle våpen. De danske fregattene som evt. er del av det såkalte missilforsvaret vil selvsagt også være bombemål mens de ligger i havn. Ergo vil skadeomfanget og konsekvensene bli mye større enn at bare selve skipet uskadeliggjøres. Dette er sånn sett den "skjulte" trusselen" i budskapet fra russerne, til danskenes planer. For egen del er jeg imot rakettskjoldet, av to grunner; 1. det ble i utgangspunktet sagt å skulle være et "skjold" mot raketter fra Nord-Korea og Iran - Det scenarioet fremstår som rimelig tullete og uaktuelt, ergo er det lett å mistenke at det bare fungerer som vikarierende motiv. 2. Trussel om gjensidig utslettelse har vært bærebjelken i maktbalanse-doktrinen mellom stormaktene siden WW2 - Dvs, etablering av rakettskjoldet forpurrer denne jevnbyrdigheten som hittil har holdt stormaktene i sjakk, og øker risikoen for at ene parten føler seg såpass overlegen at full-krig ikke avskrekker. Endret 5. juni 2015 av Mr.M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå