Gå til innhold

Kabinettvifter....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil anbefale deg å innstallere 3 kabinett vifter til en P4 maskin. Du bør bruke 80x80x25 vifter.

Da anbefaler jeg at du montere 1 stk vifte i front, den blåser inn i kabinettet. Så monterer du 2 stk bak som blåser ut.

Så enkelt er det. :yes:

Så enkelt er det nok ikke...

a) Hvis man ikke tar hensyn til støy eller pris: Fyll på med så mange vifter som mulig, innblåsning i front/bunn, utblåsning oppe bak.

b) Minst mulig støy: Lag en passiv åpning i bunnen av kabinettet, bruk kun PSU viften eller ev. en stillegående til å blåse ut bak, gjerne som en tunnel direkte fra CPU kjøleren. Dette gjør bl.a. Dell. Store vifter er som oftest mest effektive.

c) Minst mulig støv: Her gjelder det å suge inn all luften gjennom et eller flere filter og skape overtrykk. Grunnen til at man ønsker overtrykk er at man unngå at ufiltrert luft siver inn fra alle mulige små sprekker.

Uansett, så er det viktig å monitorere varme på CPU, hovedkort, harddisker +++ for å sjekke at man har tilstrekkelig kjøling. Det er også gunstig å bruke en vifteregulator, slik at hver vifte kan balanseres mellom maks kjøling og minst støy.

Lenke til kommentar
Du trenger egentlig ingen. Men greit å ha den dagen du skal overklokke

En meget god kommentar. Klokker man ikke og ikke har problemer med temperaturen, er det ingen vits i å sette inn vifte®.

Vifter gir bedre kjøling, men også mere bråk. Velg selv hva du bryr deg om.

Selv har jeg drøssevis med vifter da jeg ønsker lave temperaturer grunnet overklokking.

Lenke til kommentar

Jeg må jo være enig i dersom det ikke er behov for vifter så bør man heller ikke montere vifter pga økonomi og støy.

Med mine erfaringer så vil et P4 system med mye tilleggsutstyr kriere såpass mye varme at det er et behov for en viss luftgjennomstrømning i skapet. Jo større kabinettet jo bedre kjøling blir det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...