Gå til innhold

Hjelp til vanlig av skjermkort (780TI , 980 eller 980 TI)


Anbefalte innlegg

Man bør kjøpe GPU i forhold til skjermen man har eller ønsker å kjøpe. Med 144hz som kan utnyttes, så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe 980 ti. De nyere titlene krever mye, og mer skal det bli. Jeg blir å supplementere med et til 970 kort eller bytte til et av de nye toppkortene. Har også 1080p 144hz skjerm. Venter til de nye 21:9 g-sync skjermen kommer og blir testet før man oppgraderer den.

Du trenger 2 980ti for å kjøre > 144hz @ 1080p.

 

Lenge leve fornuften :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Du fikk meg egentlig til å begynne å le nagina  :rofl:  :rofl:

 

Selvom jeg er så¨pro at jeg fikk en til å le så betyr ikke det at jeg har feil, er faktisk mange som angrer at de kjøpte 980 og så kom 980ti, men de har vel seg selv å skylde når de ikke følger med. 

 

980Ti kom vel nå 10 mnd etter 980. 780Ti kom bare 4 mnd (slingringsmonn på dette) etter 780. Var kjipere å sitte med 780-kort :p

 

980 Ti kom forrige måned

980 kom september 2014 - 8 måneder tidligere

780 Ti kom november 2013 - 10 måneder tidligere

780 kom mai 2013 - 6 måneder tidligere

 

Riktig at Ti-varianten av 780 kjappere enn Ti-varianten av 980, men så er ytelsesforskjellen mellom 780 og 780 Ti vesentlig mindre enn forskjellen mellom 980 og 980 Ti er. Dessuten var 780 klart svekket sammenlignet mot det originale Titan med bare 2304 ALUer mot Titans 2688, 980 Ti er vesentlig mindre svekket sammenlignet mot Titan X med 2816 ALUer mot 3072.

Dessuten hadde 780 samme mengde VRAM og båndbredde som 780 Ti, i motsetning til 980 Ti som har 50% ekstra VRAM og båndbredde over 980.

 

La som sagt inn litt slingringsmonn ;)

 

Dessuten kom 780 siste uka av mai mens 780Ti kom helt i starten av november så det er relativt. Det var heller ikke åpenbart at det skulle komme noe 980Ti denne runden mtp at 980 var GM204.

Lenke til kommentar

Dessuten kom 780 siste uka av mai mens 780Ti kom helt i starten av november så det er relativt. Det var heller ikke åpenbart at det skulle komme noe 980Ti denne runden mtp at 980 var GM204.

Jeg var rimelig sikker på at Nvidia ville komme med et mer fornuftig priset kort basert på GM200 da Titan X kom ut, men det ga lite mening å kalle det for 980 Ti ettersom det ville bli et alt for stort hopp for at Ti-navnet ville gi mening. Personlig synes jeg fortsatt at GTX 990 eller 985 hadde fungert vesentlig bedre enn 980 Ti gjør, men jeg mistenker at Nvidia kjørte Ti-navnet ut fra all spekuleringen med det navnet på diverse forum over hele verden.

 

EDIT:

Dessuten gir det lite mening å ikke lansere en nedkuttet GM200 billigere når Nvidia tjente penger på 780 Ti og 780 til lavere pris med like dyrt kretskort og sannsynligvis en dyrere brikke å produsere da de ble laget enn GM200 er i dag.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Noreng: Tror du har rett i at nVidia muligens ikke hadde planlagt 980TI, men utnytter hete rykter fullt ut.

 

Det hadde vært stilig med gtx 990, men jeg begynner å misstenke at 2x GPU på samme pcb er "ut". Gjerne det var litt for mye problemer med for eksempel gtx 590/690?

Lenke til kommentar

 

Dessuten kom 780 siste uka av mai mens 780Ti kom helt i starten av november så det er relativt. Det var heller ikke åpenbart at det skulle komme noe 980Ti denne runden mtp at 980 var GM204.

Jeg var rimelig sikker på at Nvidia ville komme med et mer fornuftig priset kort basert på GM200 da Titan X kom ut, men det ga lite mening å kalle det for 980 Ti ettersom det ville bli et alt for stort hopp for at Ti-navnet ville gi mening. Personlig synes jeg fortsatt at GTX 990 eller 985 hadde fungert vesentlig bedre enn 980 Ti gjør, men jeg mistenker at Nvidia kjørte Ti-navnet ut fra all spekuleringen med det navnet på diverse forum over hele verden.

 

EDIT:

Dessuten gir det lite mening å ikke lansere en nedkuttet GM200 billigere når Nvidia tjente penger på 780 Ti og 780 til lavere pris med like dyrt kretskort og sannsynligvis en dyrere brikke å produsere da de ble laget enn GM200 er i dag.

 

Ja. De hadde vel to alternativer. Kalle en ny serie for 1xxx og gi ut to consumerkort basert på GM200, som jeg trodde, eller lage 980Ti og det er det.

Lenke til kommentar

 

 

Dessuten kom 780 siste uka av mai mens 780Ti kom helt i starten av november så det er relativt. Det var heller ikke åpenbart at det skulle komme noe 980Ti denne runden mtp at 980 var GM204.

Jeg var rimelig sikker på at Nvidia ville komme med et mer fornuftig priset kort basert på GM200 da Titan X kom ut, men det ga lite mening å kalle det for 980 Ti ettersom det ville bli et alt for stort hopp for at Ti-navnet ville gi mening. Personlig synes jeg fortsatt at GTX 990 eller 985 hadde fungert vesentlig bedre enn 980 Ti gjør, men jeg mistenker at Nvidia kjørte Ti-navnet ut fra all spekuleringen med det navnet på diverse forum over hele verden.

 

EDIT:

Dessuten gir det lite mening å ikke lansere en nedkuttet GM200 billigere når Nvidia tjente penger på 780 Ti og 780 til lavere pris med like dyrt kretskort og sannsynligvis en dyrere brikke å produsere da de ble laget enn GM200 er i dag.

 

Ja. De hadde vel to alternativer. Kalle en ny serie for 1xxx og gi ut to consumerkort basert på GM200, som jeg trodde, eller lage 980Ti og det er det.

 

Det hadde vel vært for tidlig å komme med 1xxx nå... Og det var nødvendig med en release på grunn av AMD's lansering som er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dessuten kom 780 siste uka av mai mens 780Ti kom helt i starten av november så det er relativt. Det var heller ikke åpenbart at det skulle komme noe 980Ti denne runden mtp at 980 var GM204.

Jeg var rimelig sikker på at Nvidia ville komme med et mer fornuftig priset kort basert på GM200 da Titan X kom ut, men det ga lite mening å kalle det for 980 Ti ettersom det ville bli et alt for stort hopp for at Ti-navnet ville gi mening. Personlig synes jeg fortsatt at GTX 990 eller 985 hadde fungert vesentlig bedre enn 980 Ti gjør, men jeg mistenker at Nvidia kjørte Ti-navnet ut fra all spekuleringen med det navnet på diverse forum over hele verden.

 

EDIT:

Dessuten gir det lite mening å ikke lansere en nedkuttet GM200 billigere når Nvidia tjente penger på 780 Ti og 780 til lavere pris med like dyrt kretskort og sannsynligvis en dyrere brikke å produsere da de ble laget enn GM200 er i dag.

 

Ja. De hadde vel to alternativer. Kalle en ny serie for 1xxx og gi ut to consumerkort basert på GM200, som jeg trodde, eller lage 980Ti og det er det.

 

Det hadde vel vært for tidlig å komme med 1xxx nå... Og det var nødvendig med en release på grunn av AMD's lansering som er rett rundt hjørnet.

 

Tror ikke nVidia lanserte 980Ti pga AMD. De hadde nok planer om å gi ut et kort til basert på GM200 uansett.

Lenke til kommentar

Joda, men så tidlig? Jeg, som Noreng, hadde egentlig forventet dette i anledning 1xxx.

Ikke spesielt tidlig egentlig. Techpowerup sitt Titan X hadde en brikke fra uke 40 i 2014, og det testede 980 Ti brukte en brikke fra uke 36 i 2014. Med andre ord har Nvidia hatt fullt fungerende Titan X og 980 Ti liggende og vente på et passende tidspunkt å lansere dem på, ut fra at de kunne selge GM204 til $550 regner jeg med at de fant ut at de kunne melke 980-markedet før de kom ut med Titan X, og så 980 Ti når Titan-markedet var ferdig melket...

 

Da Titan ble lansert våren 2013 gikk det forøvrig ca 2 måneder til en rimeligere variant kom på markedet, at det samme skulle skje igjen kom ikke som noen overraskelse for meg i alle fall.

Lenke til kommentar

Hehe. Det kan altså se ut som at 980ti var klart før titan x.... nVidia må ha sett på ytelsesforskjellene selv og sagt "you guys.... I don't  think we're going to sell a whole lot of titans if we release the 980ti first, we better change it up a bit"

Det visste de vel allerede mtp Titan/780 var veldig likt. Dessuten har ikke Titan X noe computingfordel denne gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...