Gå til innhold

Hjelp til vanlig av skjermkort (780TI , 980 eller 980 TI)


Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å velge nytt skjermkort ... jeg spiller på en 1080 144hz monitor.

Såklart 980 TI er best, men koster jo også deretter .... mens ett brukt 780 TI kan jeg få for 3000kr , å ett brukt 980 til 4000kr..... 980 TI 7000kr.

Hva ville du ha valgt? å hvorfor

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra oppsettet ditt kan du kjøpe opp til et 980 ti uten problem , hvis du virkelig ønsker å utnytte den skjermen mest mulig ( jeg antar det er en G-Sync skjerm?) så bør du kjøpe det titanium siden det gir høyest mulig fps på den oppløsning og ikke så ille ytelse opp mot 4k.

 

Men, den 16.6 så vil Amd lansere sin nye skjermkortserie og vi vil trolig kunne se allerede neste uke rundt den 10'ende de første previews av kortene som kommer , dette kan ha en videre påvirkning på hva man bør velge eller i det minste gjøre Nvidia kortene billigere...

 

Men et 780 gir ikke så alt for dårlig ytelse enda på det oppsettet du kjører med mindre du er veldig kresen , personlig hadde jeg trolig ventet til neste generasjon Nvidia kort kommer siden det du har duger.

Lenke til kommentar

Tror ikke egentlig TS har en Gsync monitor. Da asus sin 24" 144hz trenger modding for å få støtte for gsync.

 

Jeg synes 980TI er super overkill til 1080p gaming. Det samme kan egentlig sies om gtx 980. Til 1080p ville jeg personlig gått for gtx 970 eller r9 290x.

Lenke til kommentar

Tror ikke egentlig TS har en Gsync monitor. Da asus sin 24" 144hz trenger modding for å få støtte for gsync.

 

Jeg synes 980TI er super overkill til 1080p gaming. Det samme kan egentlig sies om gtx 980. Til 1080p ville jeg personlig gått for gtx 970 eller r9 290x.

 

Nja, problemet med et 970 eller 290 er at det ikke er så enorm forskjell fra det kortet han har nå , og da mener jeg at oppgraderingen kan vente...

Lenke til kommentar

1080p gaming? 780 holder nok for deg.

 

Neste spørsmålet blir vel, hva spiller du? 

 

Jeg kan ta en kompis av meg som eksempel, han bygget PC for noen mnd tilbake, GTX980 i7 4790k osv, big ass specs men spiller kun "LOL" (league of legends) så, matteoppgaven bør være lettere om du vet hva du skal bruke maskinen til. (krevende spill?)

 

Har selv 780 og lengter etter 980ti, ikke 980, ser ikke det som verdi oppgradering.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

780 TI er kanskje 10% vassere enn 780. Ikke så mye det. En overklokket 780 kan direkte sammenlignes med 780 TI Stock.

Videre kan vi si at GTX 780 yter relativt likt som R9 290.

 

Hvis vi sammenligner 290 og 980 og 290 og 980 TI så er vi følgende. Dette er for 1080p gaming, satt opp i rekkefølge fra spillene nevnt i spoiler. Ref http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-nvidia-geforce-gtx-980-ti-review

 

XLS.jpg

 

Dette er altså hvor mange prosent (FPS) 980 har over 290, og hvor mange prosent 980 TI har over 290. Der hvor tallet er over 100 har vi altså mer enn en dobling av FPS.

 

 

 

1080p.jpg

 

 

 

Vi ser altså at å gå fra 780 (sammenligner som sagt 290 med 780 som ikke er skivebom) til 980 så ser vi en økning i FPS mellom 10 - 65% alt ettersom tittel. Ved å gå fra 780 til 980 TI så ser vi minimum 40% økning og til over dobling. I tillegg dobler du mengden VRAM ved å gå fra 780 til 980 TI. Ved å gå fra 780 til 980 øker du mengden VRAM kun med 33,3%.

 

Du får nesten se selv hva du mener er en oppgradering. I mitt hode er ikke 780 --> 980 godt nok.

 

Edit: Det som ikke er med i betraktningen her er drivere. Ved sammenligning av et nytt kort og et gammel kort så vil driverene til det nye kortet være "dårligere". Med dette mener jeg at driverene til det gamle kortet er mer modent, slik at forskjellene man ser vil øke når driverene til det nye kortet blir modent. Videre så vil jo prosessor og overclock av denne spille inn. 4770K kraftig klokket vil gi høyere ytelse overall enn 4770 (som er stock).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ja, altså 780`n har fungert bra for meg ... jeg spiller for det meste Far Cry 4 , Project Cars , Assetto Corsa , og litt GTA V innimellom.

F.eks i Far Cry 4 da, så dipper den flere ganger ned til mid 40fps  ... så jeg vil ha noe som kan pushe minimum 60fps så si hele tiden.

Det er det ene kravet .... det andre kravet er at det bør være litt "future proof" , så jeg kan sitte på det noen år.

Det gjør at jeg er litt skeptisk til 780 TI , selv om det i benchmarks yter så si likt som ett 980 .... men jeg tror etter hvert , når spill kommer med DX12 , og etterhvert vil kreve mer minne , så vil 980 dra fra.... selv om de med dagens spill er ganske like.

 

980TI er jo ett monster, men offf det koster mye .... å usikker på om det er verdt kronene i forhold til 980 ... 

Igjen  , jeg spiller på 1080 ... men vil ha over 60fps.

Lenke til kommentar

<snip>

jeg spiller på 1080 ... men vil ha over 60fps.

Enkelt: Skru ned eyecandy. Oppgraderinga du ser på, koster mer enn den smaker i mitt hode. Vent heller en generasjon. Er du ikke villig til dette, får du vel kjøpe deg et 980ti litt utpå sommeren. Det kan jo hende det kommer på salg.
Lenke til kommentar

Å ha en kvalitets PSU er nå den beste oppgraderingen man kan gjøre visst man skal ha noe futureproof. Den har du i mange mange år før du trenger å bytte den ut. Er så mange som slår på spare modus når det kommer til PSU uten å tenke på at det er den viktigste komponenten i en maskin, det er jo den som skal forsyne alt med strøm så der hadde jeg hvertfall spyttet noen kroner ekstra inn på å få kvalitet.

Lenke til kommentar

Hallo i luken. 980TI er meningsløst til 1080p. Bortkastede penger.

 

Jeg hadde enten kjøpt meg et ekstra 780 til 2000kr på finn og kjørt Sli.

 

Eller så hadde jeg solgt 780n til 2000 og kjøpt meg nytt 980 til 5000. Da koster oppgraderingen 3000.

 

Jeg kan ikke se for meg når du trenger noe bedre enn gtx 980 til 1080p. Husk at gtx 980 er helt rått. Det er bare at TI er enda litt bedre, men 2000kr dyrere. Det blir for dumt å svi av 7000kr på et kort til 1080p gaming...

Lenke til kommentar

Ja, da var akkurat 780 kortet mitt solgt.... så nå må jeg finne meg noe nytt !!

 

Jeg tenkte på å SLI`e to 780`r .. men da måtte jeg hatt nytt hovedkort , fordi det støtter ikke SLI.... power supply måtte jeg ha nytt også da. 

 

Nei , jeg tror jeg går for ett GTX 980 ...  er det noen merker / utgaver som er bedre enn andre der eller?

Har lest at Asus Strix og MSI Gaming har ganske lavt støynivå , i forhold til f.eks Gigabyte og Zotec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...