Gå til innhold

Flytter ut, er dette budsjettet realistisk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynner som lærling etter sommeren og har derfor bestemt meg for å flytte ut. Jeg har lagt opp et budsjett som jeg tror ser ganske riktig ut, men jeg leter etter tilbakemeldinger, da jeg aldri har satt opp et budsjett før. Er det noe jeg har glemt? Bruker jeg for mye / lite penger på noe? 

Leien ligger på 7500 kroner, men jeg er så heldig at bestemor hjelper meg med ved å betale mesteparten av leien i starten.

Jeg har lagt til et Excel-dokument som vedlegg, men her er et screenshot av budsjettet: http://i.imgur.com/ULwvIcY.png

Takker på forhånd for all hjelp jeg kan få! :)

Budsjett.xlsx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

200 i strøm kan fort bli lite, jeg har en 60 kvm forholdshvis ny leilighet, men varmepumpe, der strømmen ligger på mellom 500 og 800 i måneden. 
Internett til bare 100 kroner? Har du ikke mobiltelefon? Hva med tv? 

Drikker du alkohol? Trener du? Har du noen hobbyer? Hva driver du med på fritiden? 
Forsikringer? 

Edit: Superviktig: Kan du få borteboerstipend fra Lånekassen? 

Endret av Zash
Lenke til kommentar

200 i strøm kan fort bli lite, jeg har en 60 kvm forholdshvis ny leilighet, men varmepumpe, der strømmen ligger på mellom 500 og 800 i måneden. 

Internett til bare 100 kroner? Har du ikke mobiltelefon? Hva med tv? 

Drikker du alkohol? Trener du? Har du noen hobbyer? Hva driver du med på fritiden? 

Forsikringer? 

Edit: Superviktig: Kan du få borteboerstipend fra Lånekassen? 

Strøm og internett er en avtale mellom meg og utleier. TV følger med i denne avtalen, men jeg ser ikke på TV. Mobiltelefon dekkes av mamma akkurat nå, men jeg regner med at jeg tar over etterhvert. Det koster 400kr i måneden.

Jeg drikker, men veldig sjeldent. Hobbyene mine er programmering og dataspill, som ikke er så veldig dyre hobbyer.

Eneste av trening jeg gjør er å jogge en gang i blandt.

Jeg vet ikke om jeg kan få borteboerstipend, men det tviler jeg på. Jeg vet ikke nøyaktig hva foreldrene mine tjener, men de tjener ganske greit regner jeg med. For å få vite om jeg har rett til borteboerstipend må jeg fylle inn en del informasjon om økonomien dems, noe jeg synes er kleint å spørre om..

Endret av Petter-IKT
Lenke til kommentar

Borteboerstipend avgjøres ikke av hva foreldrene dine tjener, men hvor langt det er mellom foreldrehjem og skole/læreplass. Les mer her. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Bor-borte/Det er snakk om over 4000 kroner, 11 måneder i året, så er MYE penger!!! 

Ellers så ser budsjettet ditt greit ut, men de første månedene kan det være greit å ta vare på alt av kvitteringer, slik at du og ser hvor alle pengene går. 

Lenke til kommentar

Borteboerstipend avgjøres ikke av hva foreldrene dine tjener, men hvor langt det er mellom foreldrehjem og skole/læreplass. Les mer her. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Bor-borte/Det er snakk om over 4000 kroner, 11 måneder i året, så er MYE penger!!! 

Ellers så ser budsjettet ditt greit ut, men de første månedene kan det være greit å ta vare på alt av kvitteringer, slik at du og ser hvor alle pengene går. 

Da har jeg ikke rett på borteboerstipend, siden jeg bor bare ~3 mil unna faren min.

Lenke til kommentar

Ser vel egentlig ganske greit ut, meg personlig ville ha funnet en billigere bopel innen 4 termin for 7500 er ganske stivt.

Om du klarer å spare så burde du ordne studielån mens du er lærling siden 40% av lånet blir omgjort til stipend etter at du har tatt fagbrevet så det blir gratis kroner fra staten.

Nå tviler jeg sterkt på at du kommer til å kun ha 15% skatt i termin 3 og 4, og har du ikke hatt jobb frem til du starter som lærling så må du være forberedt på at det ikke er mye feriepenger du får utbetalt i juni/juli 2016 (kun feriepenger oppbygd fra "august-desember 2015" og ingen lønn når du tar ut sommerferien), samme for sommerferien året etter men mye mildere enn din første ferie.

Ellers ser det nå greit ut, du får ikke nøyaktige tall inn der før du begynner å leve for deg selv og ser hvor pengene går, ta vare på kvitteringer og før uforventede utgifter inn i excel filen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser vel egentlig ganske greit ut, meg personlig ville ha funnet en billigere bopel innen 4 termin for 7500 er ganske stivt.

Om du klarer å spare så burde du ordne studielån mens du er lærling siden 40% av lånet blir omgjort til stipend etter at du har tatt fagbrevet så det blir gratis kroner fra staten.

Nå tviler jeg sterkt på at du kommer til å kun ha 15% skatt i termin 3 og 4, og har du ikke hatt jobb frem til du starter som lærling så må du være forberedt på at det ikke er mye feriepenger du får utbetalt i juni/juli 2016 (kun feriepenger oppbygd fra "august-desember 2015" og ingen lønn når du tar ut sommerferien), samme for sommerferien året etter men mye mildere enn din første ferie.

Ellers ser det nå greit ut, du får ikke nøyaktige tall inn der før du begynner å leve for deg selv og ser hvor pengene går, ta vare på kvitteringer og før uforventede utgifter inn i excel filen.

Får vell ikke stipend på den måten når du er lærling? Er vell bare hvis foreldrene har lav inntekt.

Lenke til kommentar

Får vell ikke stipend på den måten når du er lærling? Er vell bare hvis foreldrene har lav inntekt.

https://www.lanekassen.no/larling

Han får ikke stipend men alt kommer som lån men når fagbrevet er tatt så blir 40% omgjort til stipend som en liten gave fra staten.

Om distansen hjemmefra er et problem så er det bare å si at visse forhold hjemme gjør det slik at du ikke kan bo der.

Lenke til kommentar

Du betaler like mye for din bopel som jeg gjør for min (og kanskje litt mer hvis vi korrigerer for strøm) og jeg er ferdigutdannet med 5-års utdanning og tjener ok. 

Mitt tips: Finn deg en hybel med billigere leie. Telefon koster 200 kr/mnd hos en av de billige leverandørene, ikke 400 kr (med mindre du har kjøpt telefon med binding).

Lenke til kommentar

Du betaler like mye for din bopel som jeg gjør for min (og kanskje litt mer hvis vi korrigerer for strøm) og jeg er ferdigutdannet med 5-års utdanning og tjener ok. 

Mitt tips: Finn deg en hybel med billigere leie. Telefon koster 200 kr/mnd hos en av de billige leverandørene, ikke 400 kr (med mindre du har kjøpt telefon med binding).

Jeg er enig i at leiligheten koster veldig mye, men i området jeg skal jobbe er det ikke veldig mye ledig for tiden (I tillegg er det ganske dyrt å bo her), så vi takket ja til denne leiligheten veldig raskt. Den er relativt nærme arbeidsplassen min (35 minutters gå-avstand) noe som er veldig viktig for meg, siden jeg ikke har bil eller lappen.

Ikke glem innboforsikring.

..Dette hadde jeg glemt. DNB sin innboforsikring for bare 79 kr ser vel ganske grei ut, siden jeg allerede er kunde hos dem?

Lenke til kommentar

https://www.lanekassen.no/larling

Han får ikke stipend men alt kommer som lån men når fagbrevet er tatt så blir 40% omgjort til stipend som en liten gave fra staten.

Om distansen hjemmefra er et problem så er det bare å si at visse forhold hjemme gjør det slik at du ikke kan bo der.

Har du lest siden du linker til?

Lenke til kommentar

Gratulerer som utflytter allerede :) 

Kan dele min lille erfaring fra da jeg begynte som lærling og valgte å flytte hjemme ifra. 

Det første jeg gjorde var å snakke med min daglige leder hvor vi satt opp en avtale med lønn som gjorde at min økonomi ble litt mer stabil og gjorde det litt enklere å planlegge ting. Vi gjorde det slik:

30% av fagarbeiderlønn 19 August til 31 Desember

50% av fagarbeiderlønn 1 Januar til 31 Desember

60% av fagarbeiderlønn 1 Januar til 1 August (1 August starter jeg med konsulent lønn). 

For meg skapte dette en litt bedre økonomi istarten, selvom den ikke økte så veldig mye mot slutten. Ang feriepenger første året så slet jeg veldig da. Fikk utbetalt ca 3-4000. Løste dette ved at jeg hadde spart opp litt, og at jeg fikk lov til å "kun ta ut" 3 ukers ferie, slik at jeg fikk betalt for 2 uker ekstra. Det er nå snart tid for feriepenger 2 året, og jeg vil få ca 18.000,-. (Slik at du har noe å gå etter).  

Ellers så er det vel veldig individuelt hva man bruker penger på. Jeg vet at mat budsjettet mitt er endel høyere enn ditt bla, men jeg spiser endel dyr mat noe jeg burde legge ifra meg. - Fint at du sparer slik at du har penger ved uforutsette utgifter. (Feks tannlege etc.)

Ellers synes jeg du børr glede deg til å flytte hjemme ifra. Det er en god følelse å klare seg selv og ha ett helt eget sted. Du bor jo også ganske nærme dine foreldre så det er jo ikke så vansklig å reise hjem så kanskje du får 1 middag eller 2 hvis det blir for mye "hybel mat" :-) 

Ser du har IKT i navnet, så antar det er IKT lærling du er. - me2. Lykke til, og fyr løs hvis du har noen spørsmål :) 

Lenke til kommentar

Vurdert LO/Fagforbundet? Det er om jeg husker rett gratis for lærlinger, og du får ganske god innboforsikring for 250kr/6 måneder.

Jeg har tenkt på det, men jeg er veldig usikker på slike ting. Skulle ønske det var mer fokus på personlig økonomi på skolen.. Jeg skal ta en prat med faren min om det.

[...]

Hei! Ja, jeg skal begynne som IKT lærling. Kom akkurat ut fra eksamen og fikk en 5'er! 

Når det gjelder "trappingen" på lønnen så står jeg dessverre fast. Jeg skal jobbe i det offentlige, og da kan de ikke endre på noen av standardreglene, som er 319.400,- og 30%, 40%, 50% 80%.

Det med feriepenger og sånt skjønner jeg ikke mye av. Matte og økonomi er noe jeg alltid har misslikt svært, men jeg prøver så godt jeg kan. Men, slik som jeg skjønner det nå, så vil jeg ikke få noe utbetalt i sommerferien i det hele tatt? Betyr det at de 319.400 kronene blir fordelt ut over resten av månedene? Jeg skal jobbe på en skole (Bleiker VGS), så det blir jo en lang sommerferie.. Håper jeg får spart opp nok penger til å overleve.

Endret av Petter-IKT
Lenke til kommentar

Vurdert LO/Fagforbundet? Det er om jeg husker rett gratis for lærlinger, og du får ganske god innboforsikring for 250kr/6 måneder.

Jeg har tenkt på det, men jeg er veldig usikker på slike ting. Skulle ønske det var mer fokus på personlig økonomi på skolen.. Jeg skal ta en prat med faren min om det.

[...]

Hei! Ja, jeg skal begynne som IKT lærling. Kom akkurat ut fra eksamen og fikk en 5'er! 

Når det gjelder "trappingen" på lønnen så står jeg dessverre fast. Jeg skal jobbe i det offentlige, og da kan de ikke endre på noen av standardreglene, som er 319.400,- og 30%, 40%, 50% 80%.

Det med feriepenger og sånt skjønner jeg ikke mye av. Matte og økonomi er noe jeg alltid har misslikt svært, men jeg prøver så godt jeg kan nå. Men, slik som jeg skjønner det nå, så vil jeg ikke få noe utbetalt i sommerferien i det hele tatt? Betyr det at de 319.400 kronene blir fordelt ut over resten av månedene? Jeg skal jobbe på en skole (Bleiker VGS), så det blir jo en lang sommerferie.. Håper jeg får spart opp nok penger til å overleve.

Du begynner jo som lærling nå i August, da har du ikke noe ferie eller vil få noen feriepenger (medmindre du hadde noen jobb ifjor og ikke har fått utbetalt feriepenger da du sluttet). Du vil da opparbeide deg feriepenge grunnlag for Juni fra August til 31 Desember. (Noe som antaglig vil bli 3-4000,- om jeg husker riktig)  Disse får du utbetalt på lønningsdatoen i Juni 2016 istedenfor vanlig lønn. 

Lenke til kommentar

Så dvs. at hvis egentlig skulle tjent ~10.000kr i Juni, vil disse pengene bli spredt utover resten av året? Slik at alt ender opp på 319.400kr.

Feriepenger er ikke så komplisert som de fleste skal ha det til, her er hvordan det foregår:

1: Du får lønn som normalt

2: Du får feriepenger fra året før(ca 12% av brutto inntekt året før) 

3: Du blir trekt for feriedagene dine(25 * 7,5 * timelønn)

Altså siden din inntekt i år blir ganske laber(da du ikke får mange månedene på deg til å jobbe) trekkes mesteparten av lønnen din i juni neste år. Så sett av litt penger til den måneden slik at du er forberedt :) Noen "jukser" dog med fridagene slik at du får mindre ferie mot at de trekker mindre i punkt 3. 

*Merk: Noen bedrifter har egne regler, på min jobb blir vi bare trekt for 21 dager feks selv om vi får 25 dager ferie. Vi har altså 4 dager betalt ferie i året. Så les avtalen deres nøye slik at du vet hvordan ferien din blir neste år :) 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...