Gå til innhold

Forespørsel app-utvikling Android

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt en Android app, men ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få tid til å lære meg dette på egenhånd med det første.

Legger ut en tråd her, for å se om det er noen som har interesse (og tid) til å lage en app for meg.

Litt basic info:

- Appen skal benyttes til å styre et I/O-kort med innganger og utganger.
- I/O-kortet skal være tilkoblet Internett med fast IP-adresse. I/O-kortet skal altså overvåkes og styres via appen fra de smarttelefoner og nettbrett som appen installeres på (privat bruk, ikke kommersielt).

- I/O-kortet styres og overvåkes via SNMP-kommandoer.
- Mer informasjon om kortet: http://denkovi.com/internet-ethernet-12-channel-relay-board-daenetip4-io-snmp-web
- Appen skal være utformet litt på lik linje med andre apper som benyttes til smarthus styring, som eksempelvis Sensio (men ikke like avansert).

- Det skal være et enkelt oppsett hvor man kan lese av temperaturer, se status på innganger, og kunne styre utganger (av/på funksjoner).

Noen som har interesse av å prøve seg på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Svarer normalt ikke paa slikt, og app utvikling er noe jeg helst gjor for arbeidsgiver (som fakturerer ganske greit for det), eller helt til eget bruk.

Svarer i dette tilfellet siden jeg tilfeldigvis har skrevet og utviklet noe i samme gate til meg selv og eget bruk, med ett back-end API som stotter bla. akkurat den Denkovi kontrolleren du linket til.. (riktignok versjonen uten ethernet shield..), med stotte for i2c temperatursensorer, styring av varmegjennvinningsanlegg via Moxa RS485, kameraovervaakning og live streaming, samt integrasjon mot ett par andre typer relekort, raspberry pi, m.m. Alt sendes selvfolgelig over ende-til-ende kryptering..

Riktig nok er front end app'en endel mer basic enn back-end API'et som er en god del eldre, men app'en er likevel fullverdig Lollypop Material Design UI, om ikke annet, saa kan faa det til aa se pent ut om jeg skulle gidde :)

Men... 100.000kr's sprosmaalet mitt blir jo kort sagt, hvorfor i alle dager skulle jeg gi vekk noe slikt til deg, eller for den del utvikle noe slikt etter noen andre sine ideer, naar jeg allerede faar nok av det paa jobben, som tross alt fakturerer og betaler ganske greit for akkurat den `frustrasjonen` :p (spesielt mtp. at jeg faktisk vet hva 'going rate' for noe slikt faktisk er..)

Saa kort sagt, med erfaring (og ikke minst fungerende kode allerede i produksjon..), ser jeg liksom ikke 'whats in it for me' aa skulle gi vekk noe slikt for knapper glansbilder og en klapp paa skulderen, er litt for gammel og lat til slikt disse dager, saa da frister en kald ol og netflix etter jobben en smule mer enn enda mer ^&$**# java paa en fritid jeg allerede har alt for lite av allerede ;)

Lenke til kommentar

Haha, liker innlegget ditt [infected] - din selvopptatte jævel. :p

Vel, over til det litt mer "seriøse". Jeg har basert meg på å betale noen kroner for en ferdig app. Tenker da fastpris, ikke timepris. Tenker også at jeg skisser opp hvordan jeg ønsker at front-end (GUI'et) skal se ut, også får det blir opp til "utvikleren" å løse resten. I mitt tilfelle skal det benyttes i en fast installasjon, jeg har ikke behov for store muligheter til å endre på dette i ettertid.

Skulle du være interessert får du slenge inn et innlegg til, eller sende meg en PM. Kan hende det dukker opp et par iskalde øl i postkassen som ekstra bonus om det her blir skikkelig bra greier. :-)

Ha en god helg i mellomtiden da!

Lenke til kommentar

Bare fordi rorleggeren bygget badet sitt og til familien, eller en tomrer bygger hytten sin "gratis",
er det ingen som forventer at de skal gjore det samme for seg selv. Men med en gang det er saann derre "data", ja da er det noe annet, selv om en app likegodt kan ta vel saa lang tid som aa pusse opp ett bad.

Men til det litt mer seriose
Den denkovi kontrolleren jeg har snakker man enkelt med via TCP, kjenner ikke til SNMP protokollen deres, men om den andre er noe aa gaa etter er den ganske grei aa forholde seg til. Mao. er back-end i dette tilfellet relativt enkelt. Sporsmaalet blir om man skal sende det over internett, eller lokalnettet...

Front end er hvor det er vanskelig aa si, design og utvikling av en elementaer app kan fort ta 1-200 timer, er man den typen som endrer og flytter og kommer paa ny kravspec under hele prosessen kan vi helt uten problemer snakke maaneder... (ombestemte meg, flytt dassen til det hjornet i stedet, og dusjen paa taket, ha det ferdig til onsdag)

*Uten design* snakker vi noe i storrelseorden av 40-80 timer. Med design... legg paa noen nuller.

Evelen!
Kjenner noen tomrere, pitchet en ide til en av de om at han kunne isolere og innrede loftet mitt `gratis`, og at han var saa heldig at han ogsaa kunne betale for delene, han har jo gjort det saa mange ganger for og liker jo tomring. Men han bare lo av meg, fy faen for en drittsekk! Skal hore neste uke om han gidder aa bygge garasjen min graits.. `is good deal, you should take it`..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke det jeg tenker, slik jeg tolket innlegget ditt hadde du allerede en ferdig kode til bruk.

Hadde en tømrer kunne bygd hytta mi bare ved å knipse hadde saken vært en annen.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Koden jeg har er mye ferdig til bruk ja, ikke helt identisk til formaalet, og er utviklet til eget formaal,
saa maa selvfolgelig endres og modifiseres (hva som kalles ett rammeverk, eller ett API, om du vil), og som de fleste kodere har man over tid saakalt 'broilerplate' kode som man har skrevet for, dont reinvent the wheel and all that.

Men hvordan du mener den paralellen ikke kan trekkes med en rorlegger ser jeg ikke, du mener at bare fordi rorleggeren har verktoyet, eller tomreren har alle sagene og utstyret som trengs, saa er det irrelevant at firmaet til tomreren har betalt hundretusenvis for det i opprinnelig innkjop? saa han kan likegodt jobbe gratis? Tror ikke skatteetaten ville vaert like enig om du har det samme forholdet til firmabilen din...

40-80 timer som jeg har estimert er ogsaa medregnet at jeg bruker netopp den broilerplate koden jeg har, og nettverksprotokoll og slikt kommer jeg selvfolgelig ikke til aa skrive fra scratch, der modifiserer jeg noe jeg allerede har skrevet tidligere. Om jeg skulle startet fra scratch (eller laert meg faenskapet helt fra bunnen igjen), hadde det nok blitt en smule mer enn ett par ukers arbeidstid.

Mao. er dette allerede medregnet i estimatet, om jeg skulle maatte laere meg java forst, saa laere med Android SDK'et og saa skrive koden som trengs -- er medregnet selvfolgelig, om rorleggeren forst skulle ta fagbrevet og bli godkjent for ansvarsrett, og saa kjope inn verktoyene som trengs paa egen kappe for han tok badet mitt... hadde jeg sansynligvis valgt en annen rorlegger...

Eller mener du at siden rorleggerene tross alt er profesjonell (som selve definisjonen av nettopp er, at man blir kompensert for arbeidet man gjor), saa burde han jobbe gratis?

Lenke til kommentar

du skjønner ikke hva jeg mener.

Jeg mener at dersom dette var en ferdig kode kunne den kopieres uten at ekstra arbeid trengte blitt tilført.

Fysiske gjenstander kan ikke på samme måte bare kopieres like enkelt som et program, dog, 3D prinere er på vei inn så i fremtiden kanskje.

Lenke til kommentar

Selv programmerere maa spise for aa overleve.

Klart det, men det hindrer dem ikke i å lage gratis/open source stuff som de legger ut til fri bruk på diverse nettsider :)

Fysiske gjenstander kan ikke på samme måte bare kopieres like enkelt som et program, dog, 3D prinere er på vei inn så i fremtiden kanskje.

Det er fremdeles timer som en gjerne vil ha betalt for. Fotografer jobber heller ikke gratis, selv om bildene er digitale ;)

Og når man gir noe bort gratis, så har man realisert ett tap, mens om man ikke gjør det, så har man bare ett potensielt tap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Slike ting kan til en viss grad gjøres med Tasker, som er en automatiseringsapp til Android. Du har en god del muligheter for å "kode" en app fra bunnen og opp til UI med å bruke "moduler" snarere enn ren kode. Kan også brukes sammen med andre programmeringsspråk (som sannsynligvis vil være nødvendig her) og sluttproduktet kan eksporteres til en selvstendig app som kan installeres på andre enheter uavhengig av orginalappen (selvstendig .apk fil). Med andre ord, kanskje noe du kunne laget selv. 

Eksempel: 

^der er backend gjort med en plugin, men avhengig av hva du trenger og hvordan man kontrollerer det kortet kan muligens den backenden gjøres på egenhånd. 

Link til en fyr som gjør litt mer ut av designet enn i den videoen, men fortsatt laget i Tasker: 

https://plus.google.com/communities/113095841059192172811/stream/a582d70d-fc08-4c61-8a27-07d2ac261048

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...