Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er dette trygt? EL støpsel (stikkontakt)

Anbefalte innlegg

Nå er stekeovn og microbølgeovn særlig farlig å bruke feil.

Tar man metall gjenstander, alkohol i microen eller tørrkoker ting samt også være uforsiktig med friytursteking går det fort veldig dårlig.

Bare så det er sagt stekeovn bruker 400 volt, så det er langt mere farlig å gjøre selv en 230 volt.

Kontakt, Universal komfyr & stekeovn - 380-400V (rett stikk med 5 ben).

Tror de fleste som leier ut vil anbefale å ha konfyrvakt det er billig invistering sammenlignet å riskere brann, god mulig enkelte konfyrer har dette innebygget i ovnen.

Hvor har du det fra at alle stekeovner bruker 400V?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er leietaker er det ikke ditt ansvar. 230V er farlige greier. Det kan drepe deg.

:rofl: Volten i seg selv er ikke farlig, det er 10 amper/16 amper som er farlig.

Selv fått støt av 230 volt med under 0,1 amper, du kjenner det som statisk eleksitet men det gjør ikke skade.

LED dimmer/omformer er typiske eksempler.

Det viktigste er å slå av sikringen. Og unngå kortsluttning.

Særlig kabeler som er litt løse er ikke bra.

Feil fra min side. Vet jo at det er amperen som dreper, så dumma meg litt ut der. Men 0,1A er fortsatt farlig.

Lenke til kommentar

Om du er leietaker er det ikke ditt ansvar. 230V er farlige greier. Det kan drepe deg.

:rofl: Volten i seg selv er ikke farlig, det er 10 amper/16 amper som er farlig.

Selv fått støt av 230 volt med under 0,1 amper, du kjenner det som statisk eleksitet men det gjør ikke skade.

LED dimmer/omformer er typiske eksempler.

Det viktigste er å slå av sikringen. Og unngå kortsluttning.

Særlig kabeler som er litt løse er ikke bra.

10/16 A er da langt over det som man teknisk definerer som farlig. Det er nettopp derfor jordfeilbrytere skal bryte ved 30 mA, det er dette som er satt som grensen som er farlig ved strømgjennomgang. Med strømgjennomgang menes strøm som går gjennom hjertet.

Edit: For å si det på en annen måte, man grilles ganske heftig dersom man får 10 A gjennom skrotten.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk utdannet elektriker.

Å skifte en stikkontakt selv er faktisk ganske enkelt men her ville jeg kontaktet et firma til å sett på dette.

Skaden her kan være forårsaket sv dårlig kontakt, men om ikke sikringen her har røket så må du få deg en sjekk.

Kablinga fra sikringsskapet kan være skadet.

Jeg har vært borti og hatt branner i familien og hos venner på grunn av elektriske feil så det er ikke noe å spøke med.

Lenke til kommentar

Er noen smarte hoder i denne tråden, men skremmende hvor mange som tror de har peiling uten og ha det. 

Hvis han må spørre på et forum for og finne ut hvordan han skal bytte selv, har han vertfall ikke noe med det og gjøre. En elektriker kan ikke kreve og bytte annet utstyr selv om det er gammelt, men han kan anbefale, så får det være opp til huseier og få gjort noe med det med tiden.

Det ser ut som kablene må byttes ja som @Rune_says sier, men det vil mest sannsynlig være til neste punkt (stikk, koblingsboks, osv). Alternativt kan kabelen klippes til det ikke er brent igjen, for så og strekke ny til neste punkt (hvis den er nærmere). Dette ser ikke ut til og være en for stor jobb, vi snakker kanskje 2000,- ferdig reparert. 

Med andre ord, husleier SKAL ikke gjøre noe selv, det har huseier ansvar for å få styr på. Hvis huseier "nekter" og gjøre noe med det kan du, som @Dromle sier forhøre deg med det lokale el-tilsynet. Huseier vil nok mest sannsynlig gjennomskue det, men han vil i det minste få pålegg om og fikse det.

I dette tilfellet er det stor fare for branntilløp og fare for liv, så det burde ikke være en stor oppgave og overtale huseier. 

For de som lurer, JA jeg er elektriker.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig merkelig at det ene innlegget mitt forsvant selv om det ikke brøt retningslinjene. 

Det er helt tragisk. Jeg synes synd på vedkommende som fjernet innlegget mitt. 

Oppfordring til helsefarlig lovbrudd tillates ikke i forumet. Posten ble rapportert

Jeg synes synd på vedkommende som fjernet innlegget mitt. 

Det var meg.. :)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Veldig merkelig at det ene innlegget mitt forsvant selv om det ikke brøt retningslinjene. 

Oppfordring til helsefarlig lovbrudd tillates ikke i forumet. Posten ble rapportert

Jeg synes synd på vedkommende som fjernet innlegget mitt.

Det var meg.. :)

Bra at ansvarlig bruker står frem. Angående "Jeg synes synd på vedkommende som fjernet innlegget mitt.", da videresendes denne til det stakkars vedkommende som følte et stort behov for å rapportere det originale innlegget.

Lenke til kommentar

Det er merkelig at de som ikke jobber i faget ser så lett på dette. Er kanskje lett for meg å si, da jeg har økonomisk interesse i at mitt fag er forbeholdt de med fagbrev som jobber for en registrert installatør. Men uansett, det jeg ofte erfarer både hos andre og også meg selv er at jo mer erfaring man får innen elektrofaget jo mer varsom blir man i forhold til det med sikkerhet. De som ikke har utdanningen og/eller erfaringen er ofte de som ser lettest på ting som det her. Nå er ikke jeg av oppfatningen av at det å sette opp en stikkontakt på egenhånd brenner ned huset, men alt har med papirarbeid å gjøre i dag. Og når man stiller spørsmål av typen som stilles av TS her så har man ikke noe å gjøre med å mekke på strømmen i heimen.

Lenke til kommentar

Det er merkelig at de som ikke jobber i faget ser så lett på dette. Er kanskje lett for meg å si, da jeg har økonomisk interesse i at mitt fag er forbeholdt de med fagbrev som jobber for en registrert installatør. Men uansett, det jeg ofte erfarer både hos andre og også meg selv er at jo mer erfaring man får innen elektrofaget jo mer varsom blir man i forhold til det med sikkerhet. De som ikke har utdanningen og/eller erfaringen er ofte de som ser lettest på ting som det her. Nå er ikke jeg av oppfatningen av at det å sette opp en stikkontakt på egenhånd brenner ned huset, men alt har med papirarbeid å gjøre i dag. Og når man stiller spørsmål av typen som stilles av TS her så har man ikke noe å gjøre med å mekke på strømmen i heimen.

Jeg har jobbet som rørlegger, og jeg har sett hvordan elektrikere monterer skjult og synlig elektro installasjoner. Jeg mener at det bør være opp til Trådstarter om han vil skifte ut den stikkontakten. Det å skifte en synlig innendørs stikkontakt samt en synlig innendørs kabel langs gulvlisten er noe av det absolutt det enkleste i elektrofaget.

Trådstarter bør selvsagt ikke røre skjulte installasjoner slikt som går i vegger, sikringsskap, og inntak.

Absolutt alt er så byråkratisk idag og må "kompetanse" på absolutt alt i dette drittlandet.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som rørlegger, og jeg har sett hvordan elektrikere monterer skjult og synlig elektro installasjoner. Jeg mener at det bør være opp til Trådstarter om han vil skifte ut den stikkontakten. Det å skifte en synlig innendørs stikkontakt samt en synlig innendørs kabel langs gulvlisten er noe av det absolutt det enkleste i elektrofaget.

Trådstarter bør selvsagt ikke røre skjulte installasjoner slikt som går i vegger, sikringsskap, og inntak.

Absolutt alt er så byråkratisk idag og må "kompetanse" på absolutt alt i dette drittlandet.

Grensen er satt ved fast installasjon, dette skal man som privatperson ikke røre. Om den grensen er riktig eller ei er jo en annen sak. Ja, det er mye som man sikkert kunne trent sjimpanser til å utføre. Men det blir mye mer rotete å justere lovverket i forhold til 'vanskelighetsgrad' mot for å bare forby alt av arbeid på den faste installasjonen.

Men jeg står fortsatt ved det jeg sier, at når det spørres om en svartbrent stikkontakt bør byttes så har man ikke noe å gjøre med å fikse dette selv, uansett hvor banalt enkelt det måtte være. Ikke for å være krass eller henge ut noen, men det er greit å kjenne sine egne begrensninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva andre mener er meningsløst. Trådstarter har lest mitt opprinnelige innlegg, og kommer sikkert til å forsøke å fikse dette selv, dersom elektrikeren er dyr eller om huseier ikke gidder å prioritere dette.

Det hjelper ikke å sensurere informasjon når informasjonen allerede er blitt oppfattet:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Vel, en del av vannrørene mine ligger åpent til, vil du anbefale meg som amatør å gjøre det selv? Har jo sett rørlegger legge rør før, dessuten renner det jo bare vann gjennom de... Og hvis jeg da i tillegg spør om hva jeg trenger og hvor jeg får kjøpt det? Det har litt med å lære ting i trygge omgivelser hvor man kan spørre om hjelp fra en som faktisk kan faget når det trengs. Det å starte med en bolig man ikke engang eier er bare idiotisk! 

Lenke til kommentar

Det beste tipset i hele denne tråden kom i innlegg nr 37:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1669330&p=22563948

Da ender utleier opp med å ikke ha noe som helst valg.

Det blir bare rot av å diskutere om man kan eller bør utbedre dette selv. Det er ikke snakk om romfart, og en person med færre enn tre tommeltotter og litt teknisk innsikt vil kunne gjøre jobben. Samtidig vil enhver selvutnevnt ekspert med i overkant tro på seg selv klare å konstruere ei brannfelle i tilsvarende tilfeller. Det finnes uendelig mange eksempler på slikt.

Dokumentasjon på utført jobb er stikkordet i dette tilfellet. Få fagfolk til å utføre jobben så kan man sove godt, vel vitende om at man ikke risikerer å få boomerangen i trynet i ettertid. I dette tilfellet er det snakk om en jobb til et par tusen kroner, og det ER utleiers ansvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, en del av vannrørene mine ligger åpent til, vil du anbefale meg som amatør å gjøre det selv? Har jo sett rørlegger legge rør før, dessuten renner det jo bare vann gjennom de... Og hvis jeg da i tillegg spør om hva jeg trenger og hvor jeg får kjøpt det? Det har litt med å lære ting i trygge omgivelser hvor man kan spørre om hjelp fra en som faktisk kan faget når det trengs. Det å starte med en bolig man ikke engang eier er bare idiotisk! 

Du har lovt til å gjøre rørlegger arbeid selv, så lenge det er synlig. Det kan for eksempel være å skifte vannlås til servanten på badet, koble til en vaskemaskin, eller skifte et servantbatteri. Dersom du får lekkasje og det blir store vannskader så vil du få problemer med forsikringsselskapet, men det er ingenting i loven som sier at dette er forbudt. 

Lenke til kommentar

Du har lovt til å gjøre rørlegger arbeid selv, så lenge det er synlig. Det kan for eksempel være å skifte vannlås til servanten på badet, koble til en vaskemaskin, eller skifte et servantbatteri. Dersom du får lekkasje og det blir store vannskader så vil du få problemer med forsikringsselskapet, men det er ingenting i loven som sier at dette er forbudt. 

Nettopp. Samme gjelder for strøm, bare at der så er det potensielt fare for liv og helse i verste fall. "Ta sikringen" er jo et fint tips det, men dersom den utførende ikke har noe å måle med så kan det spesielt i gamle hus være veldig uoversiktlig i forhold til hva som går på hvilken kurs. Kan jo selvfølgelig legge hele kåken død i så fall.

Men loven er nå slik den er, og om du er uenig i det så får du bruke den demokratiske kraften du har til å påvirke lovverket. Og ikke oppfordre folk til lovbrudd, basert på at du som rørlegger har sett elektrikere jobbe og føler deg kvalifisert nok til å definere hva som er "lett nok" for hvermannsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finner man EN kontakt i den tilstanden, så er det på høy tid med en elsjekk av hele anlegget. Både sjekken og reparasjon av mangler som påvises vil gi utleier noen utgifter. Til gjengjeld kan godkjent elsjekk gi rabatt på forsikringen - samt mindre fare for at huset plutselig brenner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har et el støpsel med to stikkontakter på rommet mitt. Det ser slik ut som på bildet, virker som noe har kortsluttet der som gjør at det andre i rekken ikke fungerer heller.

Er dette noe man kan fikse fort selv? Eventuelt hvor mye koster det for en elektriker?

2015-06-04%2020.55.31.jpg

Jeg bli ikke overrasket at i henhold fra  OECD, alle husene i Norge minst 40% overpriset......

Norsk standard-standard tredje verden..lol  

Jeg viste dette bildet til nettsteder hvor de diskuterer elektriker fra hele EU ..
helt galt........  elektriske ledninger enn en trevegg, kabel uten plastbeskyttelsen som er obligatorisk i EU...etc..
Selvfølgelig når de bygde huset var i Norge regler er i kraft annet enn i dag.
elektriker mafia i Norge truer deres høye kostnader per time  Sikkerhet norske borgere fordi de er nølende på grunn av reparasjoner. Klare bevis på dette bildet.

Min far jobbet i arbeider/ledelsen av store termiske kraftverk 35 år og hadde arbeidet i kjernekraftverk. eller venner i Tyskland og Frankrike har ingen kjernekraft sjef i 250 eu/2000 NOK per time. (Manipulator enda mindre)......
Hvis du ønsker å gjøre elektriker i Norge, må du ha sertifikater som er gjort i det norske språket. kvalitet og erfaring er fra et annet sted.
misbruke norske statsborgere som fortsatt ikke har mye penger fordi de står i gjeld til ørene.
Ved å gjøre vil vi begrense antallet elektriker i markedet ..
Det er moral og anstendighet?  PENGER første ,folk er opp til andreplass

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...