Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er dette trygt? EL støpsel (stikkontakt)

Anbefalte innlegg

Har et el støpsel med to stikkontakter på rommet mitt. Det ser slik ut som på bildet, virker som noe har kortsluttet der som gjør at det andre i rekken ikke fungerer heller.

Er dette noe man kan fikse fort selv? Eventuelt hvor mye koster det for en elektriker?

2015-06-04%2020.55.31.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør du skru av sikringen til kursen det gjelder straks frem til en elektriker har vært hos deg!

Nei, du kan ikke fikse det selv. Du kan, men det er ikke lov, og hvis du ikke vet hva du driver med kan det fort ende opp med å se slik ut på nytt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt, bare husk å avisolere lederne og koble lederne skikkelig til koblingspunktene på stikkontakten/koblingsboksen. Gjerne fjerne ca. 1 cm av isolasjonen av lederne, og før lederne godt inn på koblingspunktet, og skru fast skruen. 

Dersom du får en elektriker til å gjøre dette for deg, og han må utføre samme jobb som jeg har beskrevet ovenfor da kan det fort bli 2000kr (timepris, materialpris + kjøring). 

Lenke til kommentar

Om du ikke er sikker på dette bør du virkelig skaffe noen med erfaring. Selvom det er en veldig enkel jobb. Det kan føre til brann. Om du er leietaker er det ikke ditt ansvar. 230V er farlige greier. Det kan drepe deg.

Endret av gangangan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du ikke er sikker på dette bør du virkelig skaffe noen med erfaring. Det kan føre til brann. Om du er leietaker er det ikke ditt ansvar. 230V er farlige greier. Det kan drepe deg.

Neida, det er helt trygt. Jeg skiftet mange stikkontakter når jeg var 9-10 år gammel. Monterte også utekontakter og utelamper også i samme alder:)

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Om du ikke er sikker på dette bør du virkelig skaffe noen med erfaring. Det kan føre til brann. Om du er leietaker er det ikke ditt ansvar. 230V er farlige greier. Det kan drepe deg.

Neida, det er helt trygt. Jeg skiftet mange sktikkontakter når jeg var 9-10 år gammel. Monterte også utekontakter og utelamper også i samme alder:)

Har selv skiftet flere stikkontakter. Ikke en jobb for noen helt uten erfaring, selvom en 8åring kan gjøre det. Han sier at han er leietaker, unødvendig risiko når det ikke engang er hans ansvar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

får ikke noe svar fra mittoppdrag da oppdraget sikkert er for lite, men tenkte det ikke var være enn det du beskriver over, virker som en rimelig enkel jobb :D

Vel, du kan jo ikke forvente svar på 3-4 timer heller, ikke på denne tiden av døgnet. Ring en fagmann og få sjekket dette. Det har tydelig vært mer spenning i den stikkontakten enn hva den er beregnet på! Enkelte ting roter man ikke med før man faktisk vet hva man gjør, og må du spørre om ting har du ikke kunnskapen, og da er det dumt å begynne på noe du ikke engang eier!

Lenke til kommentar

Unødvendig risiko, mulig. Det er ikke sikkert at utleier gidder å prioritere dette, så hvis det gamle utstyret forårsaker brann eller strømbrudd så går det bare ut over leietaker. 

Leietaker har krav på at slike ting skal fikses.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Unødvendig risiko, mulig. Det er ikke sikkert at utleier gidder å prioritere dette, så hvis det gamle utstyret forårsaker brann eller strømbrudd så går det bare ut over leietaker. 

Leietaker har krav på at slike ting skal fikses.

I teorien har han krav, men i praksis så betyr ikke det at utleier kommer til gjøre noe umiddelbart. 

Har vært borti kamerater som har leiet gammel dritt med småskader som vannlekkasjer, råte, skadedyr osv, men utleierne bryr seg ikke. Nesten sånn at de måtte enten leve med det til det ble fikset eller flytte. 

Så kommer det også an på utleiers økonomi itillegg.

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...