Gå til innhold

Trenger jeg subwoofer forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har 2 stk Dali 125 watts høytalere. Disse tåler å spille ganske høyt (veldig høyt for andre som ikke er meg :p). Jeg har også en Denon 4kanals forsterker 125*4. Jeg har aldri spilt mer enn 1/3 av volumet, da dett er VELDIG høyt. Men det som er er at jeg da må skru bassen helt i bånn for at ikke elementene skal skurre osv. Jeg vil gjerne kunne spille litt høyere, og likevel ha kraftige slag i maven. Så da lurte jeg på å kjøpe en subwoofer. JEg tenkte kanskje å kjøpe et element fra Ljudia ell. samt et delefilter, mekke kasse og sette dette sammen. Det jeg da lurte på var om jeg trengte en egen forsterker kun for suben (har tenkt å bruk et element på ca 350-400 watt.), eller om jeg bare kunne dele høytalerkabelen og sette den på fosterkeren slik at jeg bruker to utganger. Da vil den vel få dobbel kraft, altså 125*2 250 watt. Går dette?

En annen ting jeg lurte på, var om det finnes et slags delefilter mellom de forskjellige høytalerene, sånn at jeg kunne frks slå av ALL bass på de orginale høytalerne, for så la subben gjøre arbeidet. Nå begynner de å skurre uansett om jeg skrur av bassen helt, bare jeg spiller høyt nok.

Håper på hjelp så snart som muligt.

mvh Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som SBS sa, en aktiv subwoofer (aktiv = med egen forsterker, passiv = uten egen forsterker, du må da belaste din vanlige forsterker) er det beste.

nå vet ikke jeg nøyaktig hvor mye trykk du er ute etter, men en F-series 15" og en 150W RMS forsterker er i allefall en grei pakke.

og en ting til, når det gjeler høyttalere skal man ikke bry seg så mye om watten, jeg har en 18" på 50W RMS, de på ljudia greide fint å presse godt over 350W i den. når jeg sa at den egentlig ikke var på mer en 50W RMS bare måpet de, og ville ikke tro meg før jeg skrudde opp høyttaleren mens dem så på og viste dem elementet. joda, "Audioum 91, Goodmans of England 50W RMS, 110W peek 15Ohm" :D

det elementet er ifra 1964(!) og er fremdeles i bruk, med en ny hjemmelaget kanalkasse for enda bedre bass-gjengivelse. :)

men tilbake til topic: kjøp sub-forsterker, du vil Garantert ikke angre!

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...